Bang & Olufsen A/S - Realisering af firmaets Kina-strategi

Med en stejl læringskurve foran sig i et helt nyt marked var DI’s inkubationsløsning i Shanghai det helt rette match for B&O’s Kina-opstart og ekspansion.

Udfordring: Etableringen på det kinesiske marked

I 2011 blev Kina et højt prioriteret fokusområde for B&O. Målet var hurtigt og effektivt at få opbygget en lokal tilstedeværelse for derefter at overtage B&O-butikkerne fra de kinesiske ‘master-dealers’ og opnå 100 % kontrol med salg, markedsføring og kundeservice i Kina.

B&O’s ledelse havde interesse i at supportere deres etablering med nøglepersonale ’on location’ allerede inden erhvervelse af egen virksomhedslicens, hvilket nødvendiggjorde assistance fra en partner med et dybt kendskab til det lokale erhvervsklima. 

Løsning: Opstart i Kina via DI’s Shanghai-kontor

Allerede fra første dag investerede B&O massivt i kapacitetsopbygning i Kina og kombinerede udstationering af nøglemedarbejdere med ansættelse af lokale specialister i tæt samarbejde med DI’s kontor i Kina. B&O benyttede sig af DI’s komplette løsning med backoffice, kontorfaciliteter samt administrativ support, indtil en B&O basisorganisation var klar til at tage over.

Det klare strategiske fokus på at eksekvere forretningsplanen og hurtigt opnå lokal indsigt og kontrol over hele værdikæden var afgørende for hastigheden, hvormed B&O succesfuldt kunne realisere store ambitioner på kort tid. DI’s inkubationsplatform med professionel assistance gjorde virksomheden operationel fra start og gav en masse tryghed, så medarbejderne både ude og hjemme kunne fokusere fuldt ud på deres kerneopgaver.

Resultat: Tropperne på plads til B&O’s ”Must Win Battle

Samarbejdet med DI tillod, at B&O hurtigt og sikkert kunne komme i gang med at realisere deres Kina-strategi. Siden deres tid hos DI i Shanghai har B&O formået at opnå fuld kontrol over deres value chain i Kina:

  • B&O har i dag omkring 50 medarbejdere siddende på deres eget Shanghai-kontor (indenfor marketing, service, finans, HR, osv.) – med yderligere 200 retail medarbejdere, som alle er ansat på B&O’s eget forretningslicens
  • B&O har overtaget og åbnet i alt 31 B1 butikker rundt omkring i Kina (kun fem er fortsat forhandlerdrevne) foruden Shop-in-Shops, på lige fod med resten af verdenen
  • Et partnerskab er indgået med Sparkle Roll, en erfaren luksusvareforhandler i Kina, for at sikre en stærk platform for fremtidig vækst i landet
DI var ideelle fødselshjælpere for Bang & Olufsen i Kina. Vi blev holdt i hånden, så vi undgik de værste administrative og kulturelle bommerter, og lærte lynhurtigt både at kravle og gå. Lars Hardboe Galsgaard, General Manager, Bang & Olufsen China

Samarbejdet med DI tillod, at B&O hurtigt og sikkert kunne komme i gang med at realisere deres Kina-strategi.

Foto: Bang & Olufsen

Om Bang & Olufsen

Bang & Olufsen fremstiller et eksklusivt udvalg af fjernsyn, musiksystemer, højttalere, telefoner og multimedieprodukter. Koncernen har 2.036 medarbejdere over hele verden og egne butikker i mere end 70 forskellige lande. I 2012/2013 omsatte de for 2,8 mia. kr. 

Læs mere om Bang & Olufsen på virksomhedens hjemmeside

Det hjalp DI med:

  • Kendskab til det kinesiske marked.
  • Indsigt i kinesisk virksomhedslovgivning.
  • Kontakt til kinesiske myndigheder.
Glen Mikkelsen

Glen Mikkelsen

General Manager, China

  • Direkte +45 3377 3972
  • Mobil +86 139 1778 4076
  • E-mail glmi@di.dk

Relateret indhold