Vi rådgiver dig

Kleen hub - Bæredygtigt alternativ til engangsemballage

Virksomheden kleen hub har en løsning, der bidrager til at håndtere en af de største miljøudfordringer i dag, plastaffald fra takeaway engangsemballage. Kleen hub er en dansk start-up virksomhed, der har udviklet et digitalt retursystem for takeaway emballage. I første omgang drejer det sig om rustfrie madbeholdere og kaffekopper.

Virksomheden blev grundlagt i 2019 og samarbejder i dag med mere end 100 restauranter og caféer i København og Århus. Kleen hub har registeret 4000 brugere af deres løsning og har på få måneder sparet 20.000 stykker engangsemballage fra at ende i skraldespanden.

Helt konkret tilbyder kleen hub genbrugskopper og -madbokse til restauranter og caféer, som ønsker at give deres gæster et bæredygtigt alternativ til engangsemballage. Forbrugerne kan ved hjælp af app’en ”kleen hub - return system” få et overblik over de virksomheder, der tilbyder kleen hubs genbrugsprodukter samt bruge app’en til at låne genbrugsemballage. Kleen hub er også tilgængelig på flere universiteter, hvor de studerende kan nyde kaffen i en genbrugskop.

Caféer og restauranter kan udlåne produkterne gratis i en periode på 10 dage, hvorefter produktet kan returneres til hvilken som helst samarbejdspartner, hvor produktet bliver vasket, og herefter genbrugt – vasket og cirkulæret videre – til næste kunde i butikken. Kunderne har mulighed for i app’en at forlænge låneperioden med nogle dage ad gangen for en mindre betaling.

Kleen hubs genbrugelige madboks kan nemt rengøres og kan rumme det meste takeaway – fra salat til suppe. Det vurderes, at madboksen kan genbruges over 1000 gange, og at hver boks i sin levetid kan spare miljøet for 135 kg. CO2. Kleen hubs genbrugelige kopper har ligeledes en levetid på 1000 cyklusser. Her spares 60,8 kg. CO2e.

Ud over at bidrage til en reduktion af affald udledt af takeaway emballage er der penge at spare for virksomheder, der vælger genbrug frem for brug-og-smid-væk emballage. Genbrugsemballagen er nemlig billigere end engangsemballage for cafeer og restauranter.

Hvis en kunde ønsker at beholde den genbrugelige emballage, så kan madboksen og kaffekoppen købes i app’en for henholdsvis 100 og 150 kr.

Løsning med samfundsrelevans

Hvert år bruger vi i Danmark 130 millioner engangskaffekopper. Under COVID-19 steg salget af takeaway markant og dermed steg også mængden af affald generet af engangsemballage. Derudover havner engangskopper og takeaway emballage ofte i naturen eller i restaffald, hvor det ender på forbrænding frem for at blive genanvendt. Der er behov for at nytænke fremtidens takeaway emballage og opbakningen er stor!

Ser man på danskernes holdning til engangsplast, så mener 75 pct. af de adspurgte, at caféer og restauranter bør tilbyde genbrugsløsninger til takeaway mad og drikke. I samme undersøgelse tilkendegiver 90 pct., at de mener, at anvendelsen af plast til engangsbrug bør reduceres mest muligt.

Læs mere om undersøgelsen her.

Næste skridt

Kleen hub ønsker at udbrede deres løsning til kantiner og hospitaler men også til flere caféer, restauranter, og universiteter ikke kun herhjemme men også i udlandet. Virksomheden lægger i den forbindelse vægt på, at både store som små byer skal have gavn af løsningen, da alle bør have adgang til bæredygtige og affaldsreducerende muligheder. Ydermere arbejder virksomheden på at videreudvikle deres app og tilføje nye funktioner til fordel for brugerne. I 2022 venter et samarbejde med udbringningsvirksomheder, så mad kan leveres til kunder i genbrugeligt emballage.
______________________________________________________________________________

Fordele:

  • Løsningen bidrager til en reduktion af affaldsmængder fra takeaway emballage.
  • Restauranter og caféer sparer penge fordi de genbrugelige produkter i længden er billigere end engangsprodukter.
  • Forbrugerne får adgang til et efterspurgt alternativ til engangsemballage.
  • Kleen hub tilbyder virksomheder og forbrugere fleksibilitet ved, at produkterne kan lånes i en længere periode og indleveres hos hvilken som helst samarbejdspartner. App-løsningen sikrer, at genbrugssystemet er let tilgængeligt.
  • Kleen hub erfarer, at restauranter og caféer får nye stamgæster, når forbrugeren skal returnere deres lånte madboks eller kaffekop.

Udfordringer:

  • At opskalere og bevare kontrollen over de genanvendelige netværk.
  • Udbredelse af kendskab til kleen hubs app og produkter.
  • Som startup kan det være udfordrende at administrere mange partnerskaber.
  • Lovgivningen på området bør skabe større incitament til genanvendelse.