Good Food Group - Indkøb af kvalitetsfødevarer i Kina

I februar 2012 skrev Good Food Group kontrakt med deres første kinesiske medarbejder, Tim Yang, som har flere års erfaring med fødevarer.

Udfordringen: Mulighederne for lokal tilstedeværelse

Good Food Group A/S har igennem en årrække haft et stort indkøb af råvarer i Kina, men ville gerne have mere ud af deres forretning i Kina. De besluttede sig derfor at undersøge mulighederne for lokal tilstedeværelse i landet.

Løsningen:  Own Man in China 

Good Food Group A/S hørte første gang om ”Own Man In China”-konceptet på et DI-foredrag omkring indkøb i Kina i september 2011, og efter et møde med DI blev det besluttet, at man ville gøre brug af konceptet. I slutningen af februar 2012 blev der skrevet kontrakt med en lokal medarbejder, Tim Yang, der har flere års erfaring på området.

Resultatet: Mærkbar effekt

Fremadrettet ser Good Food Group A/S dog også Kina som et potentielt marked for salg, grundet den store vækst i landet og det øgede fokus på fødevaresikkerhed. Koncernindkøbsdirektør Morten Blenker begrunder Good Food Group A/S’ beslutning om at få en lokal medarbejder i Kina:

- Kina har en meget stor landbrugsproduktion, og vi indkøber allerede en lang række produkter i landet. Ved selv at være tilstede kan vi få bedre ”market knowledge” og derved reagere hurtigt på ændringer i udbuddet. Tilmed giver det os muligheden for at gå direkte til producenterne og derved undgå fordyrende mellemled.

DI’s Own Man In China-koncept giver os mulighed for at komme særdeles hurtigt i gang med Kina, desuden skal vi kun fokusere på vores forretning, mens DI tager sig af kontorfaciliteter, administration, regnskab med videre. Vores medarbejder er en del af et kontorfællesskab fremfor at sidde alene, og DI’s danske chefer giver os mulighed for hele tiden at have kontrol med vores aktiviteter i Kina og vores medarbejders trivsel. Group Purchasing Director, Morten Blenker, Good Food Group A/S
Foto: GettyImages

Om Good Food Group

Good Food Group A/S producerer og leverer en bred vifte af kvalitetsfødevarer som syltetøj, marmelade, frugtkompot, juice, frosne frugter og grøntsager, honning, vin, nødder, ris og pasta. Produkterne bliver blandt andet solgt under kendte varemærker som Skælskør Marmelade og Svansø.
 
Koncernen beskæftiger cirka 700 medarbejdere, og i 2010 var omsætningen mere end kr. 1.170 mio.
 

Læs mere om Good Food Group på virksomhedens hjemmeside.

Det hjalp DI med:

  • Kendskab til det kinesiske marked.
  • Indsigt i kinesisk virksomhedslovgivning.
  • Kontakt til kinesiske myndigheder.
  • Own Man In China
Glen Mikkelsen

Glen Mikkelsen

General Manager, China

  • Direkte +45 3377 3972
  • Mobil +86 139 1778 4076
  • E-mail glmi@di.dk

Relateret indhold