Ny trend i B2B-indkøb
Dansk Industri har netop udgivet en ny B2B-analyse – med fokus på indkøberens adfærd og den digitale udvikling. Her ses det, at nye trends indenfor bæredygtighed slår igennem hos de professionelle danske indkøbere. Dette drevet af nye lovkrav indenfor miljø og grøn omstilling.
Hvordan har verdens udfordringer påvirket den digitale indkøbsproces?
52% af de danske B2B-indkøbere oplever, at alverdens udfordringer såsom inflation, udfordringer i forsyningskanaler, miljø, energikrise og krig har sat sine spor i forhold til, hvordan de køber ind.
Overordnet set bliver der købt mindre ind, men der er også kommet fokus på bæredygtige indkøb, som er en ny faktor, der spiller ind, når den professionelle indkøber gør sine indkøb. I den nye analyse, hvor vi har spurgt 1000 danske B2B-indkøbere, tilkendegiver 18%, at en af de forandringer, den nye virkelighed i 2024 har medført, er, at der er kommet fokus på bæredygtige indkøb.
Hvad er bæredygtige indkøb for B2B?
Indkøberne udpeger tre områder, som de navigerer efter med det overordnede mål at reducere klimaaftrykket til de nye klimaregnskaber, som de store virksomheder ved lov skal levere på i 2024. Indkøberen tager blandt andet stilling til:
- Hvordan produktet er produceret
- Hvordan produktet er emballageret
- Hvordan produktet er leveret
Bæredygtig levering
48% af B2B-indkøberne finder bæredygtig levering vigtig. For sammenligning er der 55%, der finder gratis levering vigtig, så der er stadig flere, der finder gratis levering vigtigere end bæredygtig levering.
Den grønne kurv
35% af de danske B2B-indkøbere finder det vigtigt, at produkterne fremstilles med en produktkonfigurator, der kan lave klimaaftryksberegninger ved produktbeskrivelsen.
34% vil gerne have en samlet klimaaftryksberegning i kurven ved check out.
Det skaber potentiale for de sælgende virksomheder i forhold til at styrke konkurrenceevnen, hvis de opfylder de nye bæredygtige ønsker fra kunderne.
Ahlsell – har bygget en grøn kurv
En af de virksomheder, der har taget trenden til sig for at gøre det til en konkurrencefordel, er den tekniske distributør Ahlsell. De viser CO2-aftrykket på 22.000 varenumre. Det betyder, at kunderne på deres bestilling også kan se den klimamæssige udgift, når de handler i webshoppen/ app’en. Klimaaftrykket kan både læses på den enkelte vare og totalt for indkøbet, fortæller adm. Direktør Claudio Christensen til fagmediet DetailWatch i februar 2024.
Grøn indkøbspolitik
Med CSRD-direktivet øger EU kravene til rapportering af bæredygtighed, og derfor er endnu flere virksomheder i gang med en grøn omstilling, som påvirker hele værdikæden - også hvordan der købes ind. Det betyder, at der er fuld gang i at få integreret grønne indkøbspolitikker, hvor prioritering af produkter og tjenester, der har minimal miljøpåvirkning, vinder. Det betyder, at jagten på webshopfunktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere, er et rigtig godt match til de grønne indkøbspolitikker.
Læs også: Hvad er CSRD-direktivet
De skjulte indkøbsroller
At vælge ny leverandør er en fælles sag i 65% af tilfældene i de danske B2B-virksomheder. Det betyder, at før nye rammeaftaler mm. er på plads, er der en indkøbskomité, der skal være enig.
Analysen viser, at de sælgende virksomheder undervurderer, hvor mange personer, der er inde over beslutningen om valg af ny leverandør. Dette kan meget vel skyldes, at de kun møder en eller to til selve kundemødet, men ser ikke den proces, der ligger forud for mødet, hvor flere personer med forskellige fokusområder har gennemgået og evaluereret leverandøren.
Her spiller den nye chef for bæredygtighed, som flere og flere virksomheder ansætter, også en rolle. Det betyder, at de sælgende virksomheder skal være opmærksomme på, at de ansvarlige for bæredygtighed i 2024 ofte også er en del af indkøbskomiteen, men ikke nødvendigvis deltager i kundemødet, hvor aftalen forhandles og indgås.
Læs også: ESG i e-commerce, få tre strategier
Fremtidens investeringer
21% af de sælgende virksomheder planlægger at investere i nye funktioner, der gør livet med klimaregnskaber nemmere og vil derfor investere i klimaberegninger. Men endnu flere planlægger at investere i software eller nye teknologier som AI og VR.
Den digitale platform er også en forudsætning for, at den digitale klimaberegner kan implementeres på et kundevendt kontaktpunkt. Derfor har virksomheder, der allerede er i gang med at sælge online, en konkurrencefordel. De kan hurtigere bygge på platformen med nye funktioner, som tapper ind i nye behov, som kunderne efterspørger.
Dansk Industri mener, at både den grønne og den digitale omstilling giver mulighed for at styrke danske virksomheders konkurrenceevne på hjemmemarkedet men også internationalt, og det er afgørende, at der investeres i det.
Download analysen: B2B e-commerce - den selvbetjenende B2B kunde
Lær´ mere
DI har en stor indsats dedikeret til både den grønne omstilling og den digitale omstilling. Kontakt DI´s indsats for ESG og/eller e-commerce - hvor der er følgegrupper, netværk, events og analyser at få del i.
B2B e-commerce analyse
Onlinesalg er relevant for alle virksomheder med kunder, der har adgang til internettet. Efter covid-19 er det også i B2B blevet forretningskritisk. Indkøberen fik under pandemien nye vaner og i 2024 er det den foretrukne måde at handle med sine leverandører på. Download analysen her
Download her