Publicos implementering af generativ AI effektiviserer research og databehandlingsprocesser
Publico har integreret generativ AI i deres arbejdsprocesser, det har resulteret i markante forbedringer inden for især research og databehandling. Deres innovative tilgang til nye teknologier har nu gjort det muligt for dem at håndtere en større mængde baggrundsmateriale og samtidig øget kvaliteten af deres produkt. Læs mere her.
Udklip fra samtalen mellem Dansk Industri og Esben Würtz Sørensen, AI Lead og kommunikationsrådgiver, Publico
Publico er et kommunikationsbureau, der hjælper videnstærke virksomheder med at vinde synlighed. De skal derfor være i stand til at sætte sig ind i komplekse og tekniske emner for at kunne formidle dem på en forståelig og engagerende måde. Dette kræver en dybdegående research og en evne til at omsætte fagligt stof til klare budskaber, som kan nå relevante målgrupper effektivt. I denne proces har generativ AI vist sig at være en uvurderlig ressource for virksomheden. Publico anvender nu AI i stadigt flere af deres arbejdsprocesser og opnår særligt imponerende resultater inden for research og databehandling.
Som mange andre begyndte Publicos AI-rejse for alvor i 2022, da de blev opmærksomme på de store sprogmodeller, der på daværende tidspunkt dominerede mediebilledet. Med en nysgerrig tilgang var de fra starten interesserede i de muligheder, generativ AI kunne tilbyde.
- ChatGPT blev virkelig den der øjenåbner for os. Vi fik hurtigt taget bestik af, at her er der noget, som vil ændre måden vi arbejder på, men vi var ikke sikre på hvordan, fortæller Esben Würtz Sørensen, AI Lead og kommunikationsrådgiver hos Publico
Esben tilføjer:
- Fokus har fra start været at afsøge, hvad der er af muligheder inden for generativ AI fra vores perspektiv
3 hurtige om Publico
- MyResearch kårede i 2023 og 2022 Publico til det kommunikationsbureau i Danmark, der er bedst til at skabe resultater.
- Publico blev etableret i 2005 og har hjemme i Aarhus.
- Virksomheden beskæftiger i dag 24 ansatte.
Som det ligger i navnet er det jo en sprogmodel og er der noget vi arbejder med i et kommunikationsbureau er det jo netop sproget Esben Würtz Sørensen, AI Lead og kommunikationsrådgiver, Publico
Publico sætter AI på dagsordenen - udsolgte seminarer og praktiske workshops
Hos Publico er man ikke bange for at dele viden og erfaringer om de områder, hvor organisationen har ekspertise. Derfor var et af de første tiltag, efter Esben var blevet primus motor for AI-udviklingen, at arrangere seminarer om AI og dens indflydelse på kommunikationsfaget. Målet var både at øge Publicos egen indsigt og at få værdifulde input fra andre i branchen.
- Vi oplevede en kolosal interesse og fik hurtigt 3-4 udsolgte seminarer både i Aarhus og i København, fortæller Esben Würtz Sørensen.
I tillæg til seminarerne afholdt Publico desuden et internt kick-off møde om AI, hvor der blev givet en kort introduktion til de generelle teknikker. Fokus var på effektive prompt-teknikker og hvordan man bedst muligt kunne opnå gode resultater. Ud over kick-off mødet har organisationen desuden afsat flere dage til dels at undervise kollegerne, men i særlig høj grad med det mål at give den enkelte kollega hands-on erfaring med generativ AI.
De interne undervisnings- og AI-fokuserede dage var i høj grad med til at fremhæve de allerede eksisterende use cases og øge vidensdelingen om emnet blandt kollegerne, da det blev tydeligt for de enkelte medarbejdere, hvordan deres kolleger anvendte teknologien i praksis.
Effektiv research og skarpe analyser
Esben og Publico indså hurtigt, at generativ AI var et yderst effektivt værktøj til at forbedre både analyser og den dybdegående researchproces. Det gælder blandt andet håndteringen af de mange kvalitative interviews, som Publico jævnligt arbejder med. Her kan der med AI skabes overblik over de ikke-følsomme data fra undersøgelserne i anonymiseret form:
- Når vi laver kundeundersøgelser, hvor vi gerne vil systematisere store datamængder og analysere besvarelserne på tværs for eksempelvis at identificere gennemgående temaer, har AI vidst sig at være meget nyttig
- Desuden kan vi bruge AI til at finde konkrete citater fra vores interview personer, fortæller Esben Würtz Sørensen
Udover arbejdet med dataanalyse, bruges generativ AI efterhånden som et velimplementeret hjælpemiddel, når der skal researches om komplicerede emner.
AI's evne til at håndtere store datamængder og en bred vifte af baggrundsmateriale samtidig er en væsentlig fordel Publico. De arbejder ofte med komplekse emner og teknologier, som kræver en dybdegående forståelse og præcis formidling. Ved at bruge AI kan de systematisere og analysere omfattende tekstmateriale hurtigt og effektivt. Det gør det muligt for Publico i sidste ende at levere mere præcise og velunderbyggede analyser og indsigter til deres kunder, og dermed øge værdien af deres slutprodukt.
Udfordringerne og tilgangen til AI
Esben og resten af Publico er klar over, at der er vise problematikker forbundet med brugen af AI, for eksempel halucinering (Når en sprogmodel hallucinerer, betyder det, at den genererer tekst eller information, der ikke er baseret på virkelige data eller fakta. Det kan forekomme, når modellen laver fejl eller "opfinder" oplysninger)
For Esben og Publico er tilgangen, at man skal betragte AI som et hjælpemiddel og ikke kun som et værktøj til at skabe et direkte slutprodukt. Han mener, at man bør fokusere på procesoptimering med det mål at øge værdien af slutproduktet.
- Vi vil meget hellere identificere de steder i vores arbejdsproces, hvor AI kan spare os tid og i sidste ende øge værdien af den analyse, vi præsenterer, fordi vi får indsigter, som vi ellers ikke ville have set, forklarer Esben Würtz Sørensen.
Du kan stille AI'en alle de spørgsmål, som du ikke føler dig tryg ved at stille en ekspert, og dermed øge din forståelse for et emne Esben Würtz Sørensen, AI Lead og kommunikationsrådigver, Publico
AI ambitionerne er høje - Publico stræber efter at være frontrunnere i kommunikationsbranchen
Publicos fremtidsvision for AI er ambitiøs og fremadskuende. De undersøger muligheden for udvikle skræddersyede løsninger, der kan imødekomme deres specifikke behov.
Begejstringen for teknologien er stor, og de ser et enormt potentiale i AI til at effektivisere deres arbejdsprocesser og styrke deres analyser.
Publico stræber desuden efter at være frontløbere inden for AI og følger udviklingen og markedet for AI-produkter tæt. Ved løbende at afprøve nye produkter og teknologier sikrer de, at de altid er på forkant med de nyeste muligheder inden for teknologien.
Det er deres opfattelse, at AI er kommet for at blive i kommunikationsfaget, og det er et must at tilpasse sig teknologien - for at forblive konkurrencedygtige og relevante.
To gode råd fra Esben
- Sørg for at have løbende check-ins med organisationen og få de konkrete eksempler frem i lyset. Hav åbne diskussioner på tværs af afdelinger - også om de områder, hvor AI kommer til kort, så det ikke kun bliver jubelfortællinger om, at AI kan alt. Det kan være demotiverende, hvis ens egne resultater ikke stemmer overens med det, man hører om.
- Som organisation er det essentielt at skabe en eksperimenterende og legende kultur omkring AI. Alt i alt skal man prioritere en åben kultur, hvor vi kan dele erfaringer på tværs af organisationen og på den måde blive klogere.
Mød Esben
Esben har siden september 2015 været ansat hos Publico som kommunikationsrådgiver. Han har efterfølgende påtaget sig ansvaret for AI-udviklingen i organisationen og har nu en hybridrolle med fokus både på kommunikation og AI, i samspil. Med en baggrund som journalist afholder Esben desuden webinarer om brugen af AI i kommunikation og er stærkt engageret i teknologiens mange muligheder.
Vil du vide mere?
Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre use-cases eller se vores kommende kurser.
Tekstgenerering, Kommunikation, Databehandling, Implementering, DI Østjylland, DI Rådgiverne