Nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker
Den 1. juli 2022 trådte nye ensrettede regler i kraft for anmeldelse af arbejdsulykker
Indtil juli 2022 har arbejdsgivere skulle forholde sig til tre forskellige kriterier og tre forskellige frister for anmeldelse af arbejdsulykker. Fra den 1. juli skal arbejdsgiverne anmelde de samme arbejdsulykker til arbejdsskadeforsikringsselskaberne, som de i dag anmelder til Arbejdstilsynet. Alle arbejdsulykker skal anmeldes på samme måde i det elektroniske anmeldesystem EASY.
Nye anmelderegler
Pr. 1. juli 2022 ændres fristen for anmeldelse af arbejdsulykker. Alle arbejdsulykker skal nu anmeldes senest 14 dage efter den første fraværsdag eksklusiv dagen, hvor ulykken sker.
Hvis arbejdsulykken ikke resulterer i fraværsdage, men arbejdsgiver vurderer, at ulykken medfører erstatningsberettigede følger, skal ulykken anmeldes senest 14 dage efter tilskadekomstdagen.
Hvor skal arbejdsulykker anmeldes?
Arbejdsulykker skal anmeldes på virk.dk i EASY-systemet. Arbejdsulykker skal fortsat anmeldes på samme måde i systemet. EASY har dog fået en opdatering, så det pr 1. juli bliver nemmere at anmelde efter de nye regler.