Nye satser for skattefri rejsegodtgørelse på ATL-overenskomsten
3F Transport og ATL – Transportens Arbejdsgivere blev 12. december 2024 enige om ændring af satser for skattefri rejsegodtgørelse for eksportkørsel på Transport og Logistikoverenskomsten. De nye satser gælder pr. 1. januar 2025.
På et møde 12. december 2024 enedes 3F Transport og Transportens Arbejdsgivere (ATL) om at ændre overenskomsten vedrørende løn og arbejdsforhold for chauffører og medarbejdere beskæftiget med grænseoverskridende transporter for så vidt angår § 4, stk. 1 og § 11, stk. 2 og lærlingeoverenskomstens § 16.
Dette medfører, at døgnbetalingen, jf. § 4 stk.1, pr. 1. januar 2025 ser således ud:
Døgnbetaling |
1.080,16 kr. |
Rejsegodtgørelse |
597,00 kr. |
I alt |
1.677,16 kr. |
|
|
Overskydende timer pr. time |
45,01 kr. |
Rejsegodtgørelse |
24,87 kr. |
I alt |
69,88 kr. |
|
|
Efter 9 måneders uafbrudt beskæftigelse i virksomheden |
|
Døgnbetaling |
1.159,21 kr. |
Rejsegodtgørelse |
597,00 kr. |
I alt |
1.756,21 kr. |
|
|
Overskydende timer pr. time |
48,31 kr. |
Rejsegodtgørelse |
24,87 kr. |
I alt |
73,18 kr. |
|
|
For faglærte chauffører |
|
Døgnbetaling |
1.199,21 kr. |
Rejsegodtgørelse |
597,00 kr. |
I alt |
1.796,21 kr. |
|
|
Overskydende timer pr. time |
49,97 kr. |
Rejsegodtgørelse |
24,87 kr. |
I alt |
74,84 kr. |
Det blev endvidere aftalt, at § 11 stk. 2 ændres fra kr. 574,00 til kr. 597,00, således at der anvendes samme sats ved beregning af ferieberettigende løn, som ved udbetaling af lønnen.
Lærlinge (til tillæg til lønoversigt pr. 1. januar 2025)
Grænseoverskridende transport
|
Timeløn |
Rejsegodtgørelse |
I alt pr. time |
Døgnbetaling |
I det sidste år af lærekontrakten |
25,34 kr. |
24,87 kr. |
50,21 kr. |
1.205,04 kr. |
I det næstsidste år |
20,34 kr. |
24,87 kr. |
45,21 kr. |
1.084,97 kr. |
I det tredjesidste år |
15,96 kr. |
24,87 kr. |
40,83 kr. |
979,82 kr. |
ATL Protokollat om Rejsegodtgørelse 2025
OBS
Nyheder om satser og regler udgives i oplysningsøjemed og kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Der kan ikke rejses krav mod DI om godtgørelse for skade eller tab som følge af brug af nyheden. Uanset om der er tale om fejlskrift eller andre forhold, der kan henføres til nyheden.