17.03.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Case: Hvordan fungerer re-commerce?

Det ved create2STAY. En software virksomhed der har udviklet en re-commerce platform, som kan håndtere unika produkter som et gensalg kræver. De håndterer alt i processen fra når en vare bliver leveret tilbage og skal gensælges: Fra modtagelse, til rens, klargøring, billeder, lagerstyring og pluk & pak.

Hvad er re-commerce?

Re-commerce er en europæisk megatrend. Det er køb og salg af brugte eller renoverede produkter, ofte via online platforme. Det dækker alt fra tøj, elektronik og møbler til luksusvarer. Re-commerce kan også anvendes som en del af ens eksisterende brand univers, ved salg af brugte varer.

Re-commerce - en kompleks ny disciplin

For mange virksomheder har håndteringen af returnerede produkter været en logistisk udfordring. Derfor har create2STAY udviklet en software, som gør gensalg nemt at håndtere for brands og retailers, baseret på deres eksisterende ordre. Uanset hvor de har solgt, eller købt et produkt tilbage.

"Det vigtigste formål for create2STAY er vores software teknologi skal gøre det nemt from virksomheder at købe varer tilbage og sælge dem i eksisterende brand univers og dække hele processen fra integrationer i ecommerce systemer og den fysiske håndtering af varerne" - Thomas Østergaard-Geisler

Hvordan fungerer det i praksis?

Når en kunde returnerer en vare til gensalg, modtager de i retur enten et gavekort, kontanter, point til en kundeklub eller lignende, fra virksomheden. Derfor er re-commerce også en god mulighed for virksomheder, til at fastholde deres kunder og sørge for at de forsat forbliver tilstedeværende i ens brandunivers.

Et afgørende aspekt ved re-commerce er muligheden for at integrere løsninger direkte i eksisterende systemer. Fleksible API’er gør det muligt at forbinde e-commerce platforme, lagerstyringssystemer og re-commerce løsninger, så hele processen kan automatiseres. Ved hjælp af automatiserede plukruter, produktsporing og realtidsopdateringer kan virksomheder nemt og effektivt administrere deres returprodukter. Det betyder, at returprodukter hurtigere kan finde nye ejere, samtidig med at virksomhederne bevarer fuld kontrol over deres lagerbeholdning.

Hvorfor er re-commerce stort lige nu?

Der er flere trends, der løber sammen lige nu og gør markedet stort. En stigende efterspørgsel fra forbrugerne for at købe produkter, der belaster miljøet mindre ved at forlænge livstiden på produktet eller reducere spild er i udvikling blandt alle målgrupper.

Derudover er der også den forbrugergruppe, som ikke er drevet af miljøhensyn eller trends, men er drevet af økonomi, fordi de oplever mindre købekraft.

Vi har i analysen, 'Danskernes re-commerce tracker', kigget nærmere på både Gensalg, Salg af datovarer og Outletsalg. Alle kategorier med produkter, der kan ende som skrald, men i stedet viser potentiale til at udgøre en ny indtægtskilde.

Se, hvordan det står til blandt de danske online forbrugeres adoption af re-commerce i denne analyse og find de to case historier med create2STAY og STARK, som har formået at skabe succes med re-commerce.

Relateret indhold