TikTok Shop er nu live i Tyskland
TikTok Shop er nu officielt tilgængelig i Tyskland, Frankrig og Italien, hvilket giver over 72 millioner brugere mulighed for købe produkter direkte gennem appen.
De første sælgere i Tyskland på TikTok Shop inkluderer About You og Nivea, samt mindre lokale virksomheder som Miralinas Halal Sweets og TEVEO, skriver TikTok i en pressemeddelse.
Denne lancering af TikTok Shop betyder, at brands kan tilgå 'Discovery eCommerce' model, hvor produktopdagelse sker naturligt gennem engagerende indhold. Funktionen giver mulighed for in-feed videoer, LIVE Shopping og Product Showcase, således at produkter kan præsenteres og købes uden at forlade appen.
TikTok Shop – er en forsættelse af den mega trend indenfor e-commerce, som vi kalder social commerce.
Læs DI´s analyse her
TikTok Shop tilbyder disse muligheder til brugere, skabere, forhandlere og brands i Tyskland:
- In-feed-videoer og LIVE Shopping: Produkter kan tagges direkte i videoer og LIVEs og købes med blot et par klik.
- Product Showcase - En ny form for produktpræsentation: Brugere kan gennemse produktfliser, læse anmeldelser og købe det respektive produkt direkte fra profilen på deres yndlingsmærke uden at forlade appen. Virksomheder har også mulighed for at sammensætte individuelle produktkollektioner direkte via deres profil.
- Shop-fanen: Alternativt kan produkter også købes via Shop-fanen, den nye produktmarkedsplads, som brugerne vil finde på deres navigationsbar i de kommende uger. Her kan du helt uforpligtende søge efter tilbud, lade dig inspirere af individuelle produktanbefalinger og administrere dine ordrer via en enkelt fane.
- Butiksannoncer: Nye TikTok Shop Ads giver detailhandlere mulighed for at annoncere for deres butikstilbud på en række forskellige måder.
- Fulfillment by TikTok: En logistikløsning hvor TikTok Shop tager sig af opbevaring, plukning, emballering og forsendelse, så sælgerne kan fokusere fuldt ud på deres produkter.
- Betaling: TikTok samarbejder med tredjeparts betalingsplatforme.
Læs også: 10 begreber som er værd at kende til indenfor social commerce - DI
Kommer TikTok Shop til Danmark?
Der er der ikke annonceret noget om endnu, men i Danmark er TikTok også populært. Ifølge oplysninger fra TikTok selv i 2024 har TikTok nu cirka 1,5 millioner brugere i Danmark, hvilket svarer til omkring 25% af den samlede danske befolkning.
Blandt disse brugere er cirka 900.000 under 30 år, hvilket bekræfter, at de unge fortsat er den dominerende gruppe.
- 35% af brugerne er i aldersgruppen 18-29 år.
- 50% af brugerne er kvinder, mens 50% er mænd.
- 25% af brugerne er over 30 år.
Vil du gerne forstå, hvad der sker i algoritmen på sociale medier?
Kom med os til Talentfaktor konferencen og hør Sofie Swienty, der giver en introduktion af AI-drevne recommendation algoritmer på sociale medier, som bliver mere sofistikerede ved brug af realtidsdata og adfærdsanalyser.
Lær hvordan disse teknologier revolutionerer den måde, vi placerer annoncer og strategisk markedsfører brands på.
Du får et overblik over medietrends set fra et helikopterperspektiv samt indblik i hvordan brands kan udnytte recommendation-algoritmer, big data fra open-source platforme og niché.
Tilmeld dig her: Talentfaktor