Planning Manager Anders Hovgaard, Versalift (t.h.) optimerer virksomhedens processer med Power Apps.

Versalift
15.12.21 Vi rådgiver dig Nyheder

Virksomheder kan løse irriterende problemer med en simpel teknologi

En simpel teknologi kan gøre virksomheders processer smartere. I Versalift A/S bruger man Power Apps til at få styr på produkter, komponenter og afvigelsesrapporter.

Forestil dig, at du mangler et produkt til en kunde. Du går ud på lageret og ser, at der ikke er flere tilbage på hylden. Så skriver du varenummeret og antallet af produkter ned på en seddel.

Sedlen tager du med ind til økonomikontoret, hvor den ender i en bunke af andre sedler. Der ligger den til fredag morgen, hvor der bestilles nye varer hjem. I mellemtiden kan du ringe til din kunde og sige, at der kommer nye varer hjem om 12-14 hverdage.

Det lyder som en både irriterende og ineffektiv proces, men det er desværre hverdagen for rigtig mange virksomheder. Årsagen er, at det kan være både svært og uoverskueligt at implementere nye digitale løsninger i en virksomhed, når der er fuld fart på produktionen og efterspørgslen.

Hvad er så løsningen? Jamen, måske har din virksomhed den allerede.

Power Apps: Én løsning til mange udfordringer  

Har du før forsøgt at arbejde med teknologier, data og systemer i en virksomhed, har du nok mærket på egen krop, at der er to store udfordringer: Enten taler systemerne ikke sammen, eller også kræver det mange ressourcer at implementere en ny, teknisk løsning.

Hvad du måske ikke ved, er at du muligvis allerede har en løsning i din Microsoft Office-pakke, som kan hjælpe dig et stort stykke af vejen. Det hedder Microsoft Power Apps og kan løse mange af virksomhedens hovedpiner.

Power Apps gør det muligt at bygge dine egne ”Apps”, der løser udfordringer med data og processer i din virksomhed.

Læs mere: På én dag - Power Apps i din forretning

 

Det kan du løse

  • At du i dag registrerer alle dine produkter og komponenter i hånden, så det derefter skal tastes manuelt ind på computeren (med risiko for, at sedlen forsvinder.)
  • At du selv manuelt skal sende besked til en leverandør, hvis der er en fejl på en komponent
  • At du gerne vil have en rapport med tal fra jeres salgs- og kundeservice, men at det er to forskellige systemer, der ikke taler sammen, så du ikke kan se, hvilke kunder, der skaber størst omsætning
  • At dine nye medarbejdere ikke får den information, de skal bruge, når de bliver onboardet, så de laver mange fejl i starten
  • At dine salgsagenter får god feedback fra kunder, men at det aldrig når videre til produktudvikling

Versalift: Vi havde en mappe med 1000 stykker papir

Én af de virksomheder, der har kastet sig over Microsofts Power Apps, er liftleverandøren Versalift A/S. Her mente virksomhedens COO, Preben Kristensen, at tingene måtte kunne gøres smartere. Derfor gik han sammen med Versalifts IT-chef og Planning Manager Anders Hovgaard i gang med at optimere virksomhedens processer:

-Vi havde en stor, gul mappe med alle vores 1000 produkter. Det betyder, at vi havde 1000 stykker papirer med produkt- og komponentinformationer. Det orkede vi simpelthen ikke længere, fortæller Preben Kristensen.

De blev hurtigt klar over, at de kunne få meget ud af at digitalisere en række processer. Derfor udviklede de tre nye apps, som kunne løse de udfordringer, de havde. Med de nye apps kan Versalift nu scanne virksomhedens varenummer, registrere fejl og afvigelser samt samle dataene på en overskuelig måde.

Særligt databehandlingen af afvigelsesrapporter er noget, Anders Hovgaard er meget tilfreds med:

-Vi skal ikke sjusse os frem eller arbejde baseret på mavefornemmelser. Med de nye apps kan vi samle op på afvigelser og knytte en person på sagen, så der bliver fulgt op. 

Tatiana Schwartz
Skrevet af:

Tatiana Schwartz

Thomas Skelbo

Thomas Skelbo

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3217
  • Mobil +45 2467 2215
  • E-mail thsk@di.dk

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.