Opfordringen er klar: Prioriter dit onlinesalg og kom i gang med AI
Kunstig intelligens er allerede en stor del af mange virksomheders forretningsstrategi og kundehåndtering. Men ifølge Dansk Industri og Salesforce vil der om kort tid komme funktioner, der vil revolutionere måden, vi shopper online. For ikke at sakke bagud i kapløbet om at levere den bedste service, er det afgørende for både overlevelse og vækst, at danske virksomheder omfavner onlinesalg og AI-muligheder nu.
Af Mie Bilberg, ekspert i e-commerce, Dansk Industri og Adam Tekaia, VP Sales Commerce Cloud & Revenue Cloud hos Salesforce Danmark.
Nogle gange er det svært at forestille sig, hvad fremtiden bringer. Det gælder også inden for e-commerce. For hvad der for få år siden føltes som science fiction i e-commerce-industrien er nu på vej til at blive virkelighed, og udviklingen går hurtigere end nogensinde før.
AI er som at sætte højtalere til musikken i e-commerce. Det er tydelig at se, hvordan virksomheder med onlinesalg både sidste år og i år forstærker deres online tilstedeværelse og styrker deres konkurrencefordel. Dette fordi de vinder nye fordele med brug af AI.
Vi ser, at de store spillere inden for e-commerce vækster og tager fart, også i lande hvor købekraften er svag og markedet er udfordret. Når de virksomheder stadig evner at bryde gennem stillestående luft, skyldes det, at AI giver så gode konkurrencefordele – enten vundet på kundeoplevelsen eller på at kunne drive en mere effektiv forretning.
Læs også: Maksimer digital eksport med AI - DI (danskindustri.dk)
Danske virksomheder kan ikke længere ignorere det faktum, at kunderne kræver personlige og relevante interaktioner, og de forventer det in real time. Uden den gode service, kan virksomhederne risikere at deres kunder i stedet går til konkurrenterne. Det er der såmænd ikke noget nyt i.
AI vil ændre shoppingoplevelsen markant i fremtiden.
Vi ser ind i en tid, hvor kunstig intelligens vil revolutionere shoppingoplevelsen i en sådan grad, at det ikke vil gå ubemærket hen – hverken for virksomheder eller kunder. Og danske virksomheder har gode betingelser grundet deres høje grad af digitaliseringsparathed.
Der er flere eksempler, der er værd at nævne. Blandt andet vil det snart være muligt at uploade et billede af et produkt hos en virksomhed, man er skrevet op hos. Forestil dig, at du ser en løber eller et billede i et magasin, og du gerne vil have vedkommendes løbesko. Du tager derfor et billede af skoene, og ved hjælp af AI får du så en beskrivelse af produktet.
Din AI-assistent vil også oplyse om mærket på skoen, hvor den kan købes, hvor man får den bedste pris, og hvornår den kan sendes. Det er unik kundeservice, hvor man som kunde får enormt hurtig service med minimal interaktion.
Gå på opdagelse: New commerce │ Metaverse, AI og alt hvad fremtiden bringer.
Også for virksomhederne kommer kunstig intelligens med effektive løsninger. Med simple prompts kan AI designe og vedligeholde en hjemmeside med eksempelvis produktbeskrivelser, hurtigt og nemt. AI’en vil tilmed automatisk foreslå lagerstatus, og foreslå hvor virksomheden bør overveje en rabat eller markedsføringsindsats. Det har ikke mindst stor effekt hos de mindre virksomheder, der kan sparre hænder og tid på manuelle opdateringer og manuelle analyser.
Danske virksomheder er sultne på AI
I juni udkom Dansk Industri med en helt ny B2B e-commerce analyse, der viser, at investeringslysten blandt danske virksomheder er høj. 52% af de danske sælgende virksomheder planlægger nemlig at investere i ny teknologi som eksempelvis AI.
Det er høje tal og viser et billede af, at AI er placeret over f.eks. nye medarbejdere og marketing, når det kommer til virksomhedernes investeringer. Der er altså slet ingen tvivl om, at AI er en kæmpe gamechanger – også for e-commerce.
Og online sælgende virksomheder har en fordel, fordi de ofte også har struktureret data, som skal bruges for at forløse AI-potentialet. Det betyder, at det er nemmere for dem at aktivere AI til den digitale e-commerce platform og få en hurtig og stor værdi forløst.
Den nye AI-assistent koblet på webshoppen er en spændende udvikling, som mange i industrien forventer sig meget af. Det tegner også et billede af, hvordan onlinevirksomheder løfter den personlige serviceopgave, som de fysiske butikker før ellers har haft eneret på. Onlinevirksomheder gør det dog i en forbedret udgave, fordi der ikke er nogen ventetid, det kan ske 24/7 og fordi assistenten ikke har nogle begrænsninger, så længe der er data, der understøtter det, der søges svar på.
Læs også: Indstil til eCom Talent Award 2025
Det er en meget slagkraftig konkurrencefordel. Derfor er der to gode råd fra os på den front – prioriter dit onlinesalg og kom i gang med AI. Det skal hellere ske i dag end i morgen, for det er uden tvivl den vej, dansk konkurrenceevne skal sikres både på hjemmemarkedet og internationalt.
*Klummen udkom først på DetailWatch.
Nominer en virksomhed i eCommerce innovation
Vi hylder i denne kategori virksomheder, der viser mod til at gå nye veje og arbejder med innovation. I årets innovationskategori – er kriteriet brug af kunstig intelligens, til at drive en smart, effektiv og konkurrencedygtig forretning.
Nominer nu