Foto: Lars Mikkelsen

24.03.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Daniel Diness Andersen: ”Vi kan ikke ændre verden, men gøre en verden til forskel for den enkelte”

Når Daniel Diness Andersen, CEO for Temashop, ser tilbage på de seneste 15 år, har rejsen været alt andet end ordinær. Med en passion for e-handel og en stærk ledelsesfilosofi har Daniel formået at skabe en virksomhed i vækst samtidig med et stort fokus på socialt ansvar.

Da Daniel Diness Andersen i sin tid satte sig for at drive en webshop, gik det hurtigt op for ham, at han havde ramt noget rigtigt.

“Tre måneder efter jeg startede, havde vi omsat for den første million, og så tænkte jeg, at jeg måtte gå all-in på det her,” fortæller han.

Det, der startede som et vinterprojekt, er i dag en af Skandinaviens førende webshops for festartikler og kostumer. Temashop er en 100 % onlinebaseret virksomhed, der sælger alt til festen – fra kostumer og pynt til gaveartikler med licenser fra blandt andet Bluey, Paw Patrol og Spider-Man.

I dag opererer Temashop i hele Skandinavien, og i virksomhedens bedste år har omsætningen nærmet sig 200 millioner kroner. En af de vigtigste strategiske beslutninger har været at udvide produktudvalget, så forretningen ikke kun er sæsonbetonet.

“Vi har arbejdet meget med en 365-model, så vi har noget at lave hele året rundt. Det har betydet, at vi ikke skal ansætte og afskedige medarbejdere i takt med sæsonerne, men i stedet kan skabe en mere stabil arbejdsplads,” forklarer den administrerende direktør.

En leder, der opfordrer til fejl

Daniel er nomineret i lederkategorien, og det er ikke uden grund. Hans ledelsesstil er præget af en tro på medarbejdernes potentiale og en læringskultur, hvor fejl ikke er noget, der skal frygtes.

“Jeg opfordrer folk til at lave fejl, for det betyder, at de prøver noget nyt. Temashop er bygget på learning by doing,” siger han.

En vigtig del af succesen skyldes virksomhedens evne til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere, hvilket for Diness Andersen er et godt tegn på, at Temashop er et rart sted at arbejde.

“Vi har meget lidt udskiftning i medarbejderstaben, fordi vi er gode til at finde de rigtige match fra starten. Folk føler sig trygge i jobbet og oplever, at det er spændende og udviklende.”

Socialt ansvar i praksis

For Daniel Diness Andersen handler det ikke kun om at drive en succesfuld forretning – det handler også om at tage ansvar. Et socialt ansvar. Temashop har et særligt fokus på at ansætte mennesker, der har haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

“Vi tror på, at hvis vi finder den rigtige person og investerer i dem, kan de vokse og blive en værdifuld del af teamet,” siger han.

Et af de stærkeste eksempler på dette er ansættelsen af en medarbejder, der er døv. I stedet for at se det som en begrænsning, valgte Temashop at tilpasse arbejdsforholdene, så medarbejderen kunne trives og bidrage på lige fod med alle andre.

“Det kom lidt tilfældigt, da en jobkonsulent ringede og spurgte, om han ville kunne varetage jobbet. Vi havde allerede ansat til stillingen, men jeg lod ham komme i praktik. Da jeg sagde ja, begyndte han at græde af glæde - bare for at få muligheden. Så tænkte jeg, at vi måtte gøre alt for at få det til at lykkes,” fortæller Daniel Diness Andersen.

“Det blev først til lønnet praktik og senere en fastansættelse. Jeg glemmer aldrig den dag, hvor han sagde: ‘Det kan godt være, at jeg er døv, men nu jeg får samme løn som de andre.’ At se hans udvikling, pludselig begyndte han at tage kørekort og rejse rundt i Europa – det var en oplevelse, der gav mig noget, som er meget mere værd end penge.”

Innovation og mod til at skille sig ud

En af de ting, der adskiller Temashop fra mange andre webshops, er deres kreative tilgang til markedsføring. Med en humoristisk tilgang har virksomheden formået at skabe opmærksomhed og engagement blandt kunderne.

“Vi laver videoer på sociale medier med en lidt anderledes vinkel, som passer til de sjove produkter, vi sælger,” fortæller CEO’en.

Med en imponerende vækstrejse, en stærk ledelsesstil og en vilje til at tage et socialt ansvar har Daniel Diness Andersen bevist, at han ikke bare driver en virksomhed – han bygger en kultur.

”Vi tror ikke på, at vi kan ændre verden, men vi kan gøre en verden til forskel for den enkelte.”

Hvad er der lagt vægt på i bedømmelsen?

Mød jurygruppen og læs mere om hvem denne kategori er for, og hvad der er lagt vægt på i bedømmelsen af de indstillede kandidater i kategorien eCommerce leder her.

Relateret indhold