24.04.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Citroner giver elever smag for industrien

Hos Tate & Lyle får folkeskoleelever lov til at trække i kitlen og opleve, hvordan citronskaller bliver brugt i marmelade. Det åbner ikke bare døren til laboratoriet – men også til en snak om uddannelser og en mulig fremtid i industrien.

"Mange folkeskoleelever har aldrig sat fod på en fabrik. De tror, det er kedeligt og ensformigt arbejde. Ved at invitere dem indenfor viser vi dem, at vi arbejder med moderne teknologi, avanceret elektronik og har et arbejde, der både er spændende og fyldt med muligheder," siger Jørn Stryger, fabriksdirektør hos Tate & Lyle (tidligere CP Kelco red.).

Tate & Lyle har udviklet undervisningsforløbet "The Lemon Tale" i samarbejde med naturfagsnetværket i Køge Kommune. Her bliver folkeskoleelever undervist i, hvordan man udvinder pektin fra citronskaller, og hvordan produktet indgår i forskellige fødevarer. Undervisningen foregår både på skolen og i virksomhedens laboratorium, der ligger i en pavillon, bygget specielt til skolebesøgene.

Ud over undervisningen bliver eleverne også vist rundt på virksomheden, hvor de møder Tate & Lyles medarbejdere, der fortæller om deres valg af uddannelse og arbejdsopgaver.

Marius fra 7. B er i gang med at bruge et refraktometer til at måle, om der skal mere pektin i marmeladen.

Pektin udvindes af citronskaller og bliver blandt andet brugt som geleringsmiddel i marmelade. Her er Marius fra 7. B i gang med at bruge et refraktometer til at måle, om der skal mere pektin i marmeladen.

Foto: Heidi Juul Petersen

Vil gøre eleverne nysgerrige på naturfag

Jørn Stryger håber, at skole-virksomhedssamarbejdet får flere unge interesseret i en faglært uddannelse eller en uddannelse inden for STEM-området. Ifølge ham er der kamp om de samme faglærte hos alle virksomheder, så antallet af faglærte skal op, hvis der skal være nok medarbejdere til fremtidens behov. Derfor ser han også virksomhedens indsats som en form for rettidig employer branding for hele branchen.

"Jeg håber, vi kan være med til at påvirke mange af de elever, der ikke ved, hvad de skal efter folkeskolen, så de får skærpet deres naturfaglige nysgerrighed og tænker: ’Det her er spændende, lad mig lære lidt mere om det’," forklarer Jørn Stryger.

Elever i gruppearbejde og i samtale med deres lærer

7. B's naturfagslærer, Camilla Olsen, guider eleverne i, hvilken rækkefølge citrusskallerne gennemgår de forskellige processer fra råmateriale til færdig pektin

Foto: Heidi Juul Petersen

Mere end et sodavandsbesøg

I løbet af de to og et halvt år, Tate & Lyle har deltaget i skole-virksomhedssamarbejdet, har cirka 1.000 folkeskoleelever deltaget i undervisningsforløbet "The Lemon Tale". 7.B fra Skt. Nikolai Skole i Køge har deltaget sammen med deres naturfagslærer, Camilla Olsen.

"Det er et stjerneeksempel på et godt undervisningsforløb og ikke bare et 'sodavandsbesøg'. Det er nemt at gå til som lærer, eleverne bliver undervist af en faglærer, og der er en faglig tyngde i indholdet," siger Camilla Olsen.

Hun forklarer, at skolen deltager for at vise, at undervisningen også hænger sammen med virkelighedens verden.

"Mange elever spørger sig selv: ’What’s in it for me? De ved, at de skal lære dansk for at kunne skrive, men hvorfor skal de lære fysik og kemi? Ved at komme ud og se de fag blive brugt i en rigtig virksomhed får de også en bedre fornemmelse af, hvorfor det er vigtige fag," siger Camilla Olsen.

Lærer står ved tavlen og viser, hvad en projektleder har at opgaver.

Naturfagslærer Anette Møller står for undervisningen hos Tate & Lyle, hvor hun hver tirsdag underviser i, hvordan man udvinder pektin af citronskaller.

Foto: Heidi Juul Petersen

Gå sammen med andre

Jørn Stryger håber, at endnu flere virksomheder vil deltage i skole-virksomhedssamarbejder, så flere unge får interesse for en karriere inden for industrien.

"Det vigtigste er at komme i gang. Opret lærepladser og lav en skoletjeneste. Det giver de unge mulighed for at se, hvad en karriere i industrien kan tilbyde," siger Jørn Stryger og fortsætter: "Det er også en god idé at samarbejde med andre – det gør det nemmere at udvikle noget godt og komme bredere ud med projektet. Og så er man meget velkommen til at kopiere vores setup." 

Fire elever sidder rundt om et bord.

”Jeg var ikke klar over, at der var så mange forskellige jobmuligheder i en produktionsvirksomhed som Tate & Lyle,” siger Emma (nummer to fra højre).

Foto: Heidi Juul Petersen

Om BioTech Education Center

  • Er en skoletjeneste for 7.-10. klasse.
  • Cirka 1.000 elever har gennemført undervisningsforløbet "The Lemon Tale".
  • Skoletjenesten er et samarbejde mellem Tate & Lyle, Connect Køge og Køge Kommune.
  • Projektet er støttet med et engangsbeløb af Huber Helps – et velgørenhedsprogram under J. M. Huber Corporation.

Relateret indhold