Foto: Leaders of Trade

06.10.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Fremtidens handelsfronter - og de næste transaktioner

I sidste uge var København vært for Leaders of Trade. Her deltog DI´s ekspert i e-commerce Mie Bilberg, som panelist i oplægget om den nye frontlinje for handel.

Mie leverede et klart budskab om at fremtidens handel, handler ikke længere kun om transaktioner. Det handler om oplevelser, følgeskab og relationer og om Europas evne til at stå sammen og skabe konkurrencedygtige rammer for vækst.

Fra transaktion til relation

Handel er ikke længere bare en transaktioner, det er blevet en platform for relationer, identitet og tillid. Og i stigende grad er det også her, grøn vækst skal bevise sit værd, ved at gøre bæredygtighed til konkurrencekraft, ikke bare til et sted hvor man forsøger at overleve og overholde de mange regler.

Mie fremhævede fire vækstspor: 

  • Conversational commerce – hvor AI og chatbots gør shopping til en dialog frem for et checkout. Find mere om emnet her.
  • Social commerce – hvor sociale medier er blevet nye markedspladser, drevet af følgeskab og relationer. Find mere om emnet her.
  • Re-commerce – hvor genbrug og cirkulære forretningsmodeller vokser fem gange hurtigere end traditionel retail. Læs mere om emnet her.
  • Markedspladser – seks ud af de ti af de mest populære webshops i Danmark er globale online markedspladser, der vinder på pris, kundeoplevelse og nye handelsmodeller. Læs mere om emnet her.

Platforme og magt – Europas konkurrenceevne er på spil

På spørgsmålet om platformenes magt – fra Amazon til TikTok – understregede Mie Bilberg, at Europa må stå stærkere i fremtidens handel. Det betyder, at vi skal bruge online markedspladser strategisk til vækst og internationalisering, men uden at give afkald på ejerskabet til vores kunder og brands.

Samtidig må vi sikre, at det ikke kun er amerikanske og kinesiske platforme, der løber med sejren. Det europæiske marked rummer trods alt 100 millioner flere forbrugere end USA. “Lad os stå sammen og bruge vores styrke som ét marked med 450 millioner forbrugere,” sagde Mie og forsatte, "vi skal skære ned på den overregulering, der kvæler innovation, og investere langt mere kapital i europæiske start-ups og scale-ups. For hvis vi ikke gør det, risikerer vi at fortsætte med at finansiere, at USA og Kina også i fremtiden bliver dem, der bygger de dominerende platforme."

Læs også: EU Top lover handling ved møde i Dansk Industri

Tech og Leadership - kulturen er barrieren 

Teknologi er ikke længere barrieren, for den virker. Vi ser mere effektive organisationer, bedre konverteringsrater og bedre kundeoplevelsen, som følge af ny teknologi. Det er i kulturen og ledelseskomitmentet til digitalisering, at vi ser udfordringerne. Der mangler strategi, prioritet og forståelse. Alle leder har digitalt ansvar og bør sætte sig ind i, hvad det kræver og hvordan man vinder i digital handel.

DI’s analyser viser, at kultur er den største barriere for digital omstilling. Hvis ikke organisationerne udvikler sig i takt med digitaliseringen, mister de både talenterne og kunderne.

Læs også: E-commerce et nødvendigt gearskifte for Danmark og Europa

Europa skal turde investere i sig selv

Mie Bilberg slog også fast, at Europa skal blive bedre til at investere i egne vækstlag. 

Europa har enorme pensionsopsparinger, men alt for lidt går til at bygge egne digitale vækstvirksomheder. Hvis vi ikke investerer i start- og scale ups herhjemme, finansierer vi i praksis, at andre bygger fremtidens platforme. 

Læs også: Sådan gør du din start up drøm til virkelighed

Fra setback til comeback 

Fremtiden for dansk og europæisk e-handel vindes ikke på teknologi alene, men af ledere og beslutningstagere, der tør innovere, investere i talent, skære ned på regulering og gøre bæredygtighed til en styrke.  

Kina kan dominere råmaterialer, USA kan dominere platforme, men Europa kan tage føringen på ansvarlig og konkurrencedygtig handel. For at lykkes må vi stå sammen, investere i vores egne start-ups, skabe organisationer med en digital-first tankegang og vende setback til comeback. Det er det kapløb, vi skal vinde. 

Læs også: Tillid, vækst og ansvar i en AI-drevet tidsalder 

Få hjælp til e-commerce

Besøg vores e-commerce univers: E-commerce - DI
 
Få guidelines og inspiration til brug af AI: AI i e-commerce | Sådan styrker kunstig intelligens kundeoplevelser og konkurrenceevne - DI

Find hjælp til cirkulær økonomi her: Cirkulær økonomi - DI  

Find DI´s anbefalinger til EU Topmødet her

Bliv en del af: eCom Club fællesskabet - DI

Bliv en del af fællesskabet

Vil du være en del af eCom-fællesskabet? Tilmeld dig eCom Nyt og få nyheder, events og analyser fra Dansk Industri om e-commerce – direkte i din indbakke.

Hver måned har vi en præmie fra et medlem af Dansk Industri på højkant. Alle nyhedsbrevmodtagere deltager naturligvis i lodtrækningen 🍀 

Tilmeld dig eCom Nyt

Relateret indhold