Foto: Colourbox
04.02.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Ingen beviser for at ferie forværrede forstuvet ankel og forlængede sygemelding

En social- og sundhedsassistent blev bortvist fra sin stilling i hjemmeplejen efter en ferie, men en faglig voldgift afgjorde, at bortvisningen var usaglig. Medarbejderen blev derfor tilkendt en godtgørelse for usaglig opsigelse og løn i opsigelsesperioden.

Medarbejderen blev 22. november 2021 ansat som social- og sundhedsassistent i virksomheden. 24. juli 2022 faldt hun og forstuvede sin ankel, hvilket resulterede i en fuldtidssygemelding frem til 7. august 2022 ifølge en lægeerklæring.

Virksomheden indkaldte medarbejderen til en sygesamtale 3. august 2022 via hendes private e-mail, som hun ikke tjekkede dagligt. Da medarbejderen ikke mødte op, blev hun indkaldt til et nyt møde 4. august 2022, som hun heller ikke deltog i, da hun ikke havde set e-mailen.

Efter at have set virksomhedens fremsendte e-mails 8. august 2022, svarede medarbejderen, at hun stadig var sygemeldt, og spurgte, om mødet kunne rykkes.

Virksomheden svarede hende ikke umiddelbart, men sendte 14. august 2022 en e-mail for at få en opdatering på sygemeldingen.

Ferie i Kroatien og efterfølgende sygemelding

Medarbejderen raskmeldte sig 13. august 2022 og tog på en planlagt ferie til Kroatien med sin familie. Efter ferien konsulterede hun sin læge 29. august 2022 på grund af vedvarende smerter i anklen og blev sendt til røntgenundersøgelse.

I dagene op til 30. august 2022 var der kontakt mellem medarbejderen og virksomheden, hvor medarbejderen løbende orienterede virksomheden om røntgenundersøgelsen, men 31. august 2022 blev hun bortvist uden yderligere kontakt.

Virksomheden begrundede bortvisningen med, at medarbejderen var udeblevet fra sygefraværssamtalen 3. august 2022 og med medarbejderens fravær fra 8. august 2022 og frem, hvor virksomheden mente, at hun reelt ikke var syg og kunne have deltaget i arbejdet.

Desuden begrundede virksomheden bortvisningen med medarbejderens rejse til Kroatien under sygemeldingen, som virksomheden mente forværrede hendes tilstand og var årsag til den fornyede sygemelding efter ferien.

Uberettiget at bortvise

Dommeren fandt, at bortvisningen var uberettiget. Det blev lagt til grund, at medarbejderen havde fulgt virksomhedens retningslinjer for sygemelding og havde handlet i overensstemmelse med lægeerklæringerne. Dommeren vurderede desuden, at medarbejderens aktiviteter under ferien ikke forværrede hendes tilstand eller var i strid med gængse behandlingsprincipper efter en ankelskade.

Virksomheden havde ikke dokumenteret, at medarbejderen reelt kunne have arbejdet i perioden fra 8. august 2022 til feriestart, eller at hendes ferieaktiviteter forværrede hendes tilstand. Virksomheden havde heller ikke bedt om en ny lægeerklæring.

Bortvisningen blev dermed kendt usaglig, og virksomheden blev pålagt at betale medarbejderen 25.365,69 kr. i løn for opsigelsesperioden og 10.000 kr. i godtgørelse for usaglig opsigelse.

DI var ikke involveret i sagen.

Nyheden er baseret på faglig voldgifts afgørelse af 7. oktober 2024 i sag nr. FV 2023-1117.

DI's råd

Sagen understreger, at virksomheder bør sikre, at medarbejdere tydeligt informeres om fremmøde til sygesamtaler og konsekvenser ved udeblivelse, før ansættelsesretlige konsekvenser kan iværksættes. Det er også vigtigt at overveje, om medarbejderens aktiviteter under en sygemelding er i overensstemmelse med lægeerklæringer og behandlingsprincipper. Ved tvivl anbefales det at kontakte DI for rådgivning og sikre korrekt dokumentation gennem hele forløbet.

Læs mere om Opsigelse på grund af sygdom - Dansk Industri - DI

Læs mere om Bortvisning af medarbejder - Dansk Industri - DI

Læs mere om Sygefraværssamtaler og dokumentation - klik her for rådgivning - DI

Vejledninger

Vejledning om håndtering af medarbejderes sygdom og krav til dokumentation under sygefravær

Hent

Skabeloner

Skabeloner til sygefravær og dokumentation

Hent

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.