En fleksjobber i en virksomhed uden overenskomst skal oplyses om sammenlignelig overenskomst
Vestre Landsret har afgjort, at en medarbejder, der var ansat i fleksjob i en virksomhed, der ikke var dækket af overenskomst, skulle være gjort bekendt med, hvilken overenskomst, der var den sammenlignelige overenskomst for hans ansættelse. Virksomheden blev dømt til at efterbetale pensionsbidrag for hele ansættelsesperioden.
Ansættelse af personer i fleksjob
Det følger af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at når en ikke-overenskomstdækket virksomhed ansætter en medarbejder i fleksjob, så skal løn og øvrige ansættelsesvilkår tage udgangspunkt i en relevant, sammenlignelig overenskomst, hvis en sådan findes for området. Parterne kan altså fravige den sammenlignelige overenskomst ved aftale.
Den konkrete sag
Den konkrete sag angik spørgsmålet om, hvorvidt en kontorassistent ansat i fleksjob i en ikke-overenskomstdækket virksomhed, havde krav på efterbetaling af pensionsbidrag.
Medarbejderen blev 16. marts 2020 ansat i fleksjob i virksomheden , hvor han skulle udføre kontor- og butiksarbejde 12 timer om ugen.
I forbindelse med indgåelsen af ansættelsesaftalen, havde virksomheden tydeligt oplyst om, at der ikke blev betalt pension. Virksomheden havde heller ikke oplyst, hvilken overenskomst der skulle tages udgangspunkt i.
2. februar 2023 modtog virksomheden imidlertid et krav fra medarbejderens forbund om betaling af pensionsbidrag for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2022. Virksomheden afviste kravet og henviste til, at pensionsbidrag ikke var en del af den indgåede aftale.
Forbundet argumenterede for, at aflønning i fleksjob ifølge beskæftigelsesindsatslovens § 122, stk. 4, skulle ske i henhold til en relevant sammenlignelig overenskomst. I dette tilfælde var det HK-overenskomsten for kontor- og lageransatte, som kræver betaling af pensionsbidrag.
Virksomheden fastholdt, at pensionsbidrag ikke var en del af parternes ansættelsesaftale, og at medarbejderen var blevet klart informeret om, at der ikke ville blive indbetalt pensionsbidrag.
Kræver oplysning om sammenlignelig overenskomst
Vestre Landsret fandt, at pligten til at tage udgangspunkt i en relevant sammenlignelig overenskomst medfører, at en medarbejder i fleksjob skal vide, hvilken overenskomst ansættelsesaftalen tager udgangspunkt i. Det skal sikre, at medarbejderen kan tage stilling til, om vedkommende er indforstået med at fravige overenskomsten.
Landsrettens begrundelse er, at formålet med bestemmelsen er at beskytte en fleksjobbers rettigheder, og at en anden forståelse af bestemmelsen reelt vil gøre den indholdsløs.
Landsretten fandt herefter, at når medarbejderen ikke var blevet oplyst om den relevante sammenlignelige overenskomst, så måtte konsekvensen være, at medarbejderen under sin ansættelse havde haft de rettigheder, som fulgte af den relevante sammenlignelige overenskomst, herunder ret til indbetalingen af pensionsbidrag. At medarbejderen var blevet oplyst om, at han ikke havde ret pension, kunne ikke ændrer herved.
DI var ikke involveret i sagen.
Nyheden er baseret på Vestre Landsrets dom af 18. september 2024 i sagen BS-30689/2024-VLR.
DI's råd
Når en virksomhed uden overenskomst ansætter en medarbejder i fleksjob, er det vigtigt være opmærksom på, at virksomheden har pligt til at oplyse medarbejderen om, hvilken sammenlignelig overenskomst, ansættelsen følger, hvis der findes en sådan for området.
Det gælder især, hvis virksomheden fraviger den pågældende overenskomst og for eksempel ikke betaler pension eller fraviger andre ansættelsesvilkår.
Læs mere om Fleksjob - DI