Man skal som leder være opmærksom på faldgruberne, når man starter en digital forandring.

31.08.21 Vi rådgiver dig Nyheder

Leder: Pas på faldgruber i digital forandring

Som leder i en virksomhed er det dig, der går forrest i den digitale transformation. Men hvad skal der til for, at du får succes med din digitale forandring af virksomheden?

Digitalisering spænder vidt fra simple automatiseringsløsninger til avancerede teknologier som kunstig intelligens og block chain. Potentialet er stort, men det er risikoen for fejlskud også, hvis ledelsen ikke gør sit forarbejde ordentligt.  

Vi har her samlet tre faldgruber, du bør undgå, når du arbejder med digital transformation i din virksomhed:  

1. Løs ikke det forkerte problem

Dette råd lyder åbenlyst, men alt for ofte ser vi, at ledere forsøger at løse det forkerte problem med digitalisering. Digitalisering er langt fra svaret på alt, så før du får forhåbninger om, at AI kan løse alle problemer, bør du i stedet først forstå problemet og herefter afsøge mulige løsningsmuligheder. Selv hvis det ender med en digital løsning, bliver denne både nemmere og billigere at implementere med en solid problemdefinition.   

Et konkret råd er derfor, at du ikke bør tage problembeskrivelsen for gode varer. Undersøg problemet og spørg frontpersonalet om råd - de ved som regel bedst, hvad en god løsning indebærer.  
 

2. Stop ikke, mens legen er god 

Digitalisering bør været en del af enhver strategi, da indsatsen potentielt kan transformere hele virksomheden. Det er derfor vigtigt at tænke forandringen til ende for at forstå, hvad det vil betyde for hele organisationen, og hvad det kræver af ressourcer. Vil I f.eks. have en ny app, bør I overveje, hvad I vil bruge den til fremadrettet? Kræver den kompetenceudvikling blandt medarbejderne? Øger den andre omkostninger? Og hvilke muligheder giver det, at medarbejderne bliver mere digitalt kompetente?  

Planlæg implementeringen i håndterbare faser, så både mindset, dataanvendelse og resten af organisationen får den nødvendige ledelsesmæssige bevågenhed, der er nødvendig. Den digitale løsning er ikke en endestation, men en del af en længere transformation.  

3. Forelsk dig ikke i digitale buzzwords

For at kunne sætte retning, bør ledelsen sørge for inspiration og indsigt i, hvilke teknologier, der kan være med til at fremtidssikre virksomheden – både i forhold til forbedret konkurrencekraft, men også som mulighed for helt nye forretningsmodeller. Der er mange store potentialer i kunstig intelligens, men det er ikke nødvendigvis det, din virksomhed faktisk har brug for.  

Som leder er det vigtigt at undersøge markedet for løsninger - digitale såvel som andre – inden, du beslutter dig for at implementere en ny teknologi. Man ved jo ikke, hvad man ikke ved. 

Relateret indhold