Sådan gør du din startup drøm til virkelighed
E-commerce er en af verdens hurtigst voksende industrier, der omsætter for billioner af dollars, skaber nye økosystemer, former forbruger adfærd og skaber nye globale trends.
I denne uge var Dansk Industri partner på Future Product Days, med over 2.000 gæster fra 55 forskellige lande der var rejst til Lokomotivværkstedet i København. En konference om UX design, digital produktudvikling, e-commerce og entreprenørskab.
I Danmark er iværksætterånden stærk, særligt blandt unge med e-commerce kompetencer. Det ved vi fra DI-analysen om talent og danske organisationer med e-commerce. Alligevel ser vi stadig for få start up virksomheder og det betyder for få højvækstvirksomheder, hvilket er kritisk for Danmark.
Det paradoks er værd at undersøge og det var netop temaet for en debat arrangeret af Dansk Industri. Panelet bestod af Magnus Bruun fra CCO og co-founder af Cernel, som også var vinder af eCom Talent Award 2025, Kasper Junge, AI Lead Engineering hos Dinero, Sine Linderstrøm, chef for DI SMV & Start Up og Mie Bilberg, chef for DI e-commerce.
Tre udfordringer for iværksættere
Alle start-ups møder de samme grundlæggende udfordringer:
- Kapital og ressourcer – hvordan vokser man klogt uden at løbe tør for “ilt”?
- Mennesker og kultur – hvordan bygger man et stærkt team, når ressourcerne er få?
- Salg og kunder – hvordan sikrer man product–market fit og skalerer internationalt?
Det er spørgsmål, som både etablerede virksomheder og spirende iværksættere må forholde sig til. Dansk Industri repræsenterer mere end 20.000 virksomheder fra globale giganter som LEGO, Carlsberg og Pandora til nystartede virksomheder, men fælles for dem alle er en drøm om at gøre en forskel.
Danmark har brug for flere vækstvirksomheder
En DI-analyse fra 2023 viser, at de 20 største virksomheder i Danmark i gennemsnit er ældre end de største selskaber i både EU og USA. Gamle virksomheder på toppen skaber stabilitet, men det understreger også, hvor svært det er for nye virksomheder at bryde igennem. Uden dynamiske vækstvirksomheder risikerer vi at bremse innovation, produktivitet og konkurrenceevne.
Samtidig viser en DI-undersøgelse, at 62 % af medarbejdere i e-commerce overvejer at starte egen virksomhed, og 12 % arbejder allerede på en idé. Også blandt studerende er interessen stor, 13 % ser entreprenørskab som en naturlig del af deres fremtid. Ambitionen er altså til stede, men rammerne og støtten til at skalere mangler ofte.
Få gratis hjælp og medlemskab: af Dansk Industri til iværksættere

Drømme kræver de rette vilkår
Hvis vi vil skabe næste generation af danske vækstvirksomheder, skal vi stille skarpt på, hvordan vi styrker rammevilkår, finansiering og adgang til talent. Det er kritisk, at vi få adgang til mere risikovillig kapital i Europa og at vi investerer mere i europæiske startups, opfordrede Sine Linderstrøm til.
Samtidig åbner kunstig intelligens helt nye muligheder for iværksættere med begrænsede ressourcer. AI kan give små virksomheder adgang til værktøjer, der tidligere var forbeholdt de store og dermed skabe nye vindere blandt dem, der handler hurtigt, lød det Kasper Junge. Han fortalte også, at de hos Dinero nu ser, at de SMV´er der bruger kunstig intelligens, de får en sundere økonomisk forretning ud af det.
Et inspirerende eksempel er Cernel, vinder af DI’s eCom Talent Award 2025. Virksomheden viser, hvordan en stærk idé, et dedikeret team og modet til at bruge ny teknologi kan føre til succes. Opskriften lyder simpel, sæt mennesker først. Først dit team, som du skal bygge med omhu og næst dine kunder, som skal vise dig vejen for din produkter og til dit marked, sagde Magnus fra Cernel.
Mød Cernel i videoen her:
Fremtiden tilhører de modige
E-commerce er ikke bare salgskanal, det er en katalysator for innovation og konkurrenceevne. Og med AI som accelerator er der kommet nye muligheder, hvilket forstærker e-commerce som den hurtige vej til markedet.
Europas vækst og udvikling afhænger af entreprenører, der tør satse, udfordre og skabe nyt. Men det kræver rammer, som iværksætteri kan vokse i.
Fremtiden tilhører de modige. Det er tid til at gøre e-commerce drømmene til virkelighed.
Læs også: DI´s anbefalinger til EU formandskabet
Få hjælp til e-commerce
Besøg vores univers: Kom godt i gang med e-commerce - DI
Få guidelines og inspiration til brug af AI – find det her.
Find hjælp til AI-shopping og sprogmodeller gennem korte videoer her: AI i e-commerce | Sådan styrker kunstig intelligens kundeoplevelser og konkurrenceevne - DI
Hold dig opdateret på nye e-commerce analyser her: DI e-commerce analyser │ Trends og indsigter i onlinesalg - DI
Bliv en del af: eCom Club fællesskabet - DI
Bliv en del af fællesskabet
Vil du være en del af eCom-fællesskabet? Tilmeld dig eCom Nyt og få nyheder, events og analyser fra Dansk Industri om e-commerce – direkte i din indbakke.
Hver måned har vi en præmie fra et medlem af Dansk Industri på højkant. Alle nyhedsbrevmodtagere deltager naturligvis i lodtrækningen 🍀
