Foto: Thomas Arnbo

11.08.25 Vi rådgiver dig Nyheder

De tre t'er har skabt Boozt-succesen

Med over otte millioner årlige ordrer og 3,7 millioner aktive kunder har Boozt etableret sig som en central aktør i europæisk e-commerce og på danskernes Top 10 over favorit webshops. Men hvad er hemmeligheden bag vækst og succes hos Boozt?

De tre t’er

Teamspirit, tech og talent. Ifølge Boozt' medstifter og CCO, Peter G. Jørgensen, er det ikke rabatter eller hurtige trends, der skaber vækst. Det er derimod en stærk kultur, konsekvent digitalisering og evnen til at tiltrække de rette talenter.

Peter G. Jørgensen deltog som oplægsholder på Talentfaktor-konferencen, i april som Dansk Industri afholdte sammen med PostNord. Her fejrede vi eCom Talent Award 2025 og fik samtidig indblik i de strategier, udfordringer og værktøjer, der er afgørende for at lykkes med den digitale omstilling – både fra danske og internationale eksperter.

I sit oplæg pointerede Peter G. Jørgensen, at det ikke er nok blot at være en online webshop, når man konkurrerer globalt med aktører som Zalando, Amazon og Temu. Man skal kunne mere – og det kræver både stærkt teamsamarbejde, teknologisk handlekraft og en skarp talentstrategi.

Boozt er ikke bare en webshop

Boozt er et teknologidrevet e-commerce power house, hvor automatisering, egenudviklede systemer og datadrevne beslutninger udgør det solide fundament. Det er en af Nordens største e-commerce-succeser, og derfor havde vi inviteret dem til at dele deres erfaringer med at opbygge en digital forretning.

Det er ikke kun de kundevendte systemer, der er digitale – det gælder også de bagvedliggende, som for eksempel lageret. Boozts lager på over 90.000 kvadratmeter styres af robotter og interne togskinner – et projekt, der er udviklet, drevet og implementeret af virksomhedens egne teams.

Bag Boozts onlineplatform står dedikerede udviklingsteams, der arbejder med data, AI og nye services for at forbedre kundeoplevelsen og skabe nye forretningsmuligheder. Teamsene fungerer som små "virksomheder i virksomheden", hvor nysgerrighed og ansvar går hånd i hånd - det kræver en særlig kultur, men hvilken?

Læs også: Panelet konkluderer: e-commerce kræver retning, fællesskab og mandat - DI

Kultur over processer

Selvom Boozt investerer massivt i automatisering og AI, er det menneskene, der udgør kernen i forretningen.

Med 1.100 medarbejdere fra 50 forskellige nationer har Boozt skabt en kultur, hvor forskellighed er en styrke. Gennemsnitsalderen er omkring 34 år, koncernsproget er engelsk, og organisationen er flad.

For Jørgensen er det afgørende, at alle tager ejerskab og bidrager aktivt til forretningens udvikling. Transparens er vigtig og skabes fx ved at data og teknologi skal være tilgængeligt for alle – fra lageret til regnskabsafdelingen. 

Efter Covid-19-pandemien traf Boozt et klart valg, at arbejdet fungerer bedst, når man er fysisk til stede sammen. Derfor møder alle medarbejdere ind fem dage om ugen – med fleksibilitet, men uden hjemmearbejde som standard.

Ifølge Jørgensen er det daglige sammenhold og den stærke kultur afgørende for at holde energien og engagementet højt – og det er en kerneværdi for Boozt.

Den teknologiske udvikling kræver dog også organisatorisk forandring – selv for en digitalt født virksomhed, derfor flytter Boozt nu kontor fra Malmø til København i starten af 2026.

Bliv klogere på e-commerce: E-commerce i danske organisationer - DI

København som talentmagnet

Flytningen til København er en strategisk beslutning, der handler om tiltrækning og fastholdelse af talent. I takt med at e-commerce bliver stadig mere teknologitungt og konkurrencepræget, er det afgørende at kunne tiltrække og fastholde specialiserede profiler. Beslutningen er et led i en langsigtet plan for at fremtidssikre Boozt og for at samle virksomhedens centrale kompetencer ét sted.

Et godt eksempel

Boozt er et godt eksempel på, hvordan skalerbar e-commerce afhænger af andet end teknologi. Det kræver en kultur, hvor ansvar, eksperimenter og konstant læring er dybt integreret i hverdagen.  Se hele oplægget med Peter G. Jørgensen i videoen nedenfor.

v/ Peter G. Jørgensen, Co-founder & CCO - Boozt

Bliv en del af fællesskabet

Vil du være en del af eCom-fællesskabet? Tilmeld dig eCom Nyt og få nyheder, events og analyser fra Dansk Industri om e-commerce – direkte i din indbakke.

Hver måned har vi en præmie fra et medlem af Dansk Industri på højkant. Alle nyhedsbrevmodtagere deltager naturligvis i lodtrækningen.

Tilmeld dig eCom Nyt

Alberthe Sander
Skrevet af:

Alberthe Sander

Relateret indhold