Trends der vil forme e-commerce i 2025
Investering i sikkerheden, tilpasning til teknologier som AI, ny lovgivning og ny forbrugeradfærd.E-commerce udvikler sig hurtigt, og 2025 vil være ingen undtagelse.
Der er heldigvis to procentpoint flere danske virksomheder med onlinesalg i år – end der var sidste år, viste DI analysen Fakta om onlinesalg. Det er godt, for det er afgørende for vores konkurrenceevne.
Macro trends
Verden står over for betydelige forandringer, som også vil påvirke os, der sælger online. Dette fordi der er nye lovkrav og vi er påvirket af den økonomiske usikkerhed og nye teknologier som AI. Individualisme, som er en af tidens store mega trends gør, at behovet for personaliserede købsoplevelser stiger. Det gør behovet for databeskyttelse og cyber-sikkerhed til gengæld også, og den grønne omstilling er stadig højaktuel i hvert fald i Europa. Det bliver det værdibaserede indhold, der vil kunne skære gennem støjmuren i 2025 – og her vil mange online sælgere sætte ind og differentiere sig.
Hvad vil danske virksomheder sandsynligvis gøre i 2025?
1. Mere avanceret brug af AI
AI og automatisering vil spille en central rolle i at reducere omkostninger. Bedre lagerstyring, optimeret annoncering og lavere returrater vil bidrage til at forbedre bundlinjen. Vi rykker os fra benovelse til implementering af AI i e-commerce.
Tilmeld dig: eCom Club – AI i B2B e-commerce
2. Styrket databeskyttelse og cyber-sikkerhed
Med den stigende trussel om cyber-angreb og nye lovkrav, vil både online og offline sælgende virksomheder i 2025 være nødt til at bruge flere ressourcer på databeskyttelse og sikkerhed. Implementeringen af NIS2-direktivet vil kræve, at virksomheder styrker deres sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte kundedata og sikre kontinuitet i deres forretningsdrift.
Få DI´s vejledning: om NIS2 direktivet her
3: Værdibaseret indhold
I 2025 er kundens oplevelse af værdi, en vigtig nøgle til succes. De mest succesfulde content marketing-strategier være dem, der tager ejerskab for hele kunderejsen ved at inspirere og engagere kunder gennem værdifuldt indhold. Virksomheder, der tænker som medier og leverer underholdende og uddannende indhold, vil vinde både kunders opmærksomhed og loyalitet. Investering i relationer frem for blot søgeord vil differentiere de førende brands og sikre en tættere forbindelse med forbrugerne.
Når man vil sælge til kunder online, er der to tilgange: den søgeordsdrevne og den indholdsdrevne. Historisk set har søgeordsdrevet marketing skabt store e-commerce succeser ved at vinde topplaceringer på Google. SEO er stadig topvigtigt, men den indholdsdrevne tilgang vinder også ind, det ser vi mange gode cases på fx. Momkind, og Planet Nusa.
På sociale medier har indholdsdrevet marketing inspireret til køb gennem engagerende indhold. 90% af danskerne bruger sociale medier, 40% af danskerne følger kommercielle sider på sociale medier, og 18% har deltaget i liveshopping indenfor de seneste seks måneder, viser en ny DI-analyse om social commerce. De sociale medier vil fortsat spille en stor rolle i e-commerce, og de vil indtage en stadig større andel af onlinesalget i takt med, at nye funktioner udvikles, og det bliver nemmere at handle direkte i feedet.
Læs også: Sociale medier er nye tilbudsaviser
Men - mens vi på den ene side søger flere online fællesskaber via sociale medier - søger vi på den anden side unikke og skræddersyet købsoplevelser – der er lavet præcis til mig, som den unikke og individuelle forbruger jeg er. Personalisering er nøglen til den gode kundeoplevelse i 2025 og et konkurrenceparameter, men det er på vej til at blive en hygiejnefaktor, hvor det forventer vi, at webshoppen personaliserer budskaber og indhold til os.
Læs også: Zalando går efter hele kunderejsen
4. Den grønne omstilling og de etiske forbrugere
Ifølge tal fra Euromonitor er næsten to tredjedele af forbrugerne bekymrede for klimaforandringer. Dog har vi set, at forbrugerne ofte prioriterer pris over miljøhensyn, hvilket ses i populariteten af kinesiske shoppingsapps.
En særlig forbrugergruppe, de etiske forbrugere, bliver stadig mere interessante. Disse forbrugere er villige til at betale en højere pris for varer, hvis de kan garanteres, at produkterne er produceret og leveret ansvarligt. Så flere danske virksomheder vil øjne en konkurrencefordel og gå efter den etiske forbruger.
Transparens og data bliver afgørende, fordi virksomheder skal have de rette certificeringer og udstille data, som nu også de nye digitale AI-drevne shopping assistenter kan søge frem og liste tre hurtige bæredygtige valg, der lever op til de satte kriterier for forbrugeren. Det gælder i alle varekategorier fra fødevarer, elektronik til tøj.
Bliv klogere på: ESG i e-commerce her
Virksomheder vil fortsætte med at reducere deres miljøpåvirkning ved at implementere bæredygtige praksisser i hele forsyningskæden. Dette indebærer brugen af genanvendelige materialer, reduktion af emballagespild, bæredygtig levering og ved at fremme den cirkulære økonomi gennem re-commerce og genbrugsalg. I 2024 så vi hvordan flere danske virksomheder tog gensalgs-forretningsmodellen til sig. Gensalg af produkter vil vokse, drevet af efterspørgsel fra forbrugerne, der søger det, både af miljømæ ssige og økonomiske hensyn, men også af butikkerne og mærkerne selv, der ser muligheder i den cirkulære forretningsmodel og potentialet for at skabe en ny indtægtskilde.
Læs også: Recommerce er en europæisk megatrend, men hvordan ser det ud i Danmark?
5. Tillid og anbefalinger
Tillid bliver vigtigere end nogensinde. Certificeringer og anbefalinger vil være afgørende for at opbygge troværdighed i en AI-drevet verden, hvor også flere internationale butikker byder sig til, og hvor andelen af online svindel er stigende.
Trustpilot melder om en stigning på 17% i deres Transparency report 2024, og for både små og store virksomheder er det vigtigt for salget, hvilken rating og anbefaling, forbrugerne kvitterer med. I gennemsnit brugte de danske forbrugere 1,7 anbefalingskilder i tredje kvartal, og udover Trustpilot var Google og de anbefalinger, der ligger på forhandlernes webshop, særlig populære.
Tilmeld dig online eventet: Tillid og bundlinjen for webshops
6. Hybride butikker
Jeg er lige kommet hjem fra en juleferie i USA – og konstaterer, at der er stort set ingen amerikanske butikker tilbage, som ikke er blevet til en hybrid. Selv i dagligvarehandel. 67% af de danske detailkunders research foregår online, mens kun 47% foregår i butikkerne iflg. DI Handel-analysen Omnichannel i Detailhandel. Dette betyder, at online kanaler er kunderejsens vigtigste kontaktpunkter for dem, der sælger varer, hvor forbrugeren researcher inden købet. Dette gælder, uanset om købet sker online eller i fysiske butikker. Så også i Danmark vil integration mellem online og offline handel vil blive afgørende. Virksomheder skal internt samarbejde på tværs af salgskanaler for at skabe en sammenhængende kundeoplevelse. Det er tid til at tage opgøret, begrave stridsøksen salgsafdelingerne i mellem og gå all in på at skabe den helstøbte kundeoplevelse.
Konklusion
E-commerce i 2025 vil være præget af mere AI, bæredygtighed, øget fokus på sikkerhed og øget fokus på kundeoplevelsen gennem værdibaseret indhold og gennem personalisering. Danske virksomheder kan med fordel tilpasse sig disse trends for at forblive konkurrencedygtige. Det kræver både talent, innovation og omstillingsparathed – noget danske virksomheder plejer at være dygtige til også i svære tider.