04.11.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Amazon lancerer AI-drevne værktøjer til annoncører

Amazon Ads har  lanceret nye AI-drevne værktøjer – AI Creative Studio  for SMV´er. De første resultater viser et  salgsløft ifølge Amazon Ads.

Disse værktøjer er designet til at gøre det let for små virksomheder, at lave effektive kampagner med det kreative materiale, det kræver. Ved at samle en række selvbetjente, AI-drevne værktøjer muliggør Amazon Ads, at brands af alle størrelser kan skabe engagerende indhold på tværs af medietyper, skriver de i en  pressemeddelelse.

Den nye AI-drevne kampagnegenerator betyder, at annoncører af alle størrelser og færdighedsniveauer kan bruge AI Creative Studio til at publicere annoncekreativt materiale, der er produceret ud fra et enkelt produktfoto, en produktside eller eksisterende annonce kreativt materiale. 

Læs også: Opfordringen er klar, prioriter dit onlinesalg og kom i gang med AI.

Det løser en SMV-udfordring

Det er spændende, fordi det løser en af de udfordringer, som små og mellemstore virksomheder med begrænsede ressourcer står overfor i forhold til deres marketing- og kampagnekapacitet.

De fleste virksomheder, der har erfaring med at blive listet på en online markedsplads, uanset hvilken, erfarer hurtigt, at det ikke er nok blot at få produktkataloget op at stå. Der skal mere til. De skal drive kampagner ”on-site” og arbejde med deres synlighed. Dette digitale salgsarbejde kommer af digital marketing, og her løber mange mindre virksomheder ind i udfordringer. De har muligvis ikke budget til at udvikle det kreative kampagnemateriale, der skal bruges, og måske heller ikke kompetencerne til det.

Samtidig har Amazon gennemgået en større oprydning, hvor mindre sælgere på platformens 1.parts løsning er opsagt og tilbudt at overgå til 3.parts salg. Dette betyder, at hvor Amazon tidligere var den sælgende part for dem, er det nu 100% op til sælgerne selv at løfte og drive salget fra platformen.

Med dette ”in mente” er det rart at se, at Amazon udvikler værktøjer, der kan hjælpe de mindre virksomheder med at få gang i salget. For det er svært, også på verdens største online markedsplads, uden det rette marketing-asset. Digital marketing er helt uundværlige muskler, der skal aktiveres ved onlinesalg.

Amazon melder om positive resultater  

Ifølge Amazon Ads' resultater så var der gode resultater for brands, der brugte Image Generator mellem oktober 2023 og juni 2024. De opnåede i gennemsnit næsten 5% flere salg pr. annoncør.

Dette viser, at værktøjet ikke bare er en kreativ kampagneassistent, men faktisk også, med brug af Amazon-data, kan løfte salget for sælgeren.

Dette er gode nyheder for de mindre danske producenter, der sælger på platformen.

Læs også: De fem største digitale markedspladser i Europa

Det er naturligvis også et stærkt træk fra en af Amazons mest vækstende forretningsområder – nemlig ”Retail Media”, som er et forretningsben, der sælger annoncer på platformen. 

De vil gerne knytte de sælgende partner tættere til sig og motivere til at investere i digital marketing kampagner på Amazon. Overordnet set vil det løfte kundeoplevelsen både for sælgeren og for brugerne, der tilbyde bedre og mere relevante annoncer, og det er i sidste ende – pejlemærket for Amazon, når de forretningsudvikler.

Relateret indhold