22.04.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Det første onlinekvartal i 2025 – viser tilbagegang i marts og for Temu

En god begyndelse er halvt fuldendt, og derfor er første kvartal et vigtigt kvartal, da det lægger grundlaget for resten af året. Det har mildt sagt været et turbulent kvartal, hvor det amerikanske præsidentskifte har ført uro og bekymringer til Kongeriget Danmark.

Den faldende forbrugertillid har vi dog endnu ikke set manifestere sig i negativ vækst, og samlet set for første kvartal ser vi heller ikke større udsving i det danske onlineforbrug. I marts 2025 ser vi dog, at onlineforbruget går tilbage. Dette kan skyldes flere faktorer, men det er helt sikkert påvirket af påsken, der sidste år lå i marts måned, og derfor indgik i første kvartal. Påsken er typisk en periode med godt gang i onlineforbruget.  

 


Top 10 hitlistenTemu går tilbage

Første kvartal 2025 markerer også et år, hvor Temu indgår i Top 10-hitlisten over danske favorit webshops. Det er nu præcis et år siden, at vi med denne analyse for alvor fik startet samtalerne både på Christiansborg og omkring de danske køkkenborde om de kinesiske shopping apps og deres fremmarch.  

A person and person standing in front of a sign

AI-generated content may be incorrect.

Følg Branchedirektør Jacob Kjeldsen på LinkedIn for seneste udvikling her 
 
I dette kvartal går Temu tilbage i markedsandel for tredje kvartal i streg, men bevarer positionen som den næstmest populære webshop i Danmark. Til gengæld er Shein ikke med i Top 10 i første kvartal. Shein har tabt rang hvert kvartal, siden andet kvartal 2024 og er altså nu uden for Top 10 i første kvartal 2025. Det var Shein dog også i første kvartal 2024.  
 
Deltag i konferencen - og hør oplægget ”What we still don´t get about Temu”  
 
Sigtbarheden er kort for tiden og det er svært at spå om fremtiden, men én ting er vi helt sikre på i Dansk Industri og det er at fremtiden er mere digital, både når det gælder handel og når det gælder konkurrencekraft. Brug denne analyse til at blive klogere på danskernes online forbrug og adfærd. 
 
Læs også: Se Dansk Industri prioriteter under EU-formandskabet 

Relateret indhold