Foto: Colourbox
17.02.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Tilladt at variere rammetider for buschauffører

En faglig voldgift har fastslået, at det er tilladt at variere start- og sluttidspunktet for den maksimale daglige rammetid på 14 timer for fastansatte chauffører uden fastlagt daglig arbejdstid. Afgørelsen giver virksomhederne større fleksibilitet, da rammetiderne således ikke behøver at være ens for hele arbejdsplanperioden.

Tvist om arbejdstid for buschauffører

Sagen blev rejst som følge af en uenighed om forståelsen af § 3, stk. 5, litra b, i Landsoverenskomsten for rutebilkørsel i provinsen. Forbundet mente, at det var i strid med overenskomsten, at planlægge med bølgerammer. Bølgerammer er rammer, der ikke starter og slutter på det samme tidspunkt, eksempelvis hvis en buschauffør i en arbejdsplanperiode eller i løbet af en arbejdsuge både har morgen- og eftermidddagsrammer, som virksomheden kan planlægge arbejdstiden inden for.

Virksomheden anførte, at en fast rammetid for hele arbejdsplanen ville begrænse deres fleksibilitet og kunne føre til, at chauffører skulle køre de samme nattevagter i op til 26 uger, hvilket ville være uhensigtsmæssigt for både virksomheden og medarbejderne.

Forbundet påstod, at en fast rammetid var nødvendig for at sikre chaufførernes forudsigelighed og regelmæssighed i arbejdstiden. De mente, at varierende rammetider kunne føre til en overenskomststridig omgåelse af arbejdstidsreglerne. Forbundet var dog enig i, at virksomheden kan varsle ændring af rammen med syv arbejdsdages varsel.

Spørgsmålet, som dommeren skulle tage stilling til, var altså, om chaufføren skal have den samme rammetid i en arbejdsplanperiode, eller om start- og sluttidspunktet kan variere inden for arbejdsplanperioden.

Balance mellem forudsigelighed og fleksibilitet

Dommeren fandt, at overenskomstens § 3, stk. 5, litra b, må forstås sådan, at start- og sluttidspunktet for den daglige rammetid kan variere inden for arbejdsplanperioden, og at rammen også kan variere inden for driftsugen. Dommeren lagde vægt på, at ordlyden af bestemmelsen ikke krævede en fast rammetid, og at denne fortolkning var i overensstemmelse med langvarig praksis i busbranchen.

Bestemmelserne i overenskomsten skulle altså ses som en balance mellem chaufførens behov for forudsigelighed og virksomhedens behov for fleksibilitet.

På denne baggrund blev virksomheden frifundet, og det blev fastslået, at rammetiderne kan variere inden for både arbejdsplanperioden og driftsugen.

DI førte sagen for virksomheden.

Nyheden er baseret på faglig voldgifts afgørelse af 12. december 2024 i sag nr. FV2024.370.

DI's råd

Afgørelsen viser, at virksomheder har mulighed for at variere start- og sluttidspunktet for rammetider inden for en arbejdsplanperiode for rammechauffører.

Det er vigtigt at sikre, at planlægningen af de konkrete vagter i rammen overholder overenskomstens øvrige regler samt arbejdsmiljølovgivningens regler om hviletid og fridøgn.

Virksomheder bør være opmærksomme på, at fleksibel tilrettelæggelse af arbejdstiden kan være en fordel for både arbejdsgiver og medarbejder, men at det skal ske i overensstemmelse med overenskomstens bestemmelser.

Læs mere om Arbejdstid - DI

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.