De gode vaner er et forebyggelsesinitiativ, der kan reducere antallet af sygdomsramte medarbejdere hen over efteråret og vinteren.

Foto: GettyImages
01.11.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Influenzasæson: Undgå smitte – husk de gode vaner

Influenzaen er en trofast kending i efteråret og vinteren, og dette år er ingen undtagelse. Få gode råd til, hvordan I kan bruge de gode vaner fra COVID-19 til at minimere smitte på arbejdspladsen.

Influenzaen vender tilbage, når vejret skifter fra lunt til køligt, og selv om fremtiden for COVID-19 endnu er ukendt, kan det ikke udelukkes, at den også vender tilbage, når temperaturen falder. Og selv om vi heller ikke ved, hvordan vinteren ser ud, er én ting sikker: vi kan holde fast i de gode vaner og mindske smitten – uanset om det er influenza, COVID-19 eller begge.  

De gode vaner, der forebygger smitte, er stadig vigtige og afgørende i en hverdag med influenza, COVID-19 og andre smitsomme sygdomme. Sygdomme, som hvert år giver mange sygedage blandt børn, unge og voksne. I løbet af de seneste år har vi indarbejdet en række gode rutiner, der er med til at nedbringe smitten på arbejdspladserne, og dem bør vi holde fast i. 

Hvis I vil undgå smitte, kan I med fordel holde fast i følgende gode vaner og rutiner på arbejdspladsen: 

  • Bliv hjemme fra arbejde, hvis du er syg. 
  • Hold god afstand til personer, der er syge.  
  • Vask hænder med vand og sæbe eller brug håndsprit (70-85 pct.).   
  • Undgå at hoste og nyse i dine hænder. Brug gerne et lommetørklæde eller ærmet, så du undgår at sprede smitte.  
  • Sørg for god rengøring på fællesområder såsom fælles skriveborde, mødelokaler, og der hvor I spiser og laver mad. 

De gode vaner er et godt forebyggelsesinitiativ, der kan reducere antallet af sygdomsramte medarbejdere hen over efteråret og vinteren. 

Læs mere om vinterens gode vaner og rutiner.

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter