eCommerce styrker danske eksportmuligheder på det amerikanske marked
USA er Danmarks største eksportmarked, og det skal det gerne blive ved med at være. Men det kræver, at danske virksomheder opruster deres salg på globale online markedspladser og skaber stærke eCommerce strategier fokuseret på både B2C og B2B salg.
Danske virksomheder er verdensmestre i eksport, men der ligger et stort uforløst potentiale, når det gælder eksport gennem online platforme, også kaldet eCommerce. I dag er det kun 7 procent af danske virksomheder, der sælger via globale online markedspladser, og blot 1 procent af deres samlede omsætning kommer herfra. Det er et skræmmende lille tal, hvis man gerne vil ud over stepperne internationalt – særligt i USA
Ved at benytte eCommerce får danske virksomheder en enestående mulighed for hurtigt at krydse landegrænser og derved få adgang til nye kunder og markeder uden for Danmark. Samtidig er det en mulighed for at skalere virksomheden hurtigt og booste eksporten gennem indsigt i big data og markedstrends. En indsigt, der er utrolig relevant i et landskab med øget international konkurrence og internationale giganter blandt konkurrenterne.
Markedspotentialet er enormt
For både danske B2C og B2B virksomheder ligger der et enormt potentiale i at kunne nå ud til amerikanske kunder og beslutningstagere via online globale markedspladser.
Det samlede B2C eCommerce salg i USA i 2021 nåede 600 billioner, hvilket gør den vestlige supermagt til verdens andet største eCommerce marked kun overhældet af den østlige supermagt, Kina. De største B2C platforme i USA er ultimativt Amazon, Walmart, Apple, Target og Home Depot, og særligt Amazon har et godt greb om den amerikanske forbruger.
Amazon er amerikanernes one-stop-shop platform, hvor du kan handle alt fra dagligvare, hygiejneprodukter, tøj, sko til sofaer, borde, stole, skabe etc., og abonnere du på platformen (Amazon Prime), kan du få gratis levering, og det ofte inden for få timer. Sagt med andre ord; Amazon tilbyder produkter og tjenester, der sikrer, at folk i stigende grad bindes til platformens økosystem og fastholdes heri.
I den anden ende står B2B salg, der hvert år også omsætter for milliarder af amerikanske dollars. Det samlede B2B marked i USA var i 2021 på $13 milliarder, hvor eCommerce udgjorde hele 12,5 procent af det samlede B2B marked og nåede en omsætning på $1,63 milliarder, hvilket er en stigning på 17,8 procent sammenlignet med 2020.
Danske virksomheder kan altså med få kneb lukrere på det store amerikanske eCommerce marked i begge ender af forbrugerkæden, men det er fortsat et faktum, at alt for få danske virksomheder har online salg til udlandet. I den nyeste analyse fra DI Handel, Data Deep Dive: Fakta om E-handel, gælder dette både for eksport via EDI, men også via websalg. Fra 2020 til 2021 er andelen af virksomheder med digitalt salg til udlandet med EDI faldet med 1 procent, mens websalget er faldet med 2 procent.
Disse indsigter kan bruges som benchmark eller pejlemærke for danske virksomheders digitale salgsudvikling. Men en ting er sikkert: Der er et stærkt grundlag for virksomheders strategiske satsning på eCommerce.
Download hele analysen: Data Deep Dive: Fakta om E-handel
Kickstart dit eCommerce eksporteventyr
For at kunne kickstarte dit eCommerce eksporteventyr på det amerikanske marked er der en række strategiske overvejelser forbundet med at komme i gang. Det gælder både for allerede etablerede virksomheder, som ønsker at styrke deres tilstedeværelse, men samtidig også for ikke-etablerede virksomheder, der ønsker at træde ind på det amerikanske marked.
DI’s kontor i New York har en specialiseret indsigt i markedet, hvor de blandt andet rådgiver virksomheder inden for B2C, B2B og B2G eCommerce. Her har de gennem en stigende interesse og efterspørgsel fra danske virksomheder hjulpet med at etablere og udvide deres markedsposition.
Hvis din virksomhed nu overvejer at indtræde på det amerikanske marked med en online strategi, så er I velkommen til at tage fat i Mille Munksgaard, Chefkonsulent på DI’s kontor i New York, på mimu@di.dk til en snak om jeres muligheder, og hvordan DI kan hjælpe jer i USA.
Dyk ned i det amerikanske marked for eCommerce her.
Faktaboks
- eCommerce er salg af produkter og services online. Det er en forkortelse for Electronic Commerce, og begrebet kan sidestilles med danske betegnelser som e-handel, nethandel og online handel
- En medium/avanceret digital virksomhed med e-eksport har en indtjening pr. ansat på 77.300 kr. om året, mens en ikke/basalt digital virksomhed, der kun har e-salg til hjemmemarkedet er på 40.800 kr.
- Af virksomheder med 10-49 ansatte (SMV’er) er det 38 procent, der har eksport, 31 procent. der har e-handel og 9 procent., der har e-eksport.
DI USA
Dansk Industri har siden 2007 været fysisk tilstedeværende i USA, og har i dag kontorer i New York og Washington D.C. Vores mission er at bidrage til at DI's medlemmer opnår succes i USA ved at assistere disse med etablering, strategisk forretningsudvikling og politisk interessevaretagelse.
Ved at være fysisk tilstedeværende i USA er Dansk Industri med til at sikre dansk erhvervslivs adgang til et stærkt netværk af beslutningstagere og partnere, og skabe mere synlighed om danske løsninger.
Læs mere om DI USA her
Følg DI USA på LinkedIn