Vi rådgiver dig

Fakta om onlinesalg i Europa

I denne udgave af analysen – Fakta om onlinesalg i Europa – er der både opmuntrende nyheder for Danmark og en tydelig advarsel til både danske og europæiske virksomheder - for digitaliseringen går stadig alt for langsomt, hvis vi vil styrke vores konkurrenceevne som region.

Danmark fastholder sin førerposition, når det kommer til andelen af virksomheder med onlinesalg – nu oppe på 39%, hvilket er en fremgang siden sidst. Onlinesalg i denne analyse med data fra Eurostat inddeles i to grene websalg og EDI-salg.

Inden for EDI rykker Danmark og det digitale Nord står stærkere end resten af regionen. Danmark er førende målt på omsætning fra EDI og andelen af virksomheder, der sælger via EDI, der er tre gange så høj som EU-gennemsnittet. 

Men tallene peger også på et generelt problem i Europa, tempoet er alt for lavt. Selvom flere lande viser fremskridt, så ligger den samlede vækst i onlinesalg i EU stadig kun på små procenter.

Den globale konkurrence skærpes, og vi kan ikke nøjes med at være tilfredse med status quo – vi skal have speederen helt i bund, både i Danmark og i resten af Europa.

Et særligt opmærksomhedspunkt for de danske virksomheder, er deres evne til at omsætte deres websalgspotentiale til faktiske ordrer. Kun 6,8% af omsætningen i Danmark kommer fra websalg – hvilket er en udfordring, når vi ved, at forbrugerne i stigende grad forventer at handle online.

Her er det afgørende at investere i bedre digitale kundeoplevelser og markedsføring for at sikre, at de danske webshops bliver ved med at vokse.

Med denne analyse håber vi at give et klart billede af, hvor vi står som digital region – og ikke mindst hvad der skal til for at holde os i front. Der er stadig et stort uforløst potentiale, og nu handler det om at få sat turbo på de digitale investeringer og bruge dem som motor for fremtidens vækst, innovation og eksport.

God læselyst.

 

Denne analyse er udgivet d. 10.06.2025

Relateret indhold