AI-drevet chatbot skaber overblik over mere end 700.000 varenumre hos Solar Danmark
Solar Danmark har udviklet en AI-drevet chatbot, der hjælper både medarbejdere og kunder med at finde det rigtige produkt blandt virksomhedens omfattende sortiment på mere end 700.000 varenumre. Målet er at imødekomme kundernes behov hurtigt og præcist, hvilket forhåbentlig på sigt kan reducere belastningen på kundeserviceafdelingen. De opnåede erfaringer skal desuden danne grundlag for fremtidige AI-løsninger.
Udklip fra samtale mellem DI og Morten Gleerup, Vice President, Marketing, Communications & E-commerce, Solar Danmark A/S
Hos Solar Danmark har man ikke en decideret AI-strategi, men man begyndte relativt tidligt at se på mulighederne med AI. Da der ikke har været en overordnet strategi fra selskabet, har AI-initiativerne været drevet af de enkelte afdelinger, som har måttet finde frem til konkrete use cases for netop deres funktion.
Ligesom mange andre virksomheder så Solar en udfordring forbundet med at finde de rigtige use cases, hvor teknologien virkelig kunne gøre en forskel. Morten Gleerup, Vice President, Marketing, Communications & E-commerce hos Solar Danmark A/S, fortæller:
- Generelt set har vi ligesom mange andre virksomheder kæmpet med at finde ud af, hvordan vi sætter det i spil. Vi var klar over, at AI kan en masse, men hvordan omdanner vi det til noget brugbart?
Det betyder også, at der er blevet prøvet en masse værktøjer af, og at medarbejderne har gjort sig sine egne erfaringer gennem daglig, lavpraktisk brug af AI. Blandt andet gennem generering af tekst, generering af billeder og oversættelse. Her skabte sidstnævnte særlig stor værdi.
De erfaringer har dannet grundlag for Solar Danmarks nyeste skud på AI-stammen - deres egen AI-drevne chatbot "Solar Assistent", der skal hjælpe medarbejdere (og kunder) med at få overblik over selskabets næsten uendelige produktsortiment og dertilhørende tekniske specifikationer.
Chatbotten er implementeret i Solars app "Solar Mobile", som både kunder og medarbejdere kan downloade og benytte sig af. Den kan modtage instrukser både på skrift og i tale, hvilket gør den tilgængelig for alle, også hvis du har svært ved at se, skrive eller læse. Her har man desuden trukket på førnævnte erfaringer. Chatbotten forstår nemlig en bred palette af sprog og kan svare på dit foretrukne sprog.
3 hurtige om Solar
- Solar Danmark er en dansk sourcing- og servicevirksomhed inden for el, vvs, industri, ventilation samt klima- og energiløsninger.
- Solar Danmark beskæftiger mere end 800 medarbejdere.
- Virksomheden er grundlagt i 1919.
På sigt vil vi gerne gøre kundernes arbejdsgange endnu nemmere og selvfølgelig også forbedre vores egne kundevendte processer, men i første omgang har målet været at prøve den nye teknologi af og se, hvad det kan. Morten Gleerup, Vice President, Marketing, Communications & E-commerce, Solar Danmark
Overvejelser og videre udvikling
Under udviklingen af chatbotten har det været vigtigt for Solar at minimere antallet af vildskud og samtidig øge kvaliteten ved at sikre så korrekte svar som muligt. Derfor har man valgt kun at fodre AI-modellen med allerede eksisterende data fra selskabets webshop. Modellen har altså ikke adgang til internettet og kan derfor kun besvare spørgsmål, som den kan finde herigennem.
Morten Gleerup uddyber:
- AI'en trækker udelukkende fra vores webshop og de data, der ligger derinde. Herunder: beskrivelser, produkter, tekniske specifikationer, og det er for nu det eneste, den har adgang til.
Morten uddyber:
- Det betyder selvfølgelig, at den er knap så opfindsom, hvis man sammenligner med ChatGPT, men til gengæld har vi højere kvalitet i svarene.
Desuden har Solar valgt at prioritere at få et færdigt produkt på markedet hurtigt, fremfor at bruge længere tid på at få et 100% gennemtestet produkt. Den beslutning er baseret på ønsket om at opnå erfaring med AI-teknologien og går hånd i hånd med selskabets ønske om løbende at kunne allokere ressourcer til at forbedre modellen.
- Vi har forsøgt at udvikle det ret hurtigt og bevidst sagt, at vi er klar over, at det måske ikke er færdig teknologi, men vi vil meget gerne først ud og få noget læring med det, forklarer Morten Gleerup.
For nu har modellen eksempelvis kun adgang til en overordnet lagerstatus på produkter, men den kan for eksempel ikke se, hvor mange der er på lager, eller hvornår et produkt kommer på lager igen. Det er en funktion, som man tænker ind i den videre udvikling, til gavn for medarbejdere og kunder, der benytter sig af løsningen.
Se et eksempel på brug af modellen herunder. Der er først blevet spurgt til et overblik over stikdåser på webshoppen og herefter bedt om en indsnævring til stikdåser, der kan benyttes udenfor.
Generelt set har vi ligesom mange andre virksomheder kæmpet med at finde ud af, hvordan vi sætter det i spil. Vi var klar over, at AI kan en masse, men hvordan omdanner vi det til noget brugbart? Morten Gleerup, Vice President, Marketing, Communications & E-commerce, Solar Danmark A/S
Fremtidsperspektiver for AI hos Solar Danmark
Hos Solar har man løbende flere initiativer i gang i de enkelte afdelinger og man undersøger løbende, hvordan arbejdsgange og processer, kan forbedres. Desuden er optimeringen af kundeoplevelsen et centralt fokus for Solar, når vi taler om AI.
Solar ligger inde med store mængder data, der primært kommer gennem kundernes brug af webshoppen, hvor man i mange år har haft fokus på at indsamle data. På baggrund af den store mængde data, er man i skrivende stund ved at implementere en kundevendt, personaliseret søgemaskine.
- Vi har adgang til så meget data, som jo åbner op for, at vi kan bruge det til andre ting end analyse og på den måde sørge for, at vores kunder får en mere personaliseret oplevelse, når de besøger vores webshop, fortæller Morten Gleerup.
Morten Gleerup fortæller desuden, at begejstringen blandt medarbejderne er stor. De er nysgerrige på teknologien og ønsker at lære at benytte den. Derfor fik man hos Solar i starten af 2024 besøg af eksterne konsulenter, der blandt andet skulle inspirere og gøre medarbejderne klogere på AI. Morten Gleerup kommer med en afsluttende bemærkning:
- Vores kultur er generelt set præget af nysgerrighed, og folk vil gerne bruge AI der, hvor det giver mening for dem.
2 gode råd
- Start med et pilotprojekt
Et pilotprojekt giver mulighed for at gøre sig erfaringer og blive klogere på AI-teknologien, og hvordan den konkret og mest hensigtsmæssigt kan anvendes i netop din virksomhed. Du kan blive klogere på potentielle udfordringer og muligheder, før der investeres en større mængde ressourcer i udvikling. - Implementer og eksperimenter
Det er Morten Gleerups opfattelse, at det er vigtigt at få AI-løsninger ud i praksis og turde prøve dem af. Når du aktivt vælger at implementere og samtidig eksperimentere med AI-teknologi, forstår du bedre dets potentiale og anvendelighed, som forhåbentlig fører til bedre og mere effektive løsninger.
Mød Morten
Morten Gleerup er Vice President for Marketing, Communications & E-commerce hos Solar Danmark. Han har været ansat i virksomheden siden juli 2016. Inden da var Morten, Marketing and Communications Manager hos Jyllands-posten. Morten er desuden bestyrelsesmedlem hos julehjælpen.dk.
Vil du vide mere?
Her kan du finde andet relevant information om AI. Du kan blandt andet gå på opdagelse i andre use-cases eller se vores kommende kurser.