Arbejdsmiljørepræsentanter

En arbejdsmiljørepræsentant er medarbejdernes repræsentant i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation og varetager medarbejdernes interesser i sikkerheds- og sundhedsspørgsmål.

Der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant, når virksomheden har 10 eller flere ansatte. 

Reglerne om valg og beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanter er normalt de samme som gælder for tillidsrepræsentanter inden for samme eller tilsvarende område. Der er dog ikke noget krav om, at arbejdsmiljørepræsentanter skal være medlemmer af et overenskomstbærende forbund.

En arbejdsmiljørepræsentant dækker alle ansatte - uanset faggruppe - i den afdeling, som de er valgt for.

For medlemmer

I dybden med arbejdsmiljørepræsentanter

Få svar på, hvornår der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant, hvordan et valg for arbejdsmiljørepræsentanter gennemføres, om virksomheden kan gøre indsigelse mod valget af en arbejdsmiljørepræsentant – og meget mere.

Gå i dybden

Artikel opdateret den 01.04.23

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.