Foto: Colourbox
03.06.25 Vi rådgiver dig Nyheder

Nye krav til indkvartering af ansatte fra 1. juli 2025

1. juli 2025 træder loven om indkvartering af ansatte i kraft. Loven indebærer, at arbejdsgivere, der tilbyder indkvartering til én eller flere medarbejdere, skal sikre, at boligen er sund og sikker at bo i.

De nye krav til boligerne gælder både indkvartering på arbejdspladserne samt andre indkvarteringsformer som villaer, sommerhuse, containere og campingvogne.

Lovens krav til indkvartering inkluderer følgende:

  • Adgang til WC og drikkevand
  • Afløb for spildevand
  • Beskyttelse mod fugtighed, kulde, varme og støj
  • Tilstrækkeligt dagslys og vinduer der kan åbnes for luftfornyelse
  • Mulighed for opvarmning og et tilfredsstillende indeklima
  • Som udgangspunkt højst to personer pr. beboelsesrum

Undtagelser

Visse indkvarteringsformer er undtaget fra reglerne, herunder:

  • Tjenesteboliger
  • Offshoreanlæg
  • Chauffører der er dækket af køre- og hviletidsforordningen
  • Au pair-ordningen, og
  • Boliger der er dækket af kollektive overenskomster, der indeholder regler om indkvartering

Tilsyn

Arbejdstilsynet vil føre tilsyn med, om kravene til boligforhold overholdes.

Arbejdstilsynet har ret til at inspicere boligforholdene uden retskendelse og vil efter tilsynet give virksomheden og de indkvarterede medarbejdere en skriftlig meddelelse om udført tilsyn.

Hvis boligen ikke lever op til kravene, kan Arbejdstilsynet udstede påbud til virksomheden.

Læs også Nye krav om legitimation på byggepladser og indkvartering af ansatte - DI

Vejledninger

FAQ om regler for boliger til medarbejdere

Klik her

Relateret indhold

Fandt du ikke svar?
Få hjælp
Skriv til vores eksperter

Her kan du stille dine personalejuridiske spørgsmål. Når du har udfyldt og sendt formularen, bliver din sag oprettet hos den rette ekspert, som kontakter dig telefonisk eller på e-mail hurtigst muligt.