To ting de danske B2B webshops misser deres salgspotentiale på
Tallene taler sit tydelige sprog i den nye B2B e-commerce analyse fra DI. B2B indkøberen vil være selvbetjenende, når der handles ind til virksomhedens produktion, interne forbrug eller andet. 71% af dem bruger digitale kanaler, og 32% af dem vil selv ikke handle med leverandører, der ikke tilbyder digitale kanaler. Men hvordan kan danske B2B webshops blive endnu bedre til at betjene de selvbetjenende B2B kunder?
20% af indkøberne har skiftet leverandører det seneste år. Heraf svarer 35%, at de skiftede pga. af kundeoplevelsen, som er en kombination af flere ting fx levering, support og besvær, herunder en dårlig digital kundeoplevelse med leverandørens webshops.
Hvad kan blive bedre?
De danske B2B webshops mangler især to funktionaliteter, som giver mere selvbetjenende kunder, mere effektive kundehåndteringsprocesser og skaber en bedre kundeoplevelse.
Lagerstatus
Opdateret lagerstatus er med 76% indkøberens topscore over funktionaliteter, som den gode B2B webshop skal være meget klart kommunikerende omkring. Fordi her starter og slutter det for indkøberen. Det er i 2024 kun blevet vigtigere, da vi ser en stigning på fire pct. point siden 2022.
På trods af det, er det kun 50% af de danske B2B-sælgende virksomheder, der tilbyder det på deres webshops. Det betyder, at kunderne ikke selvbetjent kan få information, om varen er på lager. Det betyder, at virksomheden risikerer, at kunden suser videre til den webshop, hvor kunden kan få en selvbetjent lagerstatus.
En anden funktionalitet, som også er topvigtig for de kunder, der handler ind online, gælder betalingen.
Læs også: Indkøberne har kåret Danmarks bedste B2B webshop – se Top10 her
Betaling
Når det gælder betaling, vil indkøberen nemlig også gerne betjene sig selv ved at kunne downloade en faktura, svarer 73%. Det er en stigning på otte pct. point siden 2022.
På trods af det, så er det kun 50% af de danske B2B webshops, der tilbyder kunderne at kunne downloade fakturaen på webshoppen. Det giver en forskel på 24%. Det betyder, at fremsendelse af faktura finder sted på anden vis, måske med en manuel proces, men at kunden ville ønske, at det var muligt at betjene sig selv gennem download funktionalitet på webshoppen.
Der kan altså både salgskonverteres, effektiviseres og vindes på kundeoplevelsen ved at opgradere webshoppen med de to funktionaliteter.
Download analysen her: Ny kundevendt B2B analyse viser vejen til succes med onlinesalg
Der er mere at hente
Men der er mere at hente, fordi der er flere webshop-funktioner på indkøberens ønskeliste, og de er i fremmarch og vurderes som vigtige af indkøberen. Det gælder fx ordrehistorik fra alle salgskanaler (66%), som er steget med otte pct. point i 2024 siden 2022. Nye trends har også sneget sig ind blandt B2B indkøberne. Det gælder fx jagten på funktioner, der gør det nye liv med klimaregnskaber nemmere.
Se Top fem listen over de største forskelle på, hvad indkøberen vurderer som vigtige i forhold til, hvad de sælgende virksomheder tilbyder her. Og download hele analysen nedenfor.
Om DI e-commerce
DI e-commerce er en tværgående medlemsservice, der leverer viden, analyser, events og fællesskab til alle medlemmer af Dansk Industri, så DI´s medlemmer er på forkant og kan træffe smarte forretningsbeslutninger. Læs mere om os her.
B2B e-commerce analyse 2024
Onlinesalg er relevant for alle virksomheder med kunder, der har adgang til internettet. Efter covid-19 er det også i B2B blevet forretningskritisk. Indkøberen fik under pandemien nye vaner og i 2024 er det den foretrukne måde at handle med sine leverandører på.