Foto: Lars Mikkelsen

24.03.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Maj Duchnick: Fra frisør til digital frontrunner hos Matas

Maj Duchnick har ikke den klassiske baggrund inden for e-commerce. Hun er oprindeligt uddannet frisør og drev sin egen salon i seks år. Men med en stor nysgerrighed for det digitale og en evne til at tænke anderledes, har hun skabt en imponerende karriere i e-commerce.

Maj Duchnicks rejse i Matas begyndte for seks år siden som butikschef i Store Kongensgade. Her lærte hun forretningen at kende indefra, hvilket har givet hende en unik forståelse for kundeadfærd. Efter et år skiftede hun til e-commerce og har siden udviklet en ny måde at arbejde med leverandørerne på.

"Jeg er lykkes rigtig, rigtig godt med at bygge en samarbejdsmodel, der gør, at vi kommer ned i øjenhøjde med den enkelte leverandør," fortæller hun.

I dag er hun Head of Onsite Brand Activation hos Matas, hvor hun bygger stærke brands sammen med leverandørerne og udvikler samarbejdsmodeller, der skaber vækst.

Samarbejdsmodellerne betyder, at Matas ikke bare fungerer som en platform, men som en aktiv partner i leverandørernes succes.

"Vi rykker tættere sammen i bussen. Det handler om at skabe vækst – både for vores kunder, vores leverandører og for os selv," forklarer hun.

Brand reviews og vækst gennem data

Et af Maj Duchnicks store projekter er brand reviews – en analysemodel, der hjælper leverandørerne med at optimere deres tilstedeværelse på Matas.dk. Et effektivt og succesfuldt initiativ.

"Vi laver analyser af, hvordan blandt andet deres produktsider performer, og hvordan de kan forbedres. Hvis der kun er et enkelt billede og en kort tekst, hvordan skal kunden så forstå, hvorfor de skal købe produktet?"

Brand review-modellen har haft stor fremgang. Antallet af gennemførte reviews steget fra 50 til 130 på et enkelt år.

"Det er et enormt arbejde med analyser, præsentationer og fysiske møder, men det har skabt resultater. Vi har skabt en metode, der gør det lettere for os at vækste uden at bruge flere ressourcer," forklarer hun og tilføjer, at det ikke kun handler om at analysere data, men også om at gøre det håndgribeligt for leverandørerne.

"Vi ser ikke bare på tallene. Vi bruger dem til at give konkrete anbefalinger. Hvis vi kan hjælpe en leverandør med at optimere deres produkter med bedre billeder, videoer eller beskrivelser, så konverterer det langt bedre," siger Maj Duchnick.

Video har tredoblet salget

En anden stor succes er videoinitiativet, hvor Matas' egne fagfolk – frisører, materialister, kosmetikere og makeup-artister – laver rådgivningsvideoer for leverandørerne.

"Vi genskaber den personlige vejledning, man ellers ville få i butikken, og bringer den online," forklarer Maj Duchnick.

Og videoerne har skabt markante resultater.

"Vi har vækstet vores mediesalg med 343 % på to år, og det viser, hvor meget det betyder, at vi skræddersyr løsningerne til leverandørerne. Videoerne forbedrer ikke bare kundeoplevelsen – de styrker også konverteringen markant,” siger hun.

"Vi vil gerne være one-stop destinationen for vores kunder. Det betyder, at vi skal gøre alt for, at de kan finde svar på deres spørgsmål – enten via produktbeskrivelser, videoer eller rådgivning i butikkerne."

Mod til at tænke anderledes

Maj Duchnicks vej til e-commerce har været alt andet end traditionel, men hendes mod og kreativitet har gjort hende til en stærk frontrunner i branchen.

"Jeg ser ikke begrænsninger, jeg ser muligheder. Jeg har mega popcorn i hjernen," siger hun grinende og fortæller, at hun altid opfordrer kolleger til at eksperimentere. Det gør hun selv. Og så må hun lære undervejs.

"Jeg tør bevæge mig på et område, jeg ikke ved noget om. Jeg gør det med ydmyghed, men også med stor nysgerrighed. Det, der fungerede for et år siden, er ikke nødvendigvis det, der fungerer nu. Vi skal konstant tænke fremad og finde nye løsninger."

Fremtiden er international

For små to år siden tog Matas skridtet ud over Danmarks grænser med opkøbet af den nordiske koncern Kicks Group. Det åbnede nye muligheder for teamet i Allerød.

"Min næste mission er at tage vores samarbejdsmodel med leverandørerne og udbrede den til Sverige, Norge og Finland. Vi har skabt noget unikt, og nu skal vi se, om vi kan gøre det samme på de nordiske markeder," lyder det fra den tidligere frisør, der nu er nomineret til titlen som årets fronrunner i eCom Talent Award 2025.

Og for Maj Duchnick er e-commerce et felt, der konstant udvikler sig – og det passer hende perfekt.

"Det er mega fedt, fordi der ikke er nogen faste regler. Vi ændrer os hele tiden, og det kræver, at vi tænker hurtigt og innovativt. Det holder mig skarp, og jeg elsker det."

Hvad er der lagt vægt på i bedømmelsen?

Mød jurygruppen og læs mere om hvem denne kategori er for, og hvad der er lagt vægt på i bedømmelsen af de indstillede kandidater i kategorien eCommerce frontrunner her.

Alberthe Sander
Maria Thuesen
Skrevet af:

Alberthe Sander, Maria Thuesen

Relateret indhold