Black Friday – hvor vildt bliver det?
Black Friday er en stor begivenhed i detailhandlen og årsagen til, at november for mange virksomheder er årets næststørste måned målt på omsætning. Samtidig er handelsdagen brobyggeren til årets absolut vigtigste måned – nemlig december. Så mange i detailbranchen holder vejret lidt og spørger - Hvor vildt bliver det mon i år?
Det har branchefællesskabet DI Handel netop taget temperaturen på med en ny analyse om Black Friday.
- 63% af danskerne planlægger at handle på Black Friday. Det er en lille stigning siden sidste år og ny rekord i de fem år, hvor DI Handel har udgivet analysen.
- 85% af de unge fra Gen Z (født mellem 1997 – 2012) planlægger at handle. Jo ældre forbrugerne er, jo mindre planlægger de at gøre køb på Black Friday – men alle forbrugergrupper fordelt på alder ser ud til at gøre klar til at hive pungen frem.
- 51% planlægger at handle online, og 28% både online og offline. Online vinder frem med hele fem procentpoint i 2024 versus 2023 og 2022. Så vi forudser, at det bliver et stort online år i år.
Her er et par fif til, hvordan du som virksomhed kommer godt igennem Black Friday og får det salg, du drømmer om.
Black Friday: Tips til din virksomhed
- Hastighed
Hvor hurtigt loader dit website? Hvert sekund tæller, og jo hurtigere dit website er om at indlæse siderne, jo højere konvertering vil du se. Vær opmærksom på, at det vil være en dag, hvor dit website formentlig har markant mere trafik end normalt. Du skal sikre dig, at din back-end er klar til presset, så det værst tænkelige – et nedbrud – ikke sker. - Klare budskaber
Vær klar i spyttet om, hvad du har at tilbyde. Vær opmærksom på, at mindre rabatter som 10-15% har en mindre tiltrækningskraft i november end på andre tidspunkter af året, da dagen er kendt for de høje rabatter, og det er den konkurrence, man er oppe imod. - Kampagnen starter tidligere, end de fleste tror
Forbrugerne er allerede i fuld gang med at planlægge, hvad og hvor de skal handle og hele 86% af forbrugerne forventer at researche forinden ifg. DI Handels analyse. Derfor starter de første søgeordsoptimeringsøvelser og kampagner tidligt. Mange virksomheder starter allerede i august, med at gøre deres Black Friday-sider klar til at tiltrække trafik og sælge varer. - Kald dine bedste folk på job – og ha' det sjovt
Du har brug for alle mand på dæk – så gør det til en sjov dag. Sørg for musik, mad og god stemning, så det bliver en dag, alle ser frem til at deltage i, selvom det er en lang arbejdsdag. På den måde sikrer du, at du har det bedste set-up for at holde kundeoplevelsen i top – selvom I har meget at se til. Og gode kundeoplevelser skal man altid kunne levere på også når det gælder Black Friday. - Få mere ud af det
Black Friday er slut – og hvad gør du så? Nu er det tid til at bygge langvarige relationer. Fik du under din warm-up-kampagne folk til at tilmelde sig nyhedsbrevet? Fik du nye følgere på Instagram? Så er det nu, du skal sikre dig, at du vandt en kunde for livet og ikke kun for dagen ved at levere godt indhold og starte en relation med din nye kunde.
Læs også: Black Friday – nej tak, eller vent nu lige engang?
Hvilke virksomheder kan deltage i Black Friday?
Alle virksomheder kan deltage i Black Friday, og det ser også ud til, at det bliver en begivenhed, flere på tværs af brancher tapper ind i. Først kom detailhandlen, så kom rejsebranchen, og vi ser også B2B-virksomheder, der sælger software, it, kontorartikler og meget andet, bruge dagen som en mulighed for mere salg.
Men – de fem største forbrugskategorier er tøj og sko, elektronik og el-udstyr, personlig pleje, bolig- og køkkenudstyr samt legetøj og babyudstyr.
Ny analyse: Danskernes forventninger til Black Friday 2024
Analysen er til fri download for medlemmer af DI Handel. Er din virksomhed ikke medlem af DI Handel – men ønsker at være del af et branchefællesskab for handelsvirksomheder, hvor du får adgang til juridisk vejledning og oplysning – så tag fat i Søren Münster på SOMU@Di.dk
Download analyse her