Foto: Dansk Industri

15.11.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Zalando åbner for nye muligheder for danske virksomheder

Til DI´s e-eksportdag i juni fortalte Fabio Baum, der er General Manager for Norden og Benelux hos Zalando, at de åbner deres logistik og netværkssystem ZEOS for sælgere. ZEOS gør det muligt for brands og detailhandlere at åbne op for onlinesalg i Europa, administrere deres forskellige online kanaler fx AboutYou, Zalando og andre steder – hvor der sælges.

Dette sker via én integration, der giver adgang til Zalandos teknologi og logistik set up. Dette er en af de initiativer, der ligger bag Zalando´s B2B satsning, som de venter sig meget af fremover.

De europæiske forbrugere  

Europæiske forbrugere har forskellige præferencer, og dette udgør en udfordring for mange virksomheder og forhandlere, der opererer på tværs af markeder og digitale kanaler. Ofte resulterer det i tab af vækst og profitabilitet. Zalando har adresseret denne udfordring ved at udvikle specialiserede værktøjer til forskellige markeder. For eksempel viser deres "trends i denne uge"-funktion i Zalando-appen, hvilke produkter der trender på forskellige europæiske markeder og den viden deler de med deres sælgende parter.  

Læs også: Hvad kan danske virksomheder lære af tyske Zalando? - DI

Det uudnyttede potentiale i Europa  

Europa har cirka 600 millioner indbyggere, og mode- og livsstilsmarkedet udgør en betydelig andel på omkring 450 milliarder euro Ifølge Fabio Baum. Han fortæller også, at nordiske brands klarer sig godt på Zalandos platform og opnår en stor del af salget uden for de nordiske lande. Der er dog stadig et stort potentiale for nordiske brands udenfor deres hjemmemarked, vurderer Fabio Baum. Dette på grund af den stigende efterspørgsel efter nordisk stil på tværs af Europa. Dette potentiale kan realiseres gennem Zalandos netværk, ZEOS .

ZEOS: Muliggør skalering og effektivitet

ZEOS er et paneuropæisk netværk, der muliggør skalering og effektivitet. Her får man én e-handelsintegration, ét logistiknetværk og ét kontrolpanel. ZEOS består af tre lag og ét operativsystem:  

  1. Services 
  2. Software
  3. Logistics

Målet for Zalando er, at dele det paneuropæiske logistiknetværk og styrke det med avanceret teknologi. 

Læs også: Ny strategi fra Zalando – de går efter hele kunderejsen - DI

Få det hele med 

I videoen nedenfor kan du se hele det 20-minutters oplæg fra e-eksportdagen, hvor Fabio Baum deler indsigter fra det Europæiske forbrugermarkedet og Zalando´s paneuropæiske økosystem, der giver danske mode- og livsstilsbrands adgang til europæiske markeder. 

Kom med os på besøg hos Zalando

DI tilbyder sine medlemsvirksomheder en eksklusiv mulighed for at komme på et virksomhedsbesøg hos Zalando. Det sker i forbindelse med at Europa´s største e-commerce messe og konference løber af stablen 19-20. februar i Berlin. D. 21. februar åbner Zalando,  dørene for os på hovedkontoret i Berlin og vi får mulighed for at høre med egne øre og se med egne øje, hvordan en af Europa´s mest innovative virksomheder arbejder. Her vil bl.a. være mulighed for at møde Fabio Baum og stille spørgsmål direkte til Zalando. Der er begrænset antal pladser og der oprettes en venteliste.  

Kontakt

Hvis du har brug for yderligere informationer eller har spørgsmål om, hvordan ZEOS kan hjælpe din virksomhed, er du velkommen til at kontakte DI´s e-commerce ekspert Mie Bilberg på mail: mlbi@di.dk 

Alberthe Sander
Skrevet af:

Alberthe Sander

Relateret indhold