Foto: GettyImages
02.11.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Gevinsten ved onlinearbejde: Hurtig vækst af teams og bedre workflow

I Zendesk arbejder de primært online, og det betyder, at der er helt nye rammer for rekruttering og onboarding af nye medarbejdere. Onlinearbejdet fører til mere effektive workflows, men også nye opmærksomheder i Zendesk.

Zendesks strategi Digital first når nye højder 

Sidste efterår besøgte DI IT-virksomheden Zendesk for at høre, hvordan de havde grebet den hybride omstilling an. Nu genbesøger vi dem for at blive opdateret på, hvilke erfaringer de har gjort sig det seneste år som en hybrid organisation. Vi tog en snak med Charlotte Møller-Andersen, VP Nordic & Benelux.  

Læs hvad Zendesk gjorde sidste år her. 

I dag er det fortsat ikke et krav, at medarbejderne skal møde ind på kontoret, og det seneste år har strategien ”Digital first” forplantet sig yderligere i Zendesk. De har blandt andet erfaret, at onboarding og karriererådgivning af nye medarbejdere fungerer bedst, når det foregår online.  

- Online karriereuger er et nyt initiativ, der er opstået, fordi vi erfarer, at vi primært mødes online. Det handler om, at nye medarbejdere får mulighed for at få et netværk med erfarende kolleger såvel som topchefer nu, hvor de ikke støder ind i hinanden på kontoret, fortæller Charlotte Møller-Andersen.  

Konceptet er tiltænkt at inspirere nye medarbejdere, og programmet består blandt andet af paneldebatter og karriererådgivning fra mere erfarende Zendesk kolleger.  

 

 

Charlotte Møller-Andersen, VP Nordic & Benelux
Man kan sagtens arbejde super godt sammen virtuelt uden nogensinde at mødes fysisk. Charlotte Møller-Andersen, VP Nordic & Benelux

 

 

Mere effektive workflows

Charlotte peger på en række fordele ved onlinearbejde, som medfører mere effektive workflows. Hun kan eksempelvis skalere teams hurtigere, hvilket er essentielt for en virksomhed i vækst.   

- Vi tror på, at gode medarbejdere kan komme alle steder fra, og i nogle tilfælde giver det mening at slå stillinger op internationalt. I sådanne tilfælde får jeg en langt større talentpool, fortæller Charlotte. 

Derudover fortæller hun, at en stor gevinst ved onlinearbejde er, at man når flere kundemøder, end hvis de foregår fysisk. Fordelene ved onlinemøder er faktisk så store, at der skal være en god grund til, at Zendesk afholder fysiske møder, påpeger Charlotte.  

- Vi, såvel som kunderne, oplever at være mere effektive, når vi mødes online. Vi kan spare tid og minimere vores CO2-aftryk, når vi mødes online fremfor at flyve til hinanden. Det er også muligt for flere personer at deltage i møder, når det foregår online, fortæller Charlotte.  

Onlinearbejde har ifølge Charlotte også bidraget til, at det er lettere at mødes på tværs af landegrænser og sikre et mere effektivt workflow i internationale samarbejder.  

Samarbejde på tværs af tid 

Med mulighederne for i højere grad at mødes online på tværs af landegrænser kommer også nye opmærksomheder. Som international virksomhed er Zendesk meget opmærksom på det, som de kalder asynkront samarbejde på tværs af tidszoner.  

- I Zendesk arbejder vi med et bredt tidsperspektiv, når vi har ansatte så mange steder i verden. Når vi lancerer noget, der gælder globalt, via online kanaler, så gør vi det af to omgange i to i forskellige tidszoner. På den måde imødekommer vi de ansattes arbejdstid på tværs af fysiske lokationer, fortæller Charlotte.  

Det asynkrone samarbejde hjælpes desuden på vej med digitale løsninger. De ansatte kan for eksempel tilgå og redigere i dokumenter forskudt af hinanden og aktivt markere i deres kalendere,  i hvilket tidsrum  de typisk arbejder. På den måde er de bevidste om hinandens gængse arbejdstid på tværs af tidszoner.  

Recharge Friday  

I Zendesk er der stor respekt for, at de ansatte udviser fleksibilitet i forhold til arbejdstid, og derfor har man indført ”Recharge Friday”. Det indbefatter, at de ansatte har tidligt fri hver fredag eller har helt fri hver fjerde fredag. 

- Med den øget effektivitet, som onlinearbejde fører til, og den fleksibilitet de ansatte udviser i forhold til at være til rådighed uden for deres gængse arbejdstid for at imødekomme andre tidszoner, så kan vi have ”Recharge Friday”, fortæller Charlotte.  

Ifølge Charlotte Møller-Andersen er det et resultat af en kultur baseret på tillid til og respekt for, at medarbejderne er produktive, selv om de ikke sidder fysisk på kontoret.  

 

Zendesks gode råd

1) Kast jer ud i det med en nysgerrighed  

2) Inddrag jeres medarbejdere 

3) Tro på at der kommer noget godt ud af at udvise tillid  

Anna Nummela Friis Jensen
Skrevet af:

Anna Nummela Friis Jensen

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, tværgående projekter og kommunikation, Future of Work

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter