Eksportkrav og compliance

Der er mange komplicerede krav og regler i international handel. Vi kan hjælpe din virksomhed godt på vej gennem skræddersyede workshops og forløb. Læs mere om vores rådgivningspakker og priser på siden her.

Ja tak - jeg vil gerne købe en rådgivningspakke (kontakt os)

Få styr på eksportkrav og compliance

Vores eksperter hjælper dig med at forstå de komplicerede krav og regler i international handel, som gælder, når varer skal sendes over grænsen inden for og uden for EU.

Du kan vælge mellem tre rådgivningspakker, hvor I får hjælp til at få styr på jeres eksportdokumentationen, så I ikke risikerer, at varerne sidder fast i tolden eller andre scenarier, som koster både tid og penge.

Læs mere om rådgivningspakker og priser på siden her.

Se indhold og priser for vores pakkeløsninger her

Læs desuden mere om fordelene, samt eksempler på udfordringer og indhold i workshops.

Basis - 1 workshop

I basis-pakken får du en workshop, som er skræddersyet til jeres virksomhed og med udgangspunkt jeres konkrete udfordring.

Basis-pakken inkluderer:

  • Forberedelse med udgangspunkt i virksomhedens udfordring
  • Workshop på 3-4 timer hvor der på arbejdes indgående med de konkrete udfordringer, og med hvorledes virksomheden kommer i mål med f.eks. dokumentationskrav og compliance, herunder også de organisatoriske udfordringer, som kan være. Vi slutter med plan for det videre arbejde

Pris: 15.000 kr. (eksl. moms)

Forløb - 2 workshops

I dette forløb får du to workshops, som begge er skræddersyet til netop jeres virksomhed og jeres konkrete udfordringer.

Forløbet inkluderer:

  • Forberedelse med udgangspunkt i virksomhedens udfordringer
  • Workshop på 3-4 timer hvor der på arbejdes indgående med de konkrete udfordringer og hvorledes virksomheden kommer i mål med f.eks. dokumentationskrav og compliance, herunder også de organisatoriske udfordringer, som kan være
  • Opfølgende workshop 2-3 timer hvor vi følger op på de konkrete handlinger, som var aftalt på workshop 1, som skal få virksomheden i mål. Lettere sparring på opgaverne mellem de to workshops

Fordelen ved et forløb er, at vi har mulighed for at følge op på jeres fremgang siden sidst eller tage nye udfordringer op.

Pris: 25.000 kr. (eksl. moms)

Udvidet forløb - 2 workshops + konsulentbistand

I dette udvidede forløb får du to workshops, som begge er skræddersyet til netop jeres virksomhed og jeres konkrete udfordringer, samt konsulentbistand.

Et udvidet forløb inkluderer:

  • Grundig forberedelse med udgangspunkt i virksomhedens udfordring
  • Workshop på 3-4 timer hvor vi arbejder indgående med de konkrete udfordringer og hvorledes virksomheden kommer i mål med f.eks. dokumentationskrav og compliance, herunder også de organisatoriske udfordringer, som kan være
  • Håndholdt hjælp til opgaver, evt. med tilstedeværelse i virksomheden (8 konsulenttimer)
  • Opfølgende workshop 2-3 timer hvor vi følger op på de konkrete handlinger, som var aftalt på workshop 1, som skal få virksomheden i mål

Fordelen ved et udvidet forløb er, at vi både har mulighed for at følge op på jeres fremgang siden sidst eller tage nye udfordringer op, samt har allokeret tid til at hjælpe jer i dybden med jeres udfordring.

Pris: 35.000 kr. (eksl. moms) 

Eksempler

Her finder du eksempler på typiske "udfordringer" og indhold, der kan indgå i vores workshops og rådgivning.

Eksempler på indhold og temaer for workshops og rådgivning

  • Eksportdokumentation i og udenfor EU
    I får en gennemgang af de forskellige typer af krav til eksportdokumentation, herunder de særlige krav til påtegning og legalisering af dokumenter, samt EU-momskrav, E-eksport og eksportangivelsen.
  • Frihandelsaftaler og oprindelsesdokumentation
    I får en gennemgang af de 2 typer oprindelsesregler - de præferentielle og ikke-præferentielle. Vi gennemgår de forskellige typer oprindelsesdokumentation –  (A100 Oprindelsescertifikater, EUR 1, oprindelseserklæringer, bevillinger, REX registrering, leverandørerklæringer). Vi gennemgår reglerne for virksomhedens specifikke produkter ved hjælp af de relevante proceslister. Det er komplicerede regler, og vi hjælper i mål med beregninger og ansøgninger til bevillinger.
  • Organisering og forankring
    Vi samler nøglemedarbejdere fra for eksempel; indkøb, salg, eksport, shipping, logistik, kundeservice, økonomi til en fælles workshop. Vi hjælper med at forankre viden og med at få opgaverne fordelt de rette steder i organisationen.

Eksempler på ”udfordringer”, som I kan få hjælp til

  • ”Vi har udfordringer med Incoterms, og har brug for en workshop, hvor vi alle får en fælles forståelse af reglerne og hjælp til at finde den rette regel for vores virksomhed.”
  • ”Vi får kontrolbesøg af Toldstyrelsen, de vil se vores bevillinger igennem. Vi har brug for hjælp til ansøgning om bevillinger og beregninger af oprindelse, og til at få struktureret og forankret opgaverne, så vi ikke får problemer i fremtiden (RØ-KA).
  • "Vi bliver bedt om leverandørerklæringer fra vores kunder, og har udfordringer med at forstå reglerne og få det sat i system."
  • ”Vi har fået nye medarbejdere, som har brug for at blive opdateret på krav og regler for eksportdokumentation.”
  • "Vi sender ofte varer til messer, udstillinger og demonstration til lande udenfor EU, som skal retur igen. Vi har brug for at vide mere om ATA carneter, og alternativer til de lande, som ikke accepterer ATA carnet."
Anette Suhr Rasmussen, Fagleder, Eksporthåndbogen
I har styr på reglerne, hvis Toldstyrelsen kommer på besøg. Anette Suhr Rasmussen, Fagleder, Eksporthåndbogen
Anette Suhr Rasmussen, Fagleder, Eksporthåndbogen
I undgår at opgaverne falder ikke mellem to stole, og at viden forsvinder ikke med en enkelt medarbejder. Anette Suhr Rasmussen, Fagleder, Eksporthåndbogen
Anette Suhr Rasmussen

Anette Suhr Rasmussen

Fagleder, Eksporthåndbogen

Rådgiver virksomheder om eksportdokumentation - og kan hjælpe dig med praktisk rådgivning, når du skal sende dine varer ud i verden.