Foto: DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

17.06.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Onlineshopping: Hvem har det grønne ansvar?

På en solrig dag i Folkemødets summende menneskemylder samlede Dansk Industri og PostNord et skarpt panel til debat på DI Hjørnet om danskernes online shoppevaner. Overskriften var “Kender du shoppetypen?”, og samtalen bevægede sig fra spirende genbrugsmarkeder og dansk konkurrencekraft til online shopping-adfærd. Der blev både grinet og kastet hårde fakta på bordet.

Panelet bestod af trendforsker og forbrugerekspert Julia Lahme fra Lahme Aps, Momkind-stifter Nanna Schultz, PostNords adm. direktør Kim Pedersen og DI’s erhvervs- og medlemsdirektør Emil Fannikke Kiær. TV2-journalist Vibeke Daell Bjerrum styrede samtalen og fik publikum til at afsløre både egne vaner og holdninger til fremtidens e-handel.

Alle gør det – fra genbrugshaj til småbørnsmanager

Onlinehandel er blevet allemandseje, mindst 8 ud af 10 danskere handler online hver måned – og blandt publikum rakte næsten alle hånden op. Det er både bedsteforældre, de klimabevidste og travle småbørnsforældre, der har fundet løsningen på hverdagens logistik online.

Julia Lahme fremhævede “småbørnsmanageren” som en toneangivende shoppetype – en forbruger, der får hverdagskabalen til at gå op ved at handle alt online, de kommer aldrig tilbage i de fysiske butikker igen, lidt sat på spidsen, mente Julia. Det er ikke kun børnefamilier, men alle forbrugere med en tætpakket kalender.

Nanna Schultz genkendte mønstret blandt sine kunder, de gravide og nybagte forældre, hvor kvalitet og bekvemmelighed er afgørende. Vi får negativ feedback, hvis leveringen ikke er hurtig nok.”

Kim Pedersen tilføjede, at denne type er en drømmekunde for PostNord “Gennemsnitsdanskeren handler tre gange om måneden – småbørnsmanageren seks.”

Download analysen: Danskernes e-commerce tracker

Temu-ryttere og værdidrevne valg

Panelet diskuterede også Temus høje popularitet, som danskernes anden mest populære webshop. “Temu-rytteren” vælger pris – for enhver pris.

Ifølge Lahme handler det om denne forbrugers følelse af nødvendighed og retfærdighed, for ingen vil undvære. Alle føler at de har ret til samme forbrug, uanset vores rådighedsbeløb, sagde Julia og henviste til DI’s analyse, der viser at den mest aktive Temu-shopper i dag nordjyske pensionister.

Emil Fannikke Kiær understregede, at aktører som Temu og Shein skal overholde gældende lovgivning, men advarede om, at reglerne ikke håndhæves godt nok, hverken af EU eller herhjemme.“Vi har lovgivningen – men ikke nok håndhævelsen. Det skaber ulige konkurrencevilkår.” 

Kim Pedersen påpegede, at PostNord håndterer 4 ud af 10 pakker i Danmark og ser en tydelig vækst i udenlandske pakker. Temu er kommet for at blive, vurderede han, og positionerer sig som danskernes Amazon. De bygger egne varelagere og forsøger at rekruttere danske virksomheder, til at sælge på deres platform.

Genbrug som vækstmarked

Genbrugshajen er en anden voksende forbrugertype. Fra funky solbriller og børnetøj til bøger – genbrug trender. Julia Lahme nævnte, at i modens højborg - Frankrig er den største salgskanal af tøj nu gensalgsplatformen Vinted. Kim fortalte, at i Danmark er Vinted pt. PostNords hurtigst voksende kunde.

Kim Pedersen fortalte også, at PostNord har lanceret genanvendelige poser, da mange forsendelser fra brugt-til-brugt-platforme indleveres i utilstrækkelig emballage.

Hos Momkind er gensalg ikke en trussel, men et kvalitetsstempel. “Når vores bh’er videresælges på Reshopper, tager vi det som et cadeau,” sagde Nanna Schultz. Hun fortalte, at Momkind gerne vil engagere sig mere i gensalg, men at det i dag er dyrt og bøvlet. Hun efterlyste statslig hjælp til at gøre cirkulær økonomi mere rentabel.

Bæredygtighed er en nødvendighed – ikke blot en efterspørgsel

Bæredygtighed fyldte også i debatten. Emil Fannikke Kiær henviste til en amerikansk analyse (MIT Sloan Management Review, 2024), der viser, at kun 8 % af forbrugerne vil betale mere for klimavenlige valg. Til gengæld vælger de fleste det bæredygtige produkt, hvis prisen er den samme. Her ligger et innovationspotentiale og en potentiel konkurrencefordel, påpegede han.

Men mange grønne løsninger er stadig dyrere, og Nanna Schultz ønskede mere støtte til fx certificeringer og grøn omstilling for mindre virksomheder.

Klimakrise og forbrugeransvar

Der var enighed i panelet om, at både virksomheder og forbrugere har ansvar. Julia Lahme formulerede det skarpt, “Vi er et sted i klimadebatten, hvor hvis ikke virksomhederne tager ansvar, så er der ingen, der gør det.”

Emil Fannikke Kiær fremhævede, at dansk erhvervsliv allerede går langt for at tage ansvar, samtidig påpegede Emil, at også forbrugerne må se indad.

“Vi må tage stilling til, hvilket samfund vi ønsker. Vi har et forbrugeransvar, også selvom det ofte er prisen, der styrer os.” - sagde Emil Fannikke Kiær.

Kim Pedersen fortalte, at PostNord arbejder med grøn omstilling gennem elektrificering af vognparken og cirkulær emballage. Jeg oplever ingen betalingsvillighed, blandt forbrugerne i de grønne valg” sagde Kim, med henvisning til at det lige nu er op til erhvervslivet, at få den grønne omstilling masseret ind.

Læs også: Re-commerce skaber nye indtægtsstrømme - DI

Fremtidens e-handel er mere grøn og funderet i fællesskab og teknologi

Kim og Julia var enige i, at der er potentiale for meget mere for danske virksomheder. At flere varegrupper, også mad, vil i højere grad rykke online. Julia nævnte efterspørgslen på lokale fødevarer, som hun forventer, at digitale platforme vil accelerere.

Kim vil gerne se en fremtid, hvor vi får en cirkulære økonomi ud af, at forbrugerne handler mere med hinanden, det må højt på dagsordenen, sagde han.

Nanna Schultz fortalte, at Momkind har skabt et community, hvor kunderne både shopper og bidrager til produktudviklingen, det skaber højere loyalitet og gør os konkurrencedygtige.

Se casen med Momkind: Det startede på Instagram. Nu er kunderne medskabere - DI

Afslutningsvis slog Emil fast, ”e-handel er en slags demokratisering af handel, hvor den lille iværksætter har en hurtig vej til markedet og butikken i de små samfund, kan nå ud til flere kunder. E-handel vokser – her og globalt. Vi har ikke investeret nok i Danmark. Det skal vi, for udviklingen stopper ikke.”

Se flere billeder fra paneldebatten nederst.

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Mie Bilberg

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Mie Bilberg

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

DI Hjørnet 2025, Joshua Tree Photography

Bliv en del af fællesskabet

Vil du være en del af eCom-fællesskabet? Tilmeld dig eCom Nyt og få nyheder, events og analyser fra Dansk Industri om e-commerce – direkte i din indbakke.

Hver måned har vi en præmie fra et medlem af Dansk Industri på højkant. Alle nyhedsbrevmodtagere deltager naturligvis i lodtrækningen 🍀

Tilmeld dig eCom Nyt

Relateret indhold