Tre ting vi tog med os fra E-commerce Berlin Expo 2025
Endnu en E-commerce Berlin Expo er netop afholdt - med stor succes. En konference og messe som bragte e-commerce eksperter fra hele Europa sammen. Over 12.000 besøgende, 150 talere, og 300 udstillere. Et ekstraordinært event, hvor e-commerce-eksperter gav indsigt i nye trends og fremtidens e-commerce. Men hvad tager vi os med hjem?
I år tog mere end 150 talere scenen, herunder repræsentanter fra branchegiganter som Microsoft, Google, TikTok, Deloitte og Amazon. Kendte brands som Zalando, Philips og IKEA deltog også. Hovedtemaet for messen var differentiering og innovation i udfordrende tider, med fokus på at udstyre deltagerne med indsigter, strategier og værktøjer til at trives i et konkurrencepræget marked.
Innovation med AI tog plads på scenen
Vi bemærkede, at AI var masseret ind i de fleste oplæg i år og ikke var selve temaet for oplægget – som det var sidste år.Vi blev vi vist, hvor AI flytter bjerge i pricing, logistik, planlægning, kundeoplevelser og indhold.
AI ekspert Elisabeth L'Orange fra Deloitte, sagde “In Europe we have the highest per-capita concentration of AI experts in the world.”
Dr. Ralp Hünermann, founder og CEO af ODOSCOPE fremhævede også hvorfor succesfulde e-commerce butikker afhænger af operationel AI, og hvordan det er den ultimative ’profit driver’. Det handler nemlig ikke kun om at bruge AI – men derimod at vide, hvilken AI der kan løfte ens resultater. Her uddybede han blandt andet hvordan generativ AI er fantastisk til at reducere ens omkostninger og øge effektiviteten, hvorimod operationel AI tager det til næste niveau. Det er løsningen, der gør det muligt at træffe smartere realtidsbeslutninger, der forbedrer kundeoplevelsen og øger profitten.
De asiatiske markedspladser fyldte i mængden
På årets E-commerce Expo var både Temu, Alibaba Group, SHEIN og TikTok i markedet for at promovere sig. Alle fire er blevet vældig populære i Europa og har topplaceringer over de mest brugte webshops i forskellige europæiske markeder.
Til oplægget fra SHEIN forklarede deres Public Relations-chef, Peter Pernoy-Day, hvordan de har haft succes med en lynhurtig supply chain og “on-demand only”-produktion, der minimerer overproduktion. Men påstandene om bæredygtighed og ansvar for medarbejdere og leverandører? Der manglede vi at se dokumentation for påstandene.
Kina analytiker Björn Ognibeni, Co-founder af ChinaBriefs.io & XRLab@MCM, fortalte om hvordan SHEIN ofte bliver opfattet som en simpel e-commerce forretning. Det som mange glemmer, er dog at SHEIN rent faktisk repræsenterer en grundlæggende forandring i, hvordan digitale økosystemer opbygges, og hvordan forbrugeradfærd formes. Overordnet set skal vi fokusere mindre på salg og mere på følelser, hvor personaliseret oplevelser gennem digitalisering er central. Der er altså noget vi kan lære af de asiatiske markedspladser – som er bedre til at favne hele kunderejsen.
Vi blev så inspireret af Björn at vi har inviteret ham til at tale på Talentfaktor konference d.25. april – tilmeld dig her og hør mere om, hvad det er som vi stadigvæk ikke har forstået med spillere som Temu.
Hvad skal vi tage til eftertanke?
- AI og automatisering – Europa har forudsætningerne, men vi skal være mere modige og vi skal for alvor ind i kampen. Potentialet kalder på forløsning,
- Nu handler det ikke kun om personalisering – men hyper personalisering. Der er ingen vej udenom.
- Vejen til succes med e-commerce handler ikke kun om teknologi, men også om stærk strategi, partnerskaber og eksekvering.
Vil du med til E-commerce Berlin Expo?
I både 2024 og 2025 valgte Dansk Industri, at samle e-commerce fagfæller på tværs af virksomheder, og følges til messen i Berlin.
I samarbejde med DI Tyskland lavede vi for første gang i 2024 et ekstraordinært e-commerce program, hvor vi fx også lærte om regler, lovgivning og retspraksis, når man vil ind på det tyske marked.
I 2025 varede messen to dage, og fra DI's side af, var der sat en ekstra dag i enden, da vi havde planlagt virksomhedsbesøg i Berlin og inviteret medlemmer med på tur, hvor vi bl.a. besøgte en af Europas førende webshop og danskernes favorit webshop Zalando, som åbnede dørene for os.
Vi gentager sucessen i 2026. Vil du med? Og følges med andre danske faginteresserede - så har vi et fællesskab du kan komme med ind i. Du kan allerede nu tilmelde dig uforpligtende til interesselisten. Du vælger selv, hvor mange dage du vil deltage i. Alle medlemmer af DI kan deltage. I første omgang tilkendegiver du blot din interesse - så tager vi fat i dig, når vi nærmer os. Entre er gratis og du sørger selv for transport og hotel, billigere bliver det vist ikke.
Hvad er EBE?
I 2026 vil E-commerce Berlin Expo finde sted for tiende gang. De sidste ni år har EBE været en af Tysklands største og førende e-commerce messer. Med over 12.000 besøgende, 150 talere og 300 udstillere, har messen været vært for bemærkelsesværdige virksomheder som Google, Samsung, Alibaba, Zalando, Facebook, DHL og L'Oreal som deltagere. I 2026 rykker konferencen og messen ud af Berlin centrum og ind i Berlin Messe-haller, for at få mere plads til de mange deltagere.
Find flere oplysninger og statistikker om E-commerce Berlin Expo her.