Flere og flere virksomheder bruger generativ AI. For at komme godt i gang udarbejder virksomhederne strategier og guidelines til sikker og tryg anvendelse og prioriterer tiltag til at få medarbejderne ombord i teknologien.

Foto: GettyImages
03.09.24 Vi rådgiver dig Nyheder

Sådan implementerer virksomhederne generativ AI

Flere og flere virksomheder bruger generativ AI. For at komme godt i gang udarbejder virksomhederne strategier og guidelines til sikker og tryg anvendelse og prioriterer tiltag til at få medarbejderne ombord i teknologien.

-AI er en teknologi, der skal ud af IT-afdelingen og ind i organisationen, og det kan vi se, at mange virksomheder vælger at gøre, siger Christine Secher, fagleder for Future of Work i DI. 

Hos lidt mere end halvdelen af virksomhederne i DI’s medlemsundersøgelse om fremtidens arbejde er generativ AI rykket ud af IT-afdelingen og ind i hele virksomheden eller i mindre, udvalgte afdelinger som f.eks. HR og marketing. 

-Nogle virksomheder vælger at arbejde med generativ AI i udvalgte afdelinger som HR eller marketing, mens andre vælger at implementere det i hele organisationen, dels fordi eksperter peger på, at det kan give produktivitetsgevinster op til 20 eller 30 pct. ved at de ansatte, som du og jeg, begynder at bruge generativ AI. Dels for at de ansatte kan prøve det af og begynde at blive mere fortrolige med teknologien, fortæller Christine Secher. 

Tryg og sikker anvendelse 

Virksomhederne i undersøgelsen har som et led i implementeringen af generativ AI søsat nogle initiativer, der skal få medarbejderne i gang med generativ AI. Halvdelen af virksomhederne har f.eks. udarbejdet guidelines til sikker anvendelse, 38 pct. har implementeret deres egen interne generativ AI, mens 30 pct. har lavet en strategi for anvendelsen af AI.  

-I forhold til guidelines til sikker anvendelse skal der være meget klare retningslinjer for, hvilken type information og oplysninger, de ansatte deler med den generative AI. For eksempel om medarbejderne må uploade dokumenter i en ekstern generativ AI, eller hvilken type data der må eller ikke må indtastes som input, siger Christine Secher og fortsætter: 

-Det er med til at gøre ledere og medarbejdere trygge i at anvende generativ AI.  

En del af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at de stadig er i opstartsfasen, og at de derfor ikke har sat gang i de store tiltag endnu, men at de er i gang med at finde ud af, hvordan de skal gribe det an og sætte struktur på processen. 

-Virksomhederne peger på, at det er en teknologi, der udvikler sig hele tiden, og at det går hurtigt. Der er meget, vi ikke ved endnu, men vi har brug for at gøre os erfaringer med generativ AI og dens muligheder. Så derfor ser vi i de virksomheder, der går forrest, at tilgangen er at eksperimentere og bruge tid på at lære og dele viden, uddyber Christine Secher.  

Kom godt ombord 

-Virksomhederne prioriterer sikker og tryg anvendelse af generativ AI, men faktisk bruger de også nogle forskellige tiltag til at komme ombord og lære teknologien at kende, så de kan finde ud af, hvad den kan anvendes til, siger Christine Secher.  

Fælles for mange af virksomhederne i undersøgelsen er nemlig, at det er lederne, der går forrest og støtter op om læring og anvendelse af generativ AI. Det sker hos 27 pct. af virksomhederne. 

-Hos en af vores medlemsvirksomheder tager CTO’en f.eks. på rundtur hos lederne, så de kan få indsigt i potentialet med generativ AI, og selv tænke videre i muligheder for eget område og dermed være med til at drive det frem, fortæller Christine Secher. 

Virksomhederne tilbyder også kurser, fælles læring og arrangementer for at komme ombord i generativ AI. 23 pct. af virksomhederne afholder interne læringskurser, mens 22 pct. af virksomhederne etablerer interne netværk til videndeling og anvendelse af teknologien. 

Teknologien er enkel, men der er mange muligheder for anvendelse. Det kan tage tid at lære at bruge generativ AI og finde potentialerne. I 17 pct. af virksomhederne er der en udbredt accept af, at tidskrævende ideer og løsninger kan vise sig ikke at have værdi. Det er nemlig en del af at lære teknologien at kende og finde ud af, hvad man kan bruge den til i sit eget arbejde. 

-Det tager tid at lære at bruge generativ AI, og det er vigtigt, at lederne støtter op om denne læring. På den anden side har vi også set i undersøgelsen, at selv om virksomhederne er på et indledende stadie, så ser de klare effekter som hurtigere løsning samt mere kvalitet i opgaverne, siger Christine Secher og fortsætter:  

-Næste skridt er så at se de forretningsmæssige aspekter og arbejde mere målrettet med disse. 

Mens de fleste af virksomhederne i undersøgelsen har beskæftiget sig med de ovenstående tiltag, har nogle få af virksomhederne også taget et skridt videre med tiltag såsom drop-in møder med generativ AI på dagsordenen (7 pct.), eksterne konsulenter til at hjælpe i gang med at bruge generativ AI (5 pct.) og løbende evalueringer af generativ AI’s betydning for produktiviteten (8 pct). 

Find flere analyser om fremtidens arbejde.

Christine Secher

Christine Secher

Fagleder, Tværgående projekter & kommunikation, Future of Work

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.