Alle arbejdsulykker skal nu anmeldes på samme måde.

Foto: GettyImages
13.07.22 Vi rådgiver dig Nyheder

Nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker

Den 1. juli 2022 trådte nye ensrettede regler i kraft for anmeldelse af arbejdsulykker

Indtil juli 2022 har arbejdsgivere skulle forholde sig til tre forskellige kriterier og tre forskellige frister for anmeldelse af arbejdsulykker. Fra den 1. juli skal arbejdsgiverne anmelde de samme arbejdsulykker til arbejdsskadeforsikringsselskaberne, som de i dag anmelder til Arbejdstilsynet. Alle arbejdsulykker skal anmeldes på samme måde i det elektroniske anmeldesystem EASY.

Nye anmelderegler

Pr. 1. juli 2022 ændres fristen for anmeldelse af arbejdsulykker. Alle arbejdsulykker skal nu anmeldes senest 14 dage efter den første fraværsdag eksklusiv dagen, hvor ulykken sker.

Hvis arbejdsulykken ikke resulterer i fraværsdage, men arbejdsgiver vurderer, at ulykken medfører erstatningsberettigede følger, skal ulykken anmeldes senest 14 dage efter tilskadekomstdagen.

Hvor skal arbejdsulykker anmeldes?

Arbejdsulykker skal anmeldes på virk.dk i EASY-systemet. Arbejdsulykker skal fortsat anmeldes på samme måde i systemet. EASY har dog fået en opdatering, så det pr 1. juli bliver nemmere at anmelde efter de nye regler.

Susanne Linhart

Susanne Linhart

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4847
  • Mobil +45 2228 8475
  • E-mail sli@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.