Foto: Heidi Juul Petersen
06.06.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Seks tips til at forstå de unge

Har du unge lærlinge eller elever i din virksomhed? Og vil du gerne blive bedre til at forstå dem? Så læs Camilla Saebels, rektor for FGU Hovedstaden, bedste tips til, hvordan virksomheder kan blive bedre til at samarbejde med og lede yngre generationer.

Camilla Saebel har en solid viden om, hvad der kendetegner og motiverer de yngste generationer.  Hun er selv oprindeligt udlært frisør og har efterfølgende været selvstændig erhvervsdrivende. Så hun har selv prøvet at være den unge, uerfarne elev, men har også drevet selvstændig virksomhed.

De sidste tyve år har hun arbejdet på NEXT Uddannelse København med ansvaret for de yngste elever, og nu er hun rektor for 600 elever på FGU Hovedstaden. 

Camilla Saebel deler her sine seks tips til, hvordan man som virksomhed kan blive bedre til at forstå de unge og få et bedre samarbejde på tværs af generationer.

1. Vær nysgerrig!

"Kan du huske, hvordan du selv var som 16-årig? Hvad var vigtigt for dig? Var det at gå i skole og på arbejdet? Eller var det dine venner og din sport?,” spørger Camilla Saebel med et glimt i øjet og fortsætter:

”De unge skal lære at gå på arbejde, og vi skal påtage os opgaven med at lære dem, hvordan man gør. Vær nysgerrig på, hvorfor de kommer for sent og forklar dem, hvorfor det er vigtigt at komme til tiden. I stedet for at blive sur og vrisse af dem, så sig, at I manglede dem, og at der var brug for dem. Husk, at I ikke kan forvente det samme kendskab til arbejdsmarkedet af en 16-årig, som af en 28-årig medarbejder.”

2. Giv løbende feedback 

"De unge er vant til straksbelønninger. På de sociale medier får de likes, i computerspil får de point og sender de en snap til vennerne, får de svar med det samme – også klokken elleve om aftenen på en søndag. Der er meget langt fra feedback i deres verden og så til den årlige MUS-samtale, der holdes i virksomhederne. Så det er vigtigt, at du som arbejdsgiver løbende giver de unge feedback og anerkender deres arbejde, så de føler sig set og værdsat,” siger Camilla Saebel.

3. Vær konkret 

”Når de unge starter på en læreplads, kommer de ofte fra en meget styret hverdag i folkeskolen, hvor alt bliver forklaret for dem. De unge har derfor brug for, at du gør det helt tydeligt: hvad opgaven går ud på, hvad du forventer af dem, og at de ved, de kan sparre med dig undervejs, hvis de får brug for det. Lad være at antage, at de tænker, som du gør, og at de vil løse opgaven på samme måde, som din egen generation, da ganske få har haft værktøj i hånden før,” siger Camilla Saebel.

4. Synliggør lærlingens arbejde og stolthed

"Mange af de unge har ikke prøvet at skabe noget selv, som de kan vise frem for deres venner og familie. Giv dem noget ansvar, og lad dem skabe et trofæ, som de kan være stolte af. Lad for eksempel tømrerlærlingen sætte en vindue i, som er synligt fra vejen, så lærlingen kan køre forbi det hus og sige: ’Det vindue har jeg sat i’. Det giver dem en faglig stolthed og en tro på, at de er et vigtigt bidrag til virksomheden," siger Camilla Saebel.

5. Tænk over, hvad du siger

"Overvej dit sprog og drop de sexistiske og racistiske vittighederne. Der er rigtig meget, der har ændret sig de sidste 20 år, og der er meget, man ikke siger mere. Det sårer de unge dybt, hvis du alligevel kommer med en grænseoverskridende vittighed – også selvom det ikke var din hensigt. Så vær bevidst om, hvad du siger," understreger Camilla Saebel.

6. Hjælp dem med at have fokus

"De unge er vant til at have flere devices i gang på samme tid. Det er ikke unormalt at snappe løs med vennerne, mens man ser en biograffilm. Det betyder også, at de har en meget kort fokuseringsevne og nemt bliver utålmodige og begynder at kede sig,” forklarer Camilla Saebel og fortsætter:

”Du kan hjælpe dem med ved at sætte nogle klare rammer. Aftal, at mobilen opbevares i frokoststuen i stedet for i lommen, så de kan fokusere. Forklar dem gerne, hvorfor det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at snappe, mens man står ved maskinerne, og hvorfor det ikke er serviceminded at stå med snuden nede i mobilen, mens der er kunder i butikken.”

Ud over de seks ovenstående tips vil Camilla Saebel gerne have, at virksomhederne altid tænker over, hvordan de kan lave en superfed læreplads, for det er vejen til flere faglærte. 

 

 

 

Relateret indhold