Der er 70 mio. kr. tilbage i Arbejdsmiljøpuljen, og det er stadig muligt at søge om støtte til projekter.

Foto: Colourbox
14.06.22 Vi rådgiver dig Nyheder

70 mio. kr. til forebyggelse af nedslidning og ulykker

I 2021 blev puljen med 100 mio. kr. årligt til forebyggelsesinitiativer i små og mellemstore virksomheder åbnet. I dag er der 70 mio. kr. tilbage af årets pulje, og I kan stadig nå at være med.

Det er stadig muligt for private virksomheder med op til 100 ansatte at få et tilskud til arbejdsmiljørådgivning, fysisk træning eller afprøvning af tekniske hjælpemidler, der forebygger arbejdsulykker, fysisk eller psykisk nedslidning. 

Arbejdsmiljøpuljen er en tilskudsordning, der er oprettet i forbindelse med aftalen om ret til seniorpension for nedslidte - også kaldet "Arne pensionen". Puljen blev åbnet i marts 2021 og fortsætter indtil udgangen af 2023.

Hvad kan der søges støtte til?

Der kan søges om støtte til projekter med rådgivning fra autoriserede arbejdsmiljørådgivere, hvor rådgivningen tilpasses den enkelte virksomheds behov, og kan f.eks. bestå i hjælp til, at virksomheden får kortlagt behov i forhold til aktuelle fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblematikker.

Der kan herudover søges om støtte til sundhedsfremme i form af fysisk træning på arbejdet samt leje og  afprøvning af tekniske hjælpemidler i driften, som kan forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø samt reducere risici for arbejdsulykker.

Hvem kan søge støtten?

Midlerne kan søges af små, private virksomheder med maksimalt 100 ansatte og offentlige virksomheder med maksimalt 50 ansatte.

Ændringer april 2022

Den 20. april 2022 trådte nye regler om Arbejdsmiljøpuljen i kraft. Det blev fra april muligt for private virksomheder med op til 100 ansatte og offentlige arbejdspladser med op til 50 ansatte at søge om støtte fra puljen. Puljen kunne fra 20. april 2022 ligeledes give tilskud til projekter om forebyggelse af høreskadende støj, støv og kemiske påvirkninger.

Webinarer om tilskud til arbejdsmiljørådgivning for SMV

I webinarerne herunder fortæller ArbejdsmiljøCentret, Sweco, Crecea A/S og Joblife A/S om puljen. De giver også konkrete eksempler på projekter, der tidligere har fået bevilget midler fra puljen.

I webinarerne omtales Arbejdsmiljøpuljens tidligere regler og retningslinjer, hvorfor der skal tages forbehold for, at reglerne efterfølgende har ændret sig. Ændringerne er nævnt tidligere i denne nyhed.

Webinar om tilskud til arbejdsmiljørådgivning for SMV

Webinar med CRECEA

Webinar med Joblife

Webinar med Sweco

Anders Just Pedersen

Anders Just Pedersen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3686
  • Mobil +45 2949 4549
  • E-mail ajp@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.