09.12.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Sådan er Danmarks bedste lærepladser

Fem virksomheder modtog DI Lærepladsprisen 2024. Men hvad kendetegner en rigtig god læreplads? Vi har fundet et par fællestræk hos alle vinderne.

Actas, Byggeselskabet C. F. Hansen, Bygma Næstved, Johnson Controls og JEROS har alle vundet DI Lærepladspriserne 2024.

Virksomhederne har forskellige størrelser, er fra forskellige brancher og uddanner lærlinge og elever fra forskellige uddannelser, men de har også nogle fællestræk som læreplads.

"Vinderne er især kendetegnet ved et stærkt fællesskab og et trygt læringsmiljø, hvor der er lagt vægt på den enkelte lærling eller elev,” siger Line Stentoft Andersen, chef for DI’s lærlingeindsats og fortsætter:

”Når det er sagt, så er der rigtig mange gode lærepladser derude – også blandt dem, der ikke vandt. Vi har fået enormt mange indstillinger fra hele landet, så det var ikke en nem opgave at vælge nogle fra.”

Lærlingene hos Johnsons Controls

Johnson Controls i Region Midtjylland har en lærlingeklub, hvor lærlinge og elever fra forskellige fag kan lære hinanden at kende og få et stærkt sammenhold.

Faglig udvikling og sparring

Et fællestræk for de fem vindere er, at de lægger vægt på lærlingenes faglige udvikling. De sørger for, at lærlingene kan sparre med andre – både kolleger i virksomheden og lærlinge i andre netværk.

"Faglig udvikling er noget af det vigtigste for lærlinge og elever. De vil gerne være så dygtige som muligt og have støtte undervejs. Derfor er det heller ikke overraskende, at vinderne er fantastiske til at udvikle deres lærlinge fagligt," siger Line Stentoft Andersen.

Hun understreger, at også mindre virksomheder har imponeret juryen ved at tænke ud ad boksen og ved at indgå i samarbejder med andre virksomheder for at give lærlingene mulighed for at udvikle sig fagligt.

Billede af mester og lærling hos Byggeselskabet C. F. Hansen

Byggeselskabet C. F. Hansen i Region Hovedstaden har et lærlingeværksted, hvor lærlinge kan udforske murerfaget og dygtiggøre sig inden for eksempelvis bæredygtigt byggeri. Værkstedet er også åbent for lærlinge fra andre virksomheder.

Socialt fællesskab og trivsel

Vinderne har også et stærkt fokus på det sociale miljø og lærlingenes trivsel. De skaber rammerne for, at lærlinge kan lære hinanden og resten af virksomheden at kende.

"Alle vinderne lægger stor vægt på fællesskabet. Det kan være gennem aktiviteter som studieture, bowlingaftener eller fisketure, hvor lærlingene får mulighed for at møde både kolleger og andre lærlinge på tværs af afdelinger og funktioner. Det styrker sammenholdet og får lærlingene til at føle sig som en del af holdet," forklarer Line Stentoft Andersen.

Billede af medarbejderne hos Actas med diplom og blomsterbuket

Hos Actas i Region Nordjylland har de særlige lærlingedage, hvor lærlinge fra alle afdelinger samles til faglige indslag og venskabelige konkurrencer, som er med til at styrke lærlingenes fællesskab.

Individuel opmærksomhed og ansvar

De bedste lærepladser er også gode til at være opmærksomme på den enkelte lærling. De tilpasser oplæringen, så den passer til den enkeltes behov og ambitionsniveau.

”Vindervirksomhederne giver deres lærlinge og elever ansvar og medbestemmelse for deres uddannelsesforløb i virksomheden. Det giver lærlingene et ejerskab for deres faglige udvikling,” siger Line Stentoft Andersen og fortsætter:

”Og så kan lærlingene altid få hjælp og støtte fra kollegerne, hvis de møder udfordringer undervejs”.

Bygmas salgselev med en blomsterbuket sammen med resten af medarbejderne hos Bygma Næstved.

Hos Bygma Næstved i Region Sjælland får salgseleverne ansvar for deres egne afdelinger, så de får et bedre produktkendskab, og så er kollegerne altid klar til at hjælpe.

Plads til alle

Et fælles kendetegn for alle vinderne er et stort fokus på inklusion og mangfoldighed. Virksomhederne arbejder aktivt for at sikre, at alle lærlinge – uanset baggrund eller udfordringer – føler sig velkomne og får den hjælp, de har brug for.

”Virksomhederne sørger for, at alle lærlinge og elever trives og udvikler sig. Nogle gør det gennem individuelle læreplaner, andre har en medarbejder dedikeret til lærlingene, men fælles for dem alle er, at de ser og støtter den enkelte gennem hele forløbet," siger Line Stentoft Andersen.

Billede af alle medarbejdere hos JEROS foran virksomheden.

I JEROS i Region Syddanmark har de en dedikeret lærlingekoordinator, som sørger for, at alle lærlinge både bliver udfordret, men også får den støtte, de har brug for til at gennemføre deres uddannelse – eksempelvis hvis lærlingene har udfordringer med ordblindhed.

Vil du være en endnu bedre læreplads?

Er du medlem af DI, og vil du gerne have tips til at blive endnu bedre til at uddanne lærlinge og elever?
Så meld dig ind i DI Lærepladsfællesskabet – fællesskabet er gratis for medlemmer af DI.

Kom med i DI Lærepladsfællesskabet

Relateret indhold