Nye EU-krav i 2027 om udtagning og udskiftning af bærbare batterier og batterier til lette transportmidler
Batterier er en vigtig brik i EU’s strategi om at opnå klimaneutralitet i 2050, og EU har derfor i 2023 vedtaget en Batteriforordning med henblik på bland andet at øge batteriers ressourceeffektivitet og genanvendelighed. Forordningen vedrører et bredt spektrum af tiltag, og forskellige dele af forordningen har forskellige ikrafttrædelsesdatoer. Delen der vedrører muligheden for udtagning og udskiftning af bærbare batterier og batterier til lette transportmidler, de såkaldte LMT-batterier, træder i kraft 18. februar 2027.
Bærbare batterier
Fra den 18. februar 2027 vil det være et krav at batterier i bærbar elektronik skal kunne udtages og udskiftes af slutbrugeren uden brug af special-værktøj, eller andre metoder som ikke er tilgængelige for den almene forbruger. Kravet gælder kun for hele batterier, ikke individuelle battericeller eller andre dele der indgår i batteriet.
Kravet betyder, at produktet skal være designet således, at forbrugeren når som helst i produktets levetid skal kunne udtage og udskifte batteriet i produktet ved hjælp af almindeligt tilgængeligt værktøj (fx en skruetrækker). Batterier der er svejset eller limet fast lever således ikke op til de nye krav, understreger EU Kommissionens Joint Research Centre (JRC) i deres rapport fra 2024. Batterier, der skal fjernes med specialværktøj, vil udelukkende være tilladt, hvis det pågældende specialværktøj leveres gratis med produktet. Desuden skal batteriet i produktet kunne udskiftes med et andet kompatibelt batteri, uden at det påvirker produktets funktion, ydeevne eller sikkerhed.
Produktet skal ledsages af instruktioner og sikkerhedsoplysninger om anvendelse, udtagning og udskiftning af batterierne. Disse instruktioner og sikkerhedsoplysninger skal gøres permanent tilgængelige online på et offentligt tilgængeligt websted på en letforståelig måde for slutbrugerne.
Definitioner af de to batterityper
»Bærbart batteri«: et batteri, der er forseglet, vejer 5 kg eller mindre, ikke er designet specifikt til industrielle formål og hverken er et elkøretøjsbatteri, et batteri til lette transportmidler (LMT) eller et startbatteri.
»Batteri til lette transportmidler« eller »LMT-batteri«: et batteri, der er forseglet, vejer 25 kg eller mindre, og som er specifikt designet til at levere strøm til trækkraft i køretøjer med hjul, som kan drives af en elmotor alene eller af en kombination af motorkraft og menneskelig kraft - herunder alle to- og trehjulede køretøjer og quadricykler - og som ikke er et elkøretøjsbatteri.
Kilde: EU’s Batteriforordning, s. 26
Undtagelser for bærbare batterier
Nogen få produktkategorier er i visse tilfælde undtaget de nye EU-krav, og kan stadig designes således at batteriet kun kan udtages og skiftes af uafhængige fagpersoner.
De undtagne produktkategorier er:
- Apparater, der er specielt designet primært til brug i et miljø, som regelmæssigt udsættes for vandsprøjt, strømmende vand eller nedsænkning i vand, og som er udviklet til at kunne vaskes eller skylles. Dette gælder dog kun hvis det er nødvendigt at designe produktet sådan af hensyn til brugerens og apparatets sikkerhed.
- Professionelt medicinsk billed- og strålebehandlingsudstyr, og medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik.
Kravene i forordningen gælder ikke produkter hvor vedvarende strømforsyning er nødvendig, og der kræves en permanent forbindelse mellem produktet og det respektive bærbare batteri for at sikre brugerens og apparatets sikkerhed eller af hensyn til dataintegriteten for så vidt angår produkter, der indsamler og leverer data som deres hovedfunktion.
Se mere i JRCs rapport her om deres udlægning af undtagelserne og deres applikation.
Batterier til lette transportmidler
Fra 18. februar 2027 bliver det også et krav at både hele batterier og individuelle battericeller i batterier til lette transportmidler, de såkaldte LMT-batterier, skal kunne udtages og udskiftes af en uafhængig fagperson når som helst i produktets levetid. Batteriet skal kunne udtages og udskiftes med et andet kompatibelt batteri uden at det påvirker det lette transportmiddels funktion, ydeevne eller sikkerhed.
Krav om tilgængelige reservedele
Det bliver desuden et krav at importører og producenter, der bringer produkter med indbyggede bærbare batterier eller LMT-batterier i omsætning, skal sikre, at disse batterier er tilgængelige som reservedele til den pågældende produkt-model, i mindst fem år efter, at den sidste enhed af modellen er bragt i omsætning, og at disse reservedele kan erhverves til en rimelig og ikke forskelsbehandlende pris af forbrugere og uafhængige fagpersoner.
Et yderligere aspekt er, at det bliver forbudt at bruge software til at hindre udskiftningen af bærbare batterier, LMT-batterier og andre nøglekomponenter med kompatible dele. Læs mere om dette i JRC rapporten.