Til dig i e-commerce - spark døren ind med tal
På Talentfaktor-konferencen i april hvor Dansk Industri og PostNord hyldede Danmarks største e-commerce-talenter, lavede vi også en live podcast med ”Karriereklubben” ved vært Caroline Rossmeisl. Sammen med tre stærke profiler fra e-commerce og HR drøftede Caroline tre indsendte dilemmaer fra lytterne.
Ekspertpanelet bestod af:
- Thomas Ørgaard Bredgaard, Director of e-commerce & digital tools, Grundfos
- Anna Katrine Matthiesen, Partner, Vertica
- Caroline Alhof, People & Culture Manager, Dawn Health
Et af dilemmaerne kom fra Frederik. Frederik, er træt af at e-commerce ses som en støttefunktion og ikke en strategisk vækstmotor. Det betyder bl.a. at kampagnerne udvikles til butikkerne og tænkes ikke digital-first.
"Hvordan bliver vi inviteret med til bordet, hvor indflydelse skabes og beslutninger træffes?" spurgte han.
Vis værdien, vær konkret og dokumenteret
Caroline Alhof lagde ud og opfordrede til at "vise business casen" ved tydeligt at dokumentere, hvilken værdi teamet kan tilføre, hvis de får lov at deltage i skabelsen af initiativer og kampagner.
Thomas Ø. Bredgaard fulgte op med eksempler fra Grundfos´ rejse. Han fortalte, at Grundfos stod med samme udfordring for nogle år siden og blev mødt med spørgsmålet - Hvad bidrager I med?
Så derfor lavede de en analyse af hvilken forskel e-commerce gjorde i de markeder Grundfos åbnede op for digitalt salg. Det dokumenterede, at e-commerce forbedrede deres supply chain - fra ordrehåndtering til kundetilfredshed.
”Vi kunne vise, at antallet af manuelle ordreberøringer faldt med 33 %, at kundetilfredsheden steg med ét procentpoint, og vi reducerede antallet af manuelle rabatter og returordrer” fortalte Thomas.
”I dag skabes 70–73 % af Grundfos’ ordrer digitalt og e-commerce er blevet rygraden i vores kundekontakt. Det er en no-brainer at inkludere os i samtalen” sagde Thomas.
Tænk forretningskritisk – ikke bare marketing
Anna Katrine Matthiasen fra Vertica problematiserede, at e-commerce ofte bliver placeret i marketingkassen og dermed måles på blødere parametre som reach og downloads.
“Vi skal tale mindre om synlighed og mere om forretningsværdi. Tal ind i de KPI’er, direktionen forstår og finder vigtige, altså ”Hvad solgte vi? Hvad tjente vi?”
Et klart råd til Frederik og co.
Vært Caroline Rossmeisl rundede dilemmaet af med en klar opfordring, vil I sparke døren ind til det mødelokale, hvor beslutningerne træffes, så tag nogle tal med. Vis, hvad I allerede skaber – og hvad I kan skabe. Så bliver I inviteret med næste gang.
Fakta om e-commerce i de danske organisationer
🟣 I 44% er e-commerce en del af salgsorganisationen
🟣 I 33% er e-commerce en selvstændig afdeling
🟣 I 30% er e-commerce en del af marketing
🟣 39% af de danske virksomheder med +10 ansatte har onlinesalg fx via web, app, online markedspladser eller EDI. 60% af de danske virksomheder har centraliseret e-commerce ressourcerne i en og samme afdeling.
Find analysen: E-commerce i de danske organisationer her