19.08.24 Vi rådgiver dig Nyheder

De fem største digitale online markedspladser i Europa

Salg via online markedspladser er svært at komme udenom, hvis man drømmer om digital vækst i udlandet. I Danmark har vi bygget vores egne webshop og driver det digitale salg herfra. Men salgsdynamikken er anderledes på de store eksportmarkeder. Her dominerer online markedspladser og særligt én spiller sidder på tronen – men der er konkurrence i sigte.

Amazon er størst

Hvem er egentlig størst, og hvordan ser den digitale markedssituation ud på tværs af Europa? Det har data- og analysebureauet Statista kortlagt, baseret på net salget i 2023.

I de fem største europæiske e-commerce markeder – er Amazon størst. Endda med stor distance til den næststørste på tværs af alle fem markeder. Men ved andenpladsen deler vandene sig. I de to største e-commerce markeder, UK og Tyskland, har lokale online markedspladser indtaget positionen som nummer to. I Frankrig, Spanien og Italien – har den kinesiske shopping app Shein, som sælger ultra fastfashion, sat sig på den attraktive andenplads.

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Amazon kom først til UK og Tyskland

Tyskland og Storbritannien var de to første markeder i Europa, hvor amerikanske Amazon åbnede for online handel. Det skete i oktober 1998, altså blot fire år senere end da Amazon gik live for første gang på hjemmemarkedet i USA i juli 1994.

Storbritannien er anerkendt som værende Europas mest modne e-commerce marked. De har den største andel af onlinehandel, og de har høj brugere-penetration af online shoppere.

Det skaber således også en sværere konkurrentsituation for nyere online butikker, men det er tydeligvis ikke en umulig konkurrentsituation, for onlinemarkedet ændrer sig i disse år.

Kan kampen om at være størst, stadig vindes på at være først? 

I kulissen venter Temu som bekendt ikke, de ser sådan set ud til at tage det hele med sig, – hvor end de kommer frem.

Temu blev lanceret i 2022, voksede sig stor i 2023 og blev størst i 2024. I Kina er grundlæggeren Colin Huan nu landets rigeste mand med en anslået formue på 48,6 mia. dollar, svarende til ca. 332 mia. kr., ifølge Bloomberg Billionaires Index.

Det har de danske forbrugere bl.a. hjulpet med til, for på under et år er Temu blevet en af de mest benyttede webshops i Danmark, iflg analysen Danskernes e-commerce tracker – Q2.

Læs også: Analysen danskernes e-commerce tracker – Q2

Det danske onlinemarked er anderledes end det tyske og britiske. Det er mere fragmenteret. Det er ikke Amazon, der har lært danskerne at handle online. Vi har selv bygget vores webshops, og danskernes online handel er derfor spredt over en større andel af forskellige webshops end som i Tyskland og Storbritannien, hvor Amazon sidder på omkring 40% af det samlede online marked.

I Danmark har Temu indtaget en andenplads i danskernes Top 10 webshop, og Shein indtager en sjetteplads. Vi har således her i landet på blot et år fået to shoppingsapps fra Kina i Top 10.

DI mener

Temu bliver en større og større spiller på det danske marked. Derfor er det vigtigt, at Temu – ligesom andre online markedspladser – skal overholde de nye og strammere europæiske regler, der netop er trådt i kraft. EU-kommissionen har allerede krævet svar fra Temu om deres forretningspraksis – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf.

EU’s Digital Services Act trådte i kraft i februar 2024, og det nye regelsæt stiller flere krav til store online platforme, når det kommer til bl.a. forbrugersikkerheden. Hvis en stor online platform ikke overholder reglerne, så kan EU-kommissionen give onlineplatforme som Temu en bøde på op til seks procent af den årlige omsætning.

Temu er en orkan på verdensmarked

Temu har det tilfælles med Shein, at de er en shopping app, modsat Amazon, Sainsbury og Otto.de, som blev lanceret som en webshop.  Shein er født i Kina, Temu i USA, men af kineseren Colin Huan og med salg fra kinesiske producenter. 
Men hvor Shein tog verdensmarkedet med en storm, har Temu været en orkan. Temu gik live i 2022, og i 2023 ramte de en GMV (gross merchandise volume) på 15.1 billioner (mia.) dollars. Halvdelen af den indtægt kommer fra det største e-commerce marked i Vesten, nemlig USA iflg. Temu selv, da Temu først og fremmest har satset på markedet udenfor Kina.

I 2023 havde Temu i alt 250 millioner brugere, hvoraf 80 millioner aktive brugere var på det amerikanske marked. Ifølge Temu selv er Storbritannien nu deres andet største marked, så det er nok et spørgsmål om tid, hvornår Statista må opdatere deres hitlister med den nye spiller i Europa - nemlig Temu. DI har opdateret de danske og det kan du læse mere om her: Se danskernes mest populære webshop her - DI (danskindustri.dk)

Skrevet af:

Mie Bilberg