Opfølgning med Semler IT - hvad er der sket siden sidst?
AI-teknologien udvikler sig hurtigt, og Semler IT har gjort bemærkelsesværdige fremskridt siden vores første samtale. I denne artikel følger vi op med Luka Dalum, Head of Process & Automation hos Semler IT, og ser nærmere på deres seneste initiativ, Semler GPT, en dynamisk AI-platform, der optimerer medarbejdernes arbejdsgange og samler koncernens AI-løsninger i én platform. Læs mere her.
Udklip fra samtale mellem DI og Luka Dalum, Head of Process and Automation, Semler IT
Tilbage i april 2024 havde vi vores første samtale med Luka Dalum, Head of Process & Automation hos Semler IT - det blev til et fint skriv om AI hos Semler, som du kan læse her.
Den teknologiske udvikling går stærkt, særligt inden for AI, der i disse måneder rykker sig med hastigere skridt. Nye værktøjer introduceres, nye erfaringer gøres, projekter lukkes, mens andre åbnes. Derfor har vi på grund af den enorme fart på udviklingen haft en opfølgende samtale om AI hos Semler - de har nemlig gjort sig en lang række erfaringer og udbudt et nyt værktøj. Det kan du læse mere om her i artiklen.
Oprindeligt var casen, at medarbejdere fra Semler kunne henvende sig via et almindeligt ticketsystem, hvorefter der blev AI-genereret et svar til spørgsmålet - som derefter blev gennemset af en medarbejder, før de blev sendt ud. Hurtigt gjorde man sig dog nogle erfaringer, som viste sig at ligge til grund for den nye løsning, der blev lanceret i september 2024.
- Noget af det, som vi hurtigt fandt ud af, og som vi måske allerede vidste, var at når brugerne kommer med den første interaktion, er der i rigtig mange tilfælde behov for at kunne stille modspørgsmål tilbage, fortæller Luka Dalum.
Man begyndte derfor at undersøge muligheden for at gøre interaktionen mere dynamisk og kunne generere svar til medarbejderne i real time.
Vi havde en vision om at bevæge os væk fra det statiske og hen imod noget langt mere dynamisk. Luka Dalum, Head of Process & Automation, Semler IT
Semler GPT introduceres og samler Semlers AI-løsninger
Baseret på erfaringerne fra den første løsning, blev Semler GPT lanceret i september, en samlet portal for en lang række af AI-assistenter, der i dag hjælper medarbejderne med alt fra at forstå ferieregler og generere brugtbilsannoncer - alt sammen i en dynamisk og brugervenlig AI-chatplatform, der på mange måder minder om de store sprogmodeller.
Afhængig af den enkelte medarbejders arbejdsområde og funktion, tilbyder Semler forskellige værktøjer. Programmørerne har eksempelvis assistenter, der hjælper med at skrive og forstå kode, mens kundecenteret har assistenter, som kan skrive svar på henvendelser. Den første lancering foregik relativt stille for at sikre løbende feedback og undgå at tage munden for fuld fra start. Derfor begyndte kommunikationen omkring platformen først i oktober.
Sideløbende med en øget kommunikativ indsats på det nye værktøj, begyndte man at tilbyde træning til medarbejderne i, hvordan de benytter AI'en, herunder træning i gode prompt-teknikker, for at sikre at medarbejderne får det bedst mulige output af værktøjet, Semler GPT.
- Vi har udbudt noget træning i slutningen af oktober, som vi kaldte "AI Fundamentals Training", med fokus på, hvad man kan, ikke kan og hvordan AI generelt set virker, fortæller Luka Dalum.
Træning, som er blevet taget rigtig godt imod, og som har betydet, at løsningen i dag benyttes af en stor del af Semler Gruppens medarbejdere. De konkrete resultater kan du læse mere om i slutningen af artiklen.
I dag har man allerede måtte konstatere flere ting, som man ønsker at forbedre i løsningen. Blandt andet er der et ønske om at gøre hovedsiden mere intuitiv. Det er dog en essentiel og enormt vigtig del af udviklingen, Luka Dalum fortæller:
- Vi kommer til at ændre en hel del i vores brugerinterface, men det er jo sådan det er. Vi bliver løbende klogere og kan på den baggrund optimere produktet.
Afhængig af hvilken AI-assistent, som medarbejderen benytter, trækker den på forskellig data, heriblandt internettet (som en almindelig sprogmodel), interne vidensartikler, API-løsninger eller noget helt fjerde.
Webinar med Semler IT
Vil du høre mere om AI-erfaringerne fra Semler IT fra Luka Dalum selv?
På linket herunder kan du se webinaret "AI og effektiv kundeservice går hånd i hånd". Her kan du høre mere om konkrete resultater fra Semler Gruppen A/S, der allerede har taget første skridt og implementeret AI og bliv inspireret til, hvordan du kan implementere AI i din egen virksomheds kundeservice.
Semler GPT er blevet taget godt imod - antallet af brugere stiger stødt
Til spørgsmålet om, hvorvidt den nye løsning konkret har vist sig at være bedre end den tidligere, er Luka Dalum ikke i tvivl. Han siger:
- Ja. Den her løsning kan jo meget mere, for eksempel forklare feriereglerne ud fra vores artikler på vores intranet og samtidig give medarbejderen en kilde til svaret.
De forskellige assistenter er blevet grundigt testet inden frigivelsen for at sikre en høj standard. For assistenten, der håndterer kundeforespørgsler, har man eksempelvis bedt den besvare 200 typiske spørgsmål, som medarbejderne derefter har valideret svarene på. Kvaliteten blev hurtigt så god, at løsningen kunne frigives.
Få måneder efter lancering af platformen, viser der sig et tydeligt billede. Medarbejderne er glade for løsningen og den bruges af mange. I konkrete tal betyder det at:
Gode råd
- Gør brug af de mange AI-produkter der allerede findes
Der er allerede en masse gode AI-produkter på markedet, som er nemme at tage fat på. Start der, og hvis der så opstår et unikt behov, så kan man begynde at se ind i at udvikle noget selv. Man skal kun selv udvikle det, der ikke allerede findes et AI-produkt til fortæller Luka Dalum - Tænk i innovation og nysgerrighed fremfor business cases
Når du skal i gang med at bruge AI, kan det være en fordel at gribe teknologien an med nysgerrighed, som den primære motivation. Det handler om at undersøge, hvordan AI kan bruges og så se, hvad der dukker op undervejs.
Mød Luka
Vil du vide mere?
Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre use-cases eller se vores kommende kurser.