10 begreber som er værd at kende til indenfor social commerce
Hvad er social commerce egentlig, og hvilke nøglebegreber bør du kende for at få succes på området? I denne artikel dykker vi ned i de 10 mest essentielle begreber, der giver dig indsigt i alt fra brugeroplevelse og algoritmer til influencer marketing og shoppable content.
Social shopping
Er begrebet der dækker over brugen af sociale medier til at opdage og købe produkter. Det involverer ofte funktioner som produktanbefalinger fra venner eller influencere.
Shoppable posts
Indlæg på sociale medier, der indeholder direkte links eller tags, der fører brugeren til en side, hvor de kan købe det viste produkt.
User-Generated Content (UGC)
Indhold skabt af brugere, som kan inkludere anmeldelser, fotos og videoer af produkter, der bruges til at promovere produkter på sociale medier.
Social commerce platforms
Specifikke sociale platforme, der er designet til at facilitere køb og salg af produkter, som f.eks. Instagram Shopping og Facebook Marketplace. Se casen med Momkind her: Det startede på Instagram. Nu er kunderne medskabere - DI
Influencer
En person, der har opbygget en stor følgerskare på sociale medier og har evnen til at påvirke deres følgeres holdninger, adfærd eller købsbeslutninger. Influencers bruger deres platforme som Instagram, YouTube, TikTok eller blogs til at dele indhold, der ofte afspejler deres interesser eller ekspertise inden for et bestemt område, såsom mode, teknologi, fitness, skønhed eller madlavning. En influencer kaldes også en indholdsskaber (content creator) – da det, de er særligt gode til, er at skabe indhold på deres kanaler, som brugerne interagerer med.
Influencer marketing
Samarbejde mellem fx brands og influencere, som har en stemme på et område, der er relevant for brandet og hvor influenceren har en stor følgerskare på sociale medier. Dette er brugbar for brandet til at promovere produkter, øge brandets synlighed og salg.
Social proof
Brug af kundeanmeldelser, ratings og testimonials på sociale medier for at opbygge tillid og troværdighed blandt potentielle kunder.
Social ads
Betalte annoncer på sociale medieplatforme, som er målrettet specifikke brugersegmenter baseret på deres interesser, demografi og adfærd.
Liveshopping
Er at sammenligne med TV-Shoppen, men hvor det forgår på social medier foran rullende kamera. Der er en vært og en række produkter, som løbende præsenteres og kan købes i realtid, altså med det samme. Få tre gode råd til Liveshopping her: Julie og Cozy ApS går live hver torsdag - DI
Community
Er et digitalt fællesskab, hvor brugere med samme interesse for fx sport, Lego eller forældreskabet deltager i en social gruppe på sociale medier. Et community kan både være samtalebaseret, men også events baseret. Community management – betyder, at interagere med følgerne ved at like og kommentere både på egne post – men også andres for at bidrage til samtalen og skabe synlighed omkring sin egen kanal. Se casen med Planet Nusa her: Først bygger Planet Nusa fællesskabet - DI