Bliv klogere på ESG i e-commerce
De virksomheder, der går foran med bæredygtige initiativer, er i en god position til at tiltrække og fastholde kunder og medarbejdere. E-commerce virksomheder har også potentiale til at spille en vigtig rolle i den grønne omstilling gennem tiltag, der reducerer miljøpåvirkning, fremmer bæredygtig produktion, forbrug og adfærd. Det blev vi bl.a. gjort klogere på til konferencen "ESG & andre trends - fremtidens e-commerce", som blev afholdt i samarbejde i PostNord i september.
Til konferencen fik vi overblik over ny lovgivning og dykkede ned i ESG-rapportering, bæredygtighed og andre afgørende trends, der former fremtidens e-commerce. Konferencen bød på talere, der leverede brugbar viden om megatrends, rapporteringskrav og eksekverbare forretningsidéer. Vi udgiver korte videoer på vores LinkedIn-side, med nogle af de pointer som eksperterne kom med på konferencen. Følg linket nedenfor og få de vigtigste pointer fortalt med video.
ESG og bæredygtighed – hvordan hænger det sammen?
ESG og bæredygtighed er tæt forbundne begreber. ESG er en metode til at operationalisere og måle bæredygtighed, særligt for virksomheder og organisationer, hvilket afspejles i de nye ESG-rapporteringskrav. Bæredygtighed repræsenterer en vision og et værdisæt, som ESG har til formål at støtte og fremme. Begge begreber er dynamiske og afhænger af konteksten, og de skal tilpasses og udvikles i takt med de skiftende udfordringer og muligheder, som virksomheder og verden står overfor.
Bæredygtighed indenfor onlinesalg er fortsat i sin udviklingsfase, men der er en markant øget bevidsthed om vigtigheden af at gøre onlinesalg mere bæredygtigt. Bl.a. drevet af krav fra kunder og forbrugerne.
For mange virksomheder har arbejdet med bæredygtighed betydning for deres forretningsmodel, den strategiske retning og investeringer i nye produkter og produktionsanlæg. For e-commerce virksomheder er der også et stort potentiale for at arbejde med bæredygtighed og ESG initiativer, som kan forbedre arbejdet med den grønne omstilling.
Få her tre strategiske indsatsområder, som du kan implementere i din e-commerce virksomhed: ESG i e-commerce - få tre strategier - DI (danskindustri.dk)
Det er naturligvis vigtigt, at holde sig opdateret på de lovgivningsmæssige tiltag fra EU, som kan påvirke danske virksomheder indenfor den grønne omstilling. Derfor har DI oprettet en følgegruppe - for dig med ansvaret for ESG. Få det fulde overblik i DI´s ESG-univers, hvor kontaktpersoner og netværk også findes for mere.
I B2B onlineindkøb er der en ny og grøn trend
I en B2B-analyse fra Dansk Industri - med fokus på indkøbernes adfærd og den digitale udvikling - fremgår det, at nye trends indenfor bæredygtighed slår igennem hos de professionelle danske indkøbere. Dette er drevet af de nye lovkrav indenfor miljø og grøn omstilling.
Den professionele indkøber leder efter leverandører, der kan gøre det nye liv med klimaregnskaber nemmere. 18% siger, at det har påvirket og er afgørende for, hvor de handler i 2024.
Med den viden kan de sælgende virksomheder, skabe sig en konkurrencefordel, ved at være tydelig i deres bæredygtige tiltag. Sørge for at der er mulighed for at være bæredygtig emballage og levering mm. Og de kan bygge en produktkonfigurator, der angiver tal til klimaregnskaber. Her har de onlinesælgende virksomheder en fordel, fordi de har allerede digitale produktvisninger og de har også erfaring med at anvende og udstille data.
Læs mere og download analysen her: Ny trend i B2B-indkøb - DI (danskindustri.dk)
Nyt producentansvar for emballage
De fleste e-commerce virksomheder, anvender i dag emballage deres produkter, tjenester, services eller forsendelse. Det er derfor vigtigt, at have fokus på at reducere mængden af emballage, genanvende emballagen der bruges og forbedre pakningen af varer for at reducere miljøpåvirkningen.
Den 1. juli 2025 træder et udvidet producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Allerede fra den 1. april 2024 gælder der en registreringsforpligtelse. Dette betyder, at alle virksomheder, der sælger produkter med emballage eller producerer emballage i Danmark, bliver ansvarlige for emballagen, når den bliver til affald, ved at skulle finansiere og organisere indsamling, sortering og behandling af emballageaffaldet.
Hvad er relevant at rapportere?
CSRD-direktivet har i EU øget kravene til rapportering om bæredygtighed, men hvad er relevant for netop din virksomhed at arbejde med og rapportere på?
Virksomheder skal kun rapportere på de bæredygtighedsområder, der er væsentlige for dem og ikke de enkeltområder i ESRS’erne, der ikke er væsentlige. Til at vurdere hvilke af bæredygtighedsområderne der er relevant for netop din virksomhed, med afsæt i virksomhedens forretningsmodel og værdikæder anvendes en dobbelt væsentlighedsanalyse. Her ser man på væsentlighed fra to perspektiver for en virksomhed.
Bliv klogere på væsentlighedsanalysen og hvornår et bæredygtighedsemne opfylder kriterierne for dobbelt væsentlighed her: Hvad er en væsentlighedsanalyse? - DI (danskindustri.dk)
Hvad gør de andre?
En ny webshop med salg direkte til forbrugerne, har gjort, at Orkla har kunne reducerede madspild af den mængde produkter, som ikke længere kunne sælges til forhandlerne. Se casen her
SproutWorld bruger Science Based Targets og arbejder med scope 1,2 og 3 og nu går de efter at blive clima pledge certiificeret på Amazon, så deres grønne initiativer bruges som en konkurrencefordel på verdens største markedsplads.
Find inspiration og få flere gode cases her