Vi rådgiver dig

Slut med trælse opgaver hos Tvilum - nu løses de af robotter

Administrative robotter er blevet en uundværlig del af Tvilum. 60 robotter løser i dag opgaver for omkring 3000 arbejdstimer, og det har skabt et kæmpe potentiale for virksomheden.

Møbelproducenten Tvilum A/S satte sin første administrative robot i verden for to år siden. I dag har virksomheden over 60 administrative robotter, der løser opgaver inden for alt fra kundeservice til økonomi og lagerstyring. Robotterne har overtaget arbejdsopgaver svarende til 3000 timer, og de får kun mere at lave fremover:

-Administrative robotter er blevet en forretningskritisk del af virksomheden. Vi har oplevet en stor vækst i e-commerce, hvor privatkunder har bestilt flere møbler under coronakrisen. Den efterspørgsel ville vi slet ikke kunnet have efterkommet uden RPA, fortæller Per Steneman Larsen, der er Director or Continuous Improvement & Quality i Tvilum.

Per Steneman Larsen har i samarbejde med kollegaen Jacob Bonde Larsen stået for at implementere teknologien i virksomheden over de seneste par år.

 

RPA

RPA står for Robotic Process Automation og er en software, der kan efterligne et menneskes arbejde. Softwaren kan udføre handlinger som f.eks. at uploade filer på hjemmesider, indtaste oplysninger, lave bestillinger o. lign.

Proof of concept på 14 dage  
Der var kort fra idé til handling, da Per Steneman Larsen og Jacob Bonde Larsen gik i gang med den første robot. Efter blot 14 dage var det tydeligt for dem begge, at her var der noget at hente for virksomhedens medarbejdere såvel som på bundlinjen.

Det vigtigste var, at det ikke skulle være et kæmpe projekt. Vi ville i gang hurtigt, og vi ville se resultaterne hurtigt. Vi fik proof of concept efter 14 dage, og så gik det fremad derefter Per Steneman Larsen, Director of Continous Improvement & Quality

Shipping manager fik en ekstra dag om ugen
Efter blot halvanden måned havde Tvilum implementeret robotter til at afløse virksomhedens medarbejdere. Da Tvilum skulle vælge, hvor den første robot skulle sættes i gang henne, faldt beslutningen hurtigt på sales support. Her var virksomhedens shipping manager træt hver fredag, hvor han skulle kontrollere virksomhedens fakturaer – manuelt.

Det mente Per Steneman Larsen, at man måtte kunne gøre smartere:
-Det var nemlig ikke for at spare på ressourcerne, men for at aflaste en medarbejder. Pludselig fik han en hel ekstra arbejdsdag, han kunne bruge.

Ikke flere trælse opgaver
Det var Tvilums Head of RPA, Jacob Bonde Larsen, der fik til opgave at analyse hvilke processer, der skulle optimeres og stå for implementeringen af de nye robotter.

Siden sin første robot har Jacob Bonde Larsen fået travlt med at lave robotter. Hele 60 af slagsen er det blevet til, og der er allerede over 40 i pipelinen. Vigtigst er det dog, at Jacob Bonde ikke selv skal finde de processer, der skal automatiseres - medarbejderne finder dem selv.

-De andre medarbejdere har selv set, at det virker. Folk kommer til os med idéer og tanker til, hvad man kan sætte en robot til. De trælse opgaver er oftest bedst at automatisere, og dem vil folk gerne af med, siger Jacob Bonde Larsen.

Sådan kommer du i gang

Jacob Bonde Larsen anbefaler:

1. Start med simple opgaver, I ofte udfører
Det kan f.eks. være en opgave, der tager 3 minutter, men som I til gengæld laver 3.000 gange om måneden. Så får I mest ud af robotten.

2. Bare kom i gang 
Lad være med at have for meget fokus på governance og struktur. Få gang i en lille opgave, og så kan du opbygge organisationen senere.

3. Afsæt en medarbejder, der kan dedikere sig til arbejdet 
Der skal gerne være minimum én, der kan have ansvaret og som kan stå for udrulning af arbejdet. Ellers bliver det nemt små indsatser rundt om i huset, der ikke gør den store forskel.

4. Involvér medarbejderne
De trælse opgaver er bedst at automatisere, og de opgaver vil medarbejderne gerne af med. Lad dem komme med idéer til, hvilke processer, der kan gøres smartere.

Johan Stauner Bill
Skrevet af:

Johan Stauner Bill

Relateret indhold