Kender du de fire internationaliserings-strategier?
Er din virksomhed klar til at indtage nye markeder, så har I sikkert gjort jer mange overvejelser ifht. hvilke markeder der er det rigtige for jer med udgangspunkt i produktet I sælger og det kulturelle markedsfit. Men hvilke af de fire anerkendte internationaliseringsstrategier går I med?
Balancen mellem global integration og lokal tilpasning er vigtig, når det gælder digital markedsekspansion, det fortæller DI-medlemmer.
Her er fire typiske internationaliserings-strategier, som du kan gøre brug af.
- Eksportstrategi
Her udnytter din virksomhed de hjemmebaserede kapaciteter globalt med minimale tilpasninger til lokale markeder. Et eksempel er Google, der bruger sine teknologiske kapaciteter fra hovedkvarteret i Californien globalt. - Multi-domestic strategi
Denne strategi maksimerer lokal tilpasning ved at tilpasse produkter og tjenester til lokale markeder. Frito-Lay, der udvikler specifikke snacks til forskellige markeder som Indien og USA, er et eksempel på det. Du har måske også bemærket at Coca Cola smager ikke helt ens i Danmark og i USA. Eller at tøjstørrelserne og kvaliteten kan variere på internationale brands som fx Tommy Hilfiger. Hilfiger, skal i Europa vinde ved at være et kvalitetsbrand, mens markedspositionen i USA, vindes på pris. - Global strategi
Fokus er her på at maksimere integration og effektivitet på tværs af nationer, fx IKEA, der koordinerer aktiviteter globalt for at opnå stordriftsfordele, og derfor med minimale lokale tilpasninger. - Transnational strategi
Denne komplekse strategi forsøger at balancere global integration og lokal tilpasning samt maksimere videns-udveksling mellem forskellige lokationer. General Electric er et eksempel på en virksomhed, der har haft succes med denne strategi.
Valget af strategi afhænger af de specifikke behov for global integration og lokale tilpasninger i det pågældende marked og kontekst.
Læs også: Verdens største, er ikke størst i Danmark
Dit digitale eksportvalg
Når du har valgt internationaliseringsstrategi, skal du også vælge – kanalstrategi. Mange danske virksomheder glemmer, at tænke i digitalt eksport og går analogt til eksportmarkederne.
Læs også: Tre gode råd til dig der vil eksportere til USA
Det kan være en dyr fejl at begå, fordi både B2B og B2C salg i stigende grad også på eksportmarkederne sker på de digitale kanaler. Derfor anbefaler Dansk Industri, at du husker at inkludere digitale kanaler i dit kanal mix.
Der er typisk fire digitale veje til eksportmarkederne.
1: Online markedspladser fx Amazon eller Alibaba,
2: Online forhandlere fx Walmart eller Carrefour
2: Din egen webshop,
4: Digital franchise / distributøraftaler.
Læs mere om det i artiklen, her: DI ekspertens gode råd til den digitale kunderejse her.
Tre gode råd til dig der overvejer digital eksport
- Internet penetration
Hvor høj er internetspenetrationen i det markedet du planlægger at indtage? Er den høj fx over 60% - hvilket gælder de fleste lande i Europa, så er potentialet for onlinesalg med stor sandsynlighed tilsvarende højt. - Betaling og levering
Adopter de lokale betalings- og leveringsmetoder, det øger konverteringen og signalerer, at det er et trygt og sikkert sted at handle. Kend de lokal præferencer. Fx i Danmark ville MobilePay som betalingsløsning, være en væsentlig lokal præference udover de gængse kreditkortsvalg. På levering fx PostNord og DHL som er to lokale valg, som danske forbrugere kender og er trygge ved. - Lokal kundeservice
Kulturel tilpasning inkluderer som minimum, at dine produktbeskrivelser er oversat til det lokale sprog og at du er kontaktbar på det lokale sprog. Du skal helst tilbyde et lokalt telefonnummer, som man kan ringe til dig på.
Har du ikke et kontor i det marked, som du sælger i, kan Dansk Industri hjælpe dig med lokale services. Få hjælp af DI´s eksperter i udlandet her.