Foto: Lars Mikkelsen

24.03.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Brian Andersen: "Det fede ved e-commerce er, at det aldrig står stille"

Som Executive Vice President for Digital and Loyalty hos Matas står Brian Andersen i spidsen for en digital transformation, hvor e-commerce nu udgør en tredjedel af Matas’ omsætning. Med base i Allerød og jævnlige ture til virksomhedens kontor i Stockholm er han en nøglefigur i Matas’ digitale strategi og udvikling.

Brian Andersen har en stærk passion for at kombinere teknologi, data og kundeindsigt for at skabe en stærkere digital forretning. Med en baggrund i Informationsvidenskab, som er en uddannelse fra Humaniora på Århus Universitet har han altid haft fokus på at skabe gode brugeroplevelser – men det er kombinationen af strategisk tænkning og ledelse, der for alvor driver ham.

"Jeg er drevet af at finde nye løsninger og forbedringer. E-commerce er stadig et felt, der udvikler sig hurtigt, og det betyder, at vi hele tiden kan gøre tingene bedre. Det er en spændende blanding af teknologi, kommunikation, strategi og organisation – og så er der hele tiden nye muligheder, som gør arbejdet sjovt," fortæller han.

En af de største succeser i Matas’ digitale strategi har været at skabe en sømløs oplevelse mellem de fysiske butikker og den digitale platform. "Kunder, der bruger begge kanaler, handler mere og er mere tilfredse. Det er en klar indikator på, at vi er på rette vej," siger Brian Andersen.

Ambitioner og psykologisk tryghed går hånd i hånd

Som leder balancerer Brian Andersen en stærk vindermentalitet med en kultur, der giver plads til udvikling og trivsel.

"Jeg er meget ambitiøs – jeg vil gerne vinde. Det skal vi skabe rammer for, men samtidig også finde plads til, at vi kan udvikle os sammen, vi kan lave fejl sammen, vi kan grine sammen. Det er også vigtigt med en interesse for fremtiden, hvad den bringer. Lige nu arbejder vi rigtig meget med AI for at finde ud af, Hvordan vi kan anvende det til at skabe bedre kundeoplevelser og mere effektive arbejdsprocesser "

Især er Brian Andersen stolt over arbejdet med at få webshop og de fysiske butikker til at spille bedre sammen. Der er derfor blevet skabt nogle IT-systemer, der kan bruges det på tværs.

”Hvis du fx går ind i en af vores butikker, så kan du lave en ordre, der både består af varer fra webshoppen og fra butikken, fordi vi har sådan nogle integrerede IT-systemer, der er fuldt integreret. Og det er et væsentligt fundament. Og så har vi jo samtidig skabt nogle værktøjer til butikkerne, som gør, at de kan sælge det fulde online sortiment i selv den mindste butik. Og butikkerne oplever også, at der kommer kunder, som er startet på nettet, men ender med at købe i den lokale butik. På den måde har vi fået skabt synergi mellem kanalerne, hvilket har gjort, at butikkerne også kan se en fordel i det.”

Data, kunderejser og teknologi i centrum

Ledelsen i Matas er lykkedes med at sætte en klar retning, en klar vision, mener Brian Andersen. Men det er samtidig blevet gjort i nogle overskuelige steps, altså så der kunne fås nogle succeser undervejs, som har vist vejen, og også giver medarbejderne lyst til at være med, fordi de kunne se, at der kom positive kundeoplevelser ud af det.

”På den måde har det lidt spredt sig som ringe i vandet. Vi startede ikke med alting på en gang, men med nogle særlige kundeoplevelser omkring levering, omkring at effektivisere nogle af de grundlæggende ting i det, vi kalder Brilliant Basic, og så har vi bygget mere og mere avancerede ting oven på det. Og det er vi lykkedes godt med,” forklarer han.

Brian Andersen fremhæver de strategiske greb, der er taget gennem årene på at få hele virksomheden til at arbejde sammen omkring e-commerce. Tidligere var det nogle få mennesker, der være en lille afdeling i en virksomhed fokuseret mest på butikker, til nu at få alle med til at skabe de bedste kundeoplevelser på tværs af kanaler

”Hvordan får vi logistik med til at skabe hurtig levering, hvordan får vi indkøb med til at få mere sortiment, hvordan får vi loyalitet til at udvikle nye koncepter, hvordan får vi butikkerne med? Hvordan får vi nogle folk til at arbejde målrettet med at skabe nogle innovative løsninger? Så det bliver en samlet virksomhed, der arbejder for e-commerce, frem for nogle dedikerede personer i en særlig afdeling.

At blive nomineret af sit team

For nylig blev Brian Andersen overrasket af sit team, der havde nomineret ham til en eCom Talent Award 2025 i kategorien for ledere.

"Jeg vidste faktisk ikke, at mit team ville indstille mig. De satte sig ned og skrev en indstilling, og så fik jeg pludselig at vide, at jeg var med. Det var en super positiv overraskelse," fortæller han.

For Brian var det en anledning til at reflektere over de sidste syv år i Matas og den rejse, han og hans team har været på. Og ser han fremad, så venter en særlig opgave.

”Vores vigtigste opgave lige nu er at få succes i Norden. For små to år siden tid siden købte vi en virksomhed, som er stærke i Sverige, Norge og Finland inden for vores felt. Så her skal vi få skabt nogle stærke synergier, så vi som samlet virksomhed står endnu stærkere.”

Hvad er der lagt vægt på i bedømmelsen?

Mød jurygruppen og læs mere om hvem denne kategori er for, og hvad der er lagt vægt på i bedømmelsen af de indstillede kandidater i kategorien eCommerce leder her.

Relateret indhold